ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

خودکشی زهرا محصل دانشگاه کابل

زهرا خاوری، دانشجوی سال آخر رشته وترنری (دامپزشکی) دانشگاه کابل صبح روز یکشنبه، ۲۸ عقرب/آبان زهر نوع "مرگ موش" خورد و پس از ۲۴ ساعت، روز گذشته جان داد.

صدها دانشجو در دانشگاه کابل به دنبال خودکشی یک دختر دانشجو در مقابل ریاست این دانشگاه تجمعی اعتراضی برپا کردند.

زهرا خاوری، دانشجوی سال آخر رشته وترنری (دامپزشکی) دانشگاه کابل صبح روز یکشنبه، ۲۸ عقرب/آبان زهر نوع "مرگ موش" خورد و پس از ۲۴ ساعت، روز گذشته جان داد.

نزدیکان او می‌گویند زهرا به خاطر سخت‌گیری و رد شدن پی در پی پایان نامه‌اش از سوی استاد راهنما، دست به خودکشی زده است.

هم‌اتاقی‌های زهرا می‌گویند، او نزدیک به یک سال بوده که برای تکمیل پایان‌نامه خود هم به گونه تئوری و هم عملی کار می‌کرده اما هر بار پس از ایرادات استاد راهنما، کار را از نو آغاز می‌کرده است.

پدر زهرا می‌گوید همیشه از تحصیل دخترانش حمایت کرده و از کسانی بوده که اولین مدرسه دخترانه را در منطقه ایجاد کرده است

گفته شده بار آخر در حالی که روز دفاعیه از پایان‌نامه نزدیک شده بود، این موضوع فشار زیادی به زهرا وارد کرده و او مجبور به خودکشی شده است.

جلیله خاوری، عمه زهرا می‌گوید پزشکان روز اول وضعیت او را خوب گفتند اما پس از این که او یک شب را در خانه گذراند، وضعیتش خراب شد و بعدتر در شفاخانه جان داد.

یونس خاوری، پدر زهرا که برایش خبر داده بودند زهرا بیمار است، صبح امروز از ولایت مرکزی دایکندی به کابل آمده است.

می‌گوید دخترش بیماری عصبی نداشت و فشارهای استاد دانشگاه بر او، باعث شده دست به خودکشی بزند.

جسد زهرا ظهر امروز به دایکندی فرستاده شد.

همزمان با مراسم تشییع جنازه زهرا، تجمع دانشجویان معترض در دانشگاه کابل جریان داشت.

دانشجویان معترض می‌گفتند زهرا خاوری یگانه قربانی "استبداد و خودکامگی" استادان دانشگاه‌ها نیست بلکه مانند او بسیاری مجبور شدند گاهی برای فرار از این مشکلات دست به ترک تحصیل بزنند.

آنها از وزارت تحصیلات عالی خواستند عاملان این رویداد را شناسایی و مجازات کند و مناری به یادبود زهرا در دانشگاه کابل بسازد.

اصلاحات در نظام تحصیلات عالی افغانستان از دیگر خواست‌های آنان بود.جسد زهرا خاوری برای خاکسپاری به محل بودوباش اصلی‌اش به دایکندی انتقال داده شد

عبدالطیف روشن، سرپرست وزارت تحصیلات عالی نیز در بین این دانشجویان حاضر شد و به آنها وعده سپرد که به تمام خواست‌های معترضین رسیدگی شود.

او همچنین گفت استاد راهنما به خاطر اتهامات وارد و مدیر خوابگاه دختران که گفته شده در رساندن زهرا به شفاخانه، تعلل کرده‌اند به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شده‌اند.

در اعتراض به خودکشی زهرا خاوری، تجمع اعتراضی در ولایت مرکزی بامیان نیز راه اندازی شده بود.

خبر خودکشی زهرا در میان کاربران افغان در شبکه‌های اجتماعی هم واکنش‌های زیادی ایجاد کرد.

