ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

بازمحمد مبارز حریف روسى اش را شکست داد

بازمحمد مبارز، شب گذشته در برابر حریف پرقدرت روسی خود به میدان مبارزه رفت و توانست در دقایق اول روند اول، حریفش را شکست دهد.

1003583_10204869885341537_2359301571297780341_n این مسابقه  ساعت ٨:٣٠شب گذشته به وقت افغانستان در بزرگترین استدیوم شهر مسکو به نام لوژنیکى که پیش از ده هزارتماشاچى داشت، برگزار شد.

درمسابقه یاد شده معاون رییس جمهورروسیه، سفیر وشمارى از کارمندن سفارت افغانستان مقیم آن کشور، برخى ازمسوولین ورزشى روسیه و صدها تن ازافغانهاى مقیم روسیه  اشتراک کرده بودند .

باز محمد مبارز، از جمله ورزشکاران مطرح افغانستان است که تا کنون افتخارات زیاد بین‌المللی را برای ورزش کشور به دست آورده‌است.

مبارز، قبل ازاینکه به مصاف حریف روسى اش قرارگیرد، درپیامش به مردم افغانستان گفته است: "تمام اقوام مختلف افغانستان همیشه مرا حمایت کردن و من هم در زندگى ام همیشه کوشش کردیم هویت ملى بودن خود را حفظ کنم."

وى افزوده است که با این احساس، دایما خواسته است یک تصویر یا یک پیام ملى به تمام مردم جهان داشته باشد.

مبارز درادامه یاد آورشده است: "در مسابقه که همراه حریف روسى خود دارم، دو پیام میتانه داشته باشه یکى اینکه به تمام جهانیان ثابت  میکنم که ما افغانها یکى هستیم و از یکدیگر خود حمایت میکنیم،  افغانها قهرمان بودن، قهرمان هستند و قهرمان پرور هم هستند و از طرف دیگر، به مردم جهان نشان میتم که اقوام مختلف از مبارز شان حمایت میکنند."

این وزرشکار افغان، درادامه پیام خود گفته است درصورتیکه  دراین مسابقه موفقیت کسب کند، این افتخار را بعنوان تحفه به تمامى نیروهاى امنیتى کشورتقدیم میکند.

وى همچنان حاضرشدن با لباس نظامى درمیدان مسابقه را نشانۀ حمایت از نیروهاى امنیتى کشورعنوان کرده است.

اشتراک حزب اسلامی در پروسه صلح افغانستان

حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدین حکمتیار به تازگی اعلام کرده است که حاضر است در مذاکرات صلح دولت افغانستان شرکت کند.

dw4این حزب با نشر اعلامیهء از قول آقای حکمتیار گفته است که بر اساس دعوت محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان حاضر است در مذاکرات صلح رو در رو با حکومت وحدت ملی شرکت کند و به ملت افغانستان و جهان نشان دهد که حزب اسلامی صلح می خواهد.
حکمتیار گفته است که تنها ایالات متحده امریکا و گروه های وابسته به این کشور طرفدار جنگ در کشور هستند.
پیشتر رییس جمهورغنی از حزب اسلامی و طالبان افغانی خواست که از دیگر گروه های مسلح خارجی جدا شده و در مذاکرات صلح رو در رو با حکومت شرکت کنند.
این در حالی است که پس از گذشت چند روز از دعوت رییس جمهورغنی، امریکا دو تن از اعضای ارشد حزب اسلامی را شامل لیست سیاه کرد و برای دستگیری آنان جایزه میلیونی تعیین کرده است.
وزارت خارجه امریکا اعلام کرده است که عبدالله نوبهار و عبدالصبور دو عضو برجسته حزب اسلامی گلبدین حکمتیار برای امنیت ملی امریکا تهدید ‌اند و واشنگتن آنان را به حیث تروریست می شناسد.
در اعلامیه این وزارت آمده است که این دو تن در چندین حمله‌ء هراس افگنانه در کابل از جمله حمله‌ء انتحاری ۱۸ سپتامبر سال ۲۰۱۲ میلادی در جاده‌ میدان هوایی کابل دست داشته‌اند.
با این حال اما قاضی محمد امین وقاد، عضو شورای عالی صلح با انتقاد از این کار امریکا گفته است که این افراد برای جهان خطر نیستند و واشنگتن باید نام حکمتیار را نیز از فهرست سیاه خود بیرون کند.
حزب اسلامی افغانستان مربوط به گلبدین حکمتیار یکی از گروه های مخالف مسلح دولت افغانستان است که از زمان ایجاد اداره موقت تا کنون در مخالفت با حکومت افغانستان قرار دارد.
از سویی دیگر مقام‌های امریکایی اعلام کرده اند که برای کشاندن طالبان به پای میز مذاکرات صلح، باید بر آنان فشار نظامی بیشتری وارد شود.
جان کمپبل، فرمانده پیشین نیروهای حمایت قاطع در افغانستان گفته که امریکا برای سرکوب طالبان، در تلاش وسعت دادن دامنه فعالیت‌های نظامی‌اش در افغانستان است

