ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

بازداشت عبدالغفار داوی به اختلاس ملیون ها دالر

عبدالغفار داوی، شوهر شکریه بارک‌زی وکیل پیشین مجلس نماینده‌گان و یکی از سهام‌داران پیشین کابل‌بانک از سوی دادستانی کل بازداشت شده‌است.

که عبدالففار داوی که رییس اجرایی شرکت نفت داوی نیز بوده، به اتهام اختلاس ده‌ها ملیون دالر توسط دادستانی بازداشت شده‌است.

گفته می‌شود آقای داوی ده روز پیش در پیوند به اختلاس در قراردادهای نفت، از سوی دادستانی ممنوع‌الخروج اعلام گردیده.

داوی پس از آن‌که از سوی دادستانی بازداشت گردیده، به زندان پل چرخی کابل انتقال داده شده و گفته می‌شود مدارک معتبر در مورد این پرونده علیه داوی وجود دارد.

عبدالغفار داوی در پروندۀ کابل‌بانک نیز مورد اتهام قرار گرفته بود و یک‌سال پیش گفته‌هایی وجود داشت مبنی بر این‌که آقای داوی ده‌ها ملیون دالر باقی‌داری کابل‌بانک را پرداخت نکرده‌است.

پروندۀ کابل‌بانک، یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های فساد در افغانستان است که با آن‌که حکومت وحدت ملی دوسال پیش در آغاز کارش باجدیت آن را بازگشایی کرد، هنوز نتوانسته تکمیلش کند.

با این حال اقدامات حکومت وحدت ملی در مبارزه با فساد، به ویزه پس از ایجاد مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری خوش‌بینی‌هایی را هرچند اندک، اما به میان آورده‌است.

سقوط ولسوالی ناوه وبرفک ولایت بغلان بدست طالبان

در شمال‌شرق افغانستان سقوط ولسوالی تاله و برفک به دست گروه طالبان .

از دو روز به این‌طرف گروه طالبان حمله‌هایی را بالای برخی از بخش‌های ولایت بغلان راه‌اندازی نموده‌اند.

برخی از منابع در آن ولایت گفته‌اند که پس از این مدت، سرانجام امروز مرکز ولسوالی تاله و برفک به دست طالبان افتاد.

این در حالی‌ست که گروه طالبان دو شب پیش بالای بخش‌هایی از ولوسوالی دوشی ولایت بغلان نیز حمله‌هایی را انجام دادند.

اما مسؤولان سپس گفتند که این حمله توسط نیروهای امنیتی به عقب زده شده‌است؛ اگرچه درگیری در این بخش نیز هم‌چنان ادامه داشت.

از سویی، بخش‌های دند غوری و دهنۀ غوری ولایت بغلان که در تصرف گروه طالبان است، نیروهای امنیتی عملیاتی را در هفتۀ جاری به خاطر بازپس‌گیری این بخش‌ها راه‌اندازی کردند.

طالبان در وضعیتی حمله‌های تهاجمی و انتحاری‌شان را در این روزها در بخش‌هایی از کشور شدت بخشیده‌اند که نماینده‌گان پارلمان ضمن یادآوری نگرانی مردم، در آغاز زمستان به راه‌اندازی عملیات‌های زمستانی تاکید کرده بودند.

هرچند حکومت عملیات‌هایی را در فصل زمستان در شماری از بخش‌ها راه‌اندازی کرد اما این عملیات‌ها اندک خوانده می‌شود و نتوانسته برای سرکوب طالبان کافی باشد.

حمله انتحاری در کابل

حمله مهاجمان انتحاری به دو مرکز امنیتی در غرب و شرق کابل دست کم ۱۶ نفر کشته و ۵۵ نفر زخمی شده‌اند.

مهاجمان انتحاری به مقر حوزه ششم امنیتی در غرب کابل حمله کردند که در نتیجه آن ۱۵ نفر کشته شدند و حدود ۵۰ زخمی شدند.

شمار مهاجمان در این حمله هنوز مشخص نیست و بیشتر قربانیان این حادثه غیرنظامیان بوده‌اند.

آقای مجاهد سخنگوی طالبان  گفت که در حمله دیگر در شرق کابل نیز یک غیرنظامی کشته و دو عضو نیروهای افغانستان زخمی شدند.

پیشتر نجیب دانش، معاون سخنگوی وزارت داخله گفته بود که ابتدا دست‌کم دو مهاجم انتحاری به مقر حوزه ششم امنیتی حمله کردند.

به گفته او، یکی از این مهاجمان موتر/خودرو حامل خودش را در مقابل ورودی این مرکز پلیس منفجر کرد و بعد مهاجم دومی با نیروهای امنیتی درگیر شد.

آقای دانش گفت که فرد مهاجم دومی در این درگیری کشته شده و در حال حاضر نیروهای امنیتی در حال پاک‌سازی، جست‌وجو و بررسی محل رویداد هستند.

معاون سخنگوی وزارت داخله گفت که حمله مشابه دومی به یک مرکز امنیتی مربوط به امنیت ملی در محله "ارزان‌قیمت" در شرق کابل صورت گرفته است.