برخورد استادان افغان و مشکلات در محیط دانشگاه پیش از این نیز خبرساز شده بود. چهار سال پیش ده‌ها دانشجوی علوم اجتماعی دانشگاه کابل در اعتراض به آنچه تبعیض قومی می‌خواندند، برای هشت روز دست به اعتصاب غذایی زده بودند.

مقامات همیشه برای حل این مشکلات تعهد می‌سپارند و می‌گویند برای حل این مشکلات جدی هستند.

انفجار قوی کابل را تکان داد

یک انفجار انتحاری  در خیرخانه شهر کابل  در مقابل تالاری که گردهمایی شماری از سیاسیون افغان در آن جریان داشت رخ داد که ۱۴ نفر کشته شدو ۱۸تن زخمی شده‌اند.

این انفجار حوالی ساعت ۲ بعد از ظهر پنج‌شنبه ۲۵ عقرب به وقت محلی رخ داد.

گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.

بصیر مجاهد، سخنگوی پلیس کابل گفت کشته‌ها شامل ۶ غیرنظامی و ۸ مامور پلیس و زخمی‌ها هم شامل ۱۱ غیرنظامی و ۷ مامور پلیس هستند.

اسماعیل کاووسی رئیس نشرات وزارت صحت/بهداشت پیش از این از انتقال شانزده زخمی به شفاخانه‌های کابل از این رویداد خبر داده بود.

بصیر مجاهد سخنگوی فرماندهی پلیس کابل می‌گوید حمله‌کننده انتحاری زمانی که از سوی نیروهای امنیتی مستقر در محل شناسایی شد، مواد انفجاری همراهش را منفجر کرد.

در دعوتنامه این مراسم که زیر نام "نکوداشت از نور میهن" از سوی شبکه سراسری جوانان اندیشمند افغانستان، برگزار شده بود، آمده که هدف این نشست گرامی داشت از خدمات عطامحمد نور والی بلخ است.

آقای نور اما با انتشار بیانیه‌ای در صفحه رسمی فیسبوک خود مدعی شده که عاملان این رویداد "دشمنان" و "حلقات معین در درون نظام" هستند.

"در ادامه توطیه‌های پیشین علیه جنبش رستاخیز، مراسم خاکسپاری سالم ایزدیارشهید و جنبش روشنایی، این مراسم را نیز هدف قرار دادند".

آقای نور افزوده است:"از حکومت که بخشی از آن، خود به عنوان حمایت کننده حلقه خبیثه و طراحان این رویداد شناخته می‌شود، توقعی نداریم که رویداد را پیگیری کند، اما مبارزه ما با هراس افگنی و هراس افگنان و عدالت‌خواهی و‌ حق طلبی ما همچنان ادامه دارد".

ارگ ریاست جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه‌ای این حمله را "تروریستی" و "عمل وحشیانه" خوانده است. در این بیانیه آمده است که محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان ضمن محکوم کردن این رویداد گفته که حمله تجمعات مدنی و مذهبی در تقابل با ارزش‌های انسانی و اسلامی قرار دارد.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان هم این حمله را "بزدلانه و تروریستی" خوانده و محکوم کرده است.

او در بیانیه‌ای گفته است:"تروریستان و حامیان‌ بدصفت‌شان با چنین حملات ناجوان‌مردانه و بزدلانه نمی‌توانند به اهداف شومی‌که در سر می‌پرورانند، دست یابند."

دفتر هیئت کمک سازمان ملل در افغانستان (یوناما) این حمله را محکوم کرده است.

در بیانیه این نهاد آمده که تدامیچی یاماموتو، نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل گفته است:"حمله امروزی کابل کاملا غیرقابل قبول است، این حمله عملی تروریستی و نقض جدی قانون بین المللی است."

او افزوده که "بدون استثنا، استفاده از سلاح‌های انفجاری در مناطقی که غیر نظامیان زندگی می‌کنند باید متوقف شود."

سخنرانان مراسم امروزی احمد ضیا مسعود، حاجی ظاهر قدیر، ستار مراد، فرهاد عظیمی، عبدالحفیظ منصور اعضای مجلس نمایندگان و شماری از سران حزب جمعیت اسلامی بودند.

رسانه‌های محلی گزارش دادند که این رویداد پس از ختم مراسم رخ داده است.

این دومین انفجار در حدود دو هفته گذشته در کابل است. گروه طالبان گفته است که این حمله کار این گروه نبوده است.

دو هفته پیش یک انفجار انتحاری در محله دیپلماتیک کابل دست کم ۵ نفر کشته و ۲۲ نفر دیگر زخمی شده‌اند. داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت.

راکت پرانی پاکستان در ولایت کنر

نظامیان پاکستانی از دیروز به این سو راکت‌پرانی را به این منطقه آغاز کردند.

 محمد رحمان دانش، ولسوال دانگام می‌گوید تاکنون صدها راکت به ولسوالی دانگام شلیک شده است.

به گفته وی، در جریان این حملات راکت خانه‌هایی که قبلا ساکنان آن فرار کرده بودند، تخریب شده و شماری دام نیز از بین رفته است.

تاکنون از تلفات جانی در این حملات، یک زخمی گزارش شده اما به دلیل دوری منطقه اطلاعات دقیقی در دسترس نیست.

حاجی مزمل یکی از بزرگان منطقه نیز  گفت در نتیجه حملات راکتی پیشین، شمار زیادی از خانواده‌ها این منطقه را ترک کرده بودند و تعدادی هم که باقی مانده بودند از این حملات تازه، مجبور به فرار شدند.

در چند سال گذشته، مناطق مرزی ولایت کنر بارها هدف حملات راکتی پاکستان قرار گرفته بود که در مواردی تلفات جانی هم به دنبال داشت.

پاکستان به تازگی نیروهای نظامی خود را در محلات مرزی جا به جا کرده است.

مقام‌های افغان در سال‌های اخیر هر از گاهی از شلیک راکت از پاکستان به شرق افغانستان خبر داده‌اند و این مساله در مواردی منجر به تیرگی روابط این دو کشور شده است.

شلیک راکت از پاکستان در چند مورد تظاهرات معترضان را در کابل و برخی شهرهای شرقی افغانستان به دنبال داشته است.

دولت پاکستان تاکنون در مورد ادعای تازه مقامات کنر واکنشی نشان نداده اما پیش از این همواره گفته است که هدف این موشک‌ها مواضع شورشیان و طالبان پاکستانی است که در مناطق مرزی میان دو کشور مستقر هستند.

حملات راکتی تازه پاکستان نیز در حالی صورت می‌گیرد که ارتش پاکستان گفته دست‌کم دو سربازش در حمله شبه‌نظامیان به یک پاسگاه در باجاور اجنسی در نزدیکی مرز با کنر افغانستان کشته شده‌ و چهار سرباز دیگر زخم برداشته‌اند.

تحریک طالبان پاکستان مسئولیت این رویداد را پذیرفته است.

کشته شدن سرباز های پاکستانی در مرز افغانستان

 دو سربازش در حمله شبه‌نظامیان به یک پاسگاه در باجاور اجنسی در نزدیکی مرز با افغانستان کشته شده اند.

 طالبان پاکستان مسئولیت این رویداد را پذیرفته و گفته است زمانی که نظامیان پاکستانی در قلمرو میان افغانستان و پاکستان در حال حصارکشی بوده اند، آنها را هدف قرار داده‌اند.

پاکستان می‌گوید که این کشور "تدابیر لازم برای مبارزه با تروریسم" را انجام داده، از جمله حصارکشی، ایجاد پاسگاه‌های مرزی، افزایش سربازان در مرز میان دو کشور و ایجاد نقاط عبور مرزی.

ارتش پاکستان از دولت افغانستان خواسته تا تلاش‌های خود را برای مدیریت موثر مرزی افزایش داده و پایگاه‌های شورشیان در خاک افغانستان را از بین ببرد.

در پی آغاز نصب سیم خاردار در مرز پاکستان با افغانستان، مقام‌های دولت افغانستان گفته‌اند که این اقدام پاکستان به مبارزه با تروریسم کمک نمی‌کند. دولت افغانستان راه مقابله با شورشیان را هدف قرار دادن مراکز آنها در داخل خاک پاکستان و هماهنگی بیشتر میان کشورهای منطقه می‌داند.

دولت افغانستان مرز مشترک بین این کشور و پاکستان را که حدود ۲۴۰۰ کیلو متر طول دارد، به رسمیت نمی‌شناسد و مدعی است که معاهده‌ای که در این مورد در سال ۱۸۹۳ میلادی بین امیر عبدالرحمان خان، پادشاه وقت افغانستان و سر مورتیمر دیورند، وزیر خارجه وقت هند بریتانیایی امضا شده، اعتبار ندارد.

اما دولت پاکستان و جامعه بین‌المللی این مرز را به عنوان مرز بین‌المللی بین دو کشور به رسمیت می‌شناسند.

روابط افغانستان و پاکستان اخیرا تیره‌تر شده است و هر دو کشور یکدیگر را متهم می‌کنند که برای شورشیان پایگاه امن فراهم کرده‌اند.

پاکستان چند ماه‌ پیش گذرگاه‌های مرزی‌اش را با افغانستان بست و گفت این کار را برای جلوگیری از عبور شورشیان از خاک افغانستان انجام داده است.

دولت افغانستان با ر ادعاهای پاکستان گفته که شورشیان مخالف دولت افغانستان در پاکستان پناهگاه‌های امن دارند و از آنجا وارد افغانستان می‌شوند و اقدام به حمله می‌کنند.

دولت پاکستان تاکنون در مورد ادعای تازه مقامات کنر واکنشی نشان نداده اما پیش از این همواره گفته است که هدف این موشک‌ها مواضع شورشیان و طالبان پاکستانی است که در مناطق مرزی میان دو کشور مستقر هستند.

در ۴۲ حمله بر عبادت‌گاه‌ها در افغانستان، ۲۶۱ غیرنظامی کشته شده‌اند

دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرد که گروه‌های تندرو در ۴۲ حمله بر عبادت‌گاه‌ها و اماکن مذهبی، ۲۶۱ غیرنظامی را کشته اند.

 یوناما  گزارشی انتشار کرد که در ۴۲ حمله ثب‌شده در این دفتر، از شروع سال ۲۰۱۶ میلادی تا کنون ۵۷۲ غیرنظامی دیگر نیز زخمی شده‌اند.

 که رقم ثبت‌شده از سال ماه جنوری سال ۲۰۱۶ میلادی تا کنون دو برابر مجموع تلفات ملکی از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ میلادی می‌باشد.

یوناما این حملات را طرح مخرب عناصر ضد دولتی خوانده و گفته‌است که حکومت افغانستان مسوول است تا از جان غیرنظامیان محافظت کند.

تدامیچی یاماتو، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان با اعلام این گزارش تاکید کرد که حکومت افغانستان باید برای حفظ جان شهروندان؛ به ویژه شهروندانی که از حمله‌های فرقوی آسیب‌پذیر اند، تدابیر لازمی بگیرد.

در همین حال آقای یاماتو از گروه‌های درگیر در جنگ افغانستان خواست که باید اصول جنگی را رعایت کنند و هدف‌قرار دادن افراد ملکی و رهبران مذهبی را متوقف کنند.

او گفت که این طرف‌ها به حق مردم افغانستان؛ از جمله حق آزادی مذهب مردم باید احترام بگذارند.

این در حالی است که در آخرین مورد در حمله بر دو مسجدی در کابل و غور ۱۱۰ نفر کشته و صدها نفر دیگر نیز زخمی شدند.

مسوولیت این حمله‌ها را داعش بر عهده گرفت.