انتقال بیست جسد از پناهجویان افغان به کابل

پیکرهای ۲۰تن از پناه‌جویان افغان که در جریان سفر مهاجرت به اروپا در آب‌های یونان جان‌های‌شان را از دست دادند، پیش از چاشت امروز به کابل منتقل گردید.

CdU2wIaW0AAn46t-300x225 ۱۲ تن از این افراد اعضای یک خانواده به شمول زنان، دختران جوان و کودکان هستند.

جسدها پیش از چاشت امروز پس از انتقال از اروپا، در فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی به خانواده‌های‌شان سپرده شدند.

این در حالی‌ست که هرچند در یک سال اخیر شمار زیادی از پناهجویان افغان طعمۀ آب‌های یونان شدند و جسدهای شماری نیز به کشور انتقال یافته، اما شهروندان هم‌چنان به دنبال سفر به اروپا هستند.

ناامنی، فقر، نبود زمینۀ کار و ده‌ها مشکلات دیگر عواملی‌است که سبب می‌شود شهروندان کشور را ترک کرده و با پذیرفتن خطر از مسیرهای غیر قانونی و قاچاقی راهی اروپا گردند.

پیش از این سران حکومت وحدت ملی و رهبران سیاسی و جهادی به شمول حامد کرزی رییس جمهور پیشین بارها از شهروندان خواسته‌اند تا کشور را ترک نکنند.

در همین حال چندروز پیش رییس جمهور غنی با انتقاد از جوانانی که از کشور فرار می‌کنند، خطاب به نیروهای امنیتی گفت آنان مثل جوانانی که به اروپا می‌روند به بیرون از کشور فرار نمی‌کنند بل عملا وطن‌دوستی‌شان را نشان داده‌اند.

برد تیم کرکت افغانستان به مرحله جام جهانی رسید

افغانستان در بازی‌های جام جهانی کریکت بیست دور که در هند برگزار شده است، در سومین بازی این کشور زیمبابوه را شکست داده است.

945286_950324178377158_8428662340363533626_nافغانستان در مرحله نخست اسکاتلند و هنگ کنگ را شکست داده بود. به این ترتیب این کشور به مرحله بعدی بازی‌ها صعود کرد و در کنار ۱۰ ابرتیم جهان بازی خواهد کرد.

هدفی (۱۸۷) را که تیم افغانستان برای زیمبابوه تعیین کرد، از جمله بلندترین امتیازات ثبت شده در این دور مسابقات جام جهانی ۲۰ دور هند است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی این کشور، پیروزی تیم کریکت افغانستان را تبریک گفته اند.

زیمبابوه با از دست دادن همه بازیکن‌های تیمش تنها توانست ۱۲۷ دوش بدست آورد.

افغانستان با توب‌زنی فوق‌العاده محمد نبی، کاپیتان پیشین این تیم توانست شانس پیروزی خود را بالا ببرد.

پرتاب‌گران افغانستان در کمتر از یک ساعت توانستند ۸ بازیکن تیم مخالف را حذف کنند و افغانستان را صدرنشین بازی‌های گروه ب کنند.

افغانستان در دور بعدی بازی‌ها با سری‌لانکا، آفریقای جنوبی، انگلستان و ویست اندیز بازی خواهد کرد.

کاپیتان تیم افغانستان اصغر استانکزی است و سرمربی‌گری این تیم با انضمام الحق است.

کارشناسان کریکت مدیریت تیم از سوی اصغر استانکزی را ستایش می‌کنند.

در اثر شلیک شادیانه پیروز ی تیم کرکت دو طفل جان خودرا از دست داد

دو کودک در پی شلیک گلولۀ شادیانه به خاطر پیروزی تیم ملی کرکت جان باخته‌اند.

CdF9yLBXEAAGNLS-225x300شب گذشته تیم ملی کرکت افغانستان توانست در نخستین بازی جام جهانی کرکت بیست‌آوره تیم ملی اسکاتلند را شکست داده و از پیش رو بردارد.

داکتر احسان‌الله شینواری، رییس بیمارستان مرکزی ولایت ننگرهار می‌گوید به دنبال پیروزی تیم