آقای دانش افزود که در این حمله هم یکی از دو مهاجم موتر حاملش را به این مرکز کوبید و به دنبال آن مهاجم دومی با محافظان این مرکز درگیر شد که به زودی از پا درآمد.

او گفت که در این حمله پنج عضو نیروهای امنیتی زخمی شدند.

وحید مجروح، سخنگوی وزارت صحت افغانستان گفت که به دنبال حمله به این مرکز امنیت ملی یک جسد به یک مرکز درمانی منتقل شده است.

گروه طالبان اعلام کرده که مهاجمان انتحاری این گروه به سه نقطه در کابل حمله کرده‌اند: حوزه ششم امنیتی، مرکز امنیت در شرق و مرکز جلب جذب ارتش.

ذبیح‌الله مجاهد، که خود را سخنگوی این گروه معرفی می‌کند، مدعی است که در این حملات به نیروهای امنیتی تلفات زیادی وارد شده، ادعایی که سخنگوی وزارت داخله آن را رد کرد.

کشته شدند هفده سرباز توسط داعش در ننگرهار

گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) شب گذشته با حمله در یک پاسگاه امنیتی ۱۷ سرباز افغان را کشته‌اند.

گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) شب گذشته با حمله در یک پاسگاه امنیتی ۱۷ سرباز افغان را کشته‌اند.

به گزارش آسوشیتد پرس، این حمله شب گذشته در منطقه 'ده بالا ' در ولایت شرقی ننگرهار رخ داده است .

احمد علی حضرت، رئیس شورای ولایتی ننگرهار گفته است که نیروهای داعش شب گذشته از سه جهت به پاسگاه نظامی حمله کردند. در نتیجه این درگیری ۱۷ سرباز کشته شدند.

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفته است که در این حمله ۲۱ عضو گروه داعش هم کشته شدند.

نیروهای گروه داعش در دست کم دوسال اخیر در ولایت ننگرهار فعالیت داشته‌اند.

سال گذشته رهبر این گروه کشته شد .

در حالیکه دولت افغانستان از این نیروها به عنوان نیروهای داعش نام می‌برد، شماری در این کشور می‌گویند که داعش در افغانستان وجود ندارد و گروه‌های افراطی به دلایل خاصی خود را منسوب به داعش می‌دانند.

همچنین شب گذشته در حمله جداگانه‌ای در ولایت کنر، طالبان ۵ سرباز را کشتند.

این حملات در حالی صورت می‌گیرد که شب گذشته در یک انفجار انتحاری در زیارتگاه صوفی‌ها در ایالت سند پاکستان نزدیک به ۸۰  کشته شدند و شمار زیادی زخمی شدند.

مقام‌های نظامی پاکستان در یک اقدام غیر معمول، دیپلمات‌های افغان را احضار کردند و خواهان تحویل دادن انها شدند.


اعتراض افغانستان در راکت پرانی پاکستان در قلمرو افغانستان

احضارسفیر پاکستان در اعتراض به موشک پرانی پاکستان در قلمرو افغانستان.

 دولت افغانستان از پاکستان خواسته است تا در مورد موشک‌پرانی چند روز اخیر از خاک این کشور به جانب افغانستان توضیح بدهد.

وزارت خارجه افغانستان امروز سفیر پاکستان در کابل را در اعتراض به پرتاب موشک از پاکستان به افغانستان و بازداشت حدود صد شهروند افغان در این کشور احضار کرد.

در بیانیه‌ای که از جانب وزارت خارجه افغانستان منتشر شده، کابل موشک‌پرانی‌های اخیر پاکستان به مناطق شرقی افغانستان را محکوم کرده و مدعی شده که پرتاب این موشک‌ها ده‌ها خانواده را از منازلشان بی‌جا کرده است.


گزارش‌های دیگری نیز حاکی است که در نتیجه پرتاب این موشک‌ها در افغانستان ۲ نفر کشته و ۲ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

بیانیه وزارت خارجه افغانستان همچنین در مورد بازداشت حدود ۱۰۰ شهروند افغانستان در پاکستان ابراز نگرانی کرده و از دولت پاکستان خواسته تا گذرگاه‌های مرزی میان دو کشور را که از سوی پاکستان مسدود شده، بازگشایی کند.

پاکستان این اقدامات را در پی آن اتخاذ کرد که روز پنجشنبه ۲۸ دلو/بهمن، در یک حمله انتحاری به زیارتگاه صوفی‌ها در ایالت سند پاکستان دست کم ۷۰ نفر کشته و ۲۵۰ نفر دیگر زخمی شدند.

دولت پاکستان افغانستان را متهم کرده که به جنگجویانی که علیه دولت پاکستان می‌جنگند، در این کشور پناه داده است.

دولت افغانستان این ادعا را رد کرده و گفته که افغانستان خود قربانی اصلی تروریسم است و پیوسته پاکستان را متهم کرده که به طالبان، شبکه حقانی و دیگر گروه‌های مسلح مخالف افغانستان در خاک خود پناه داده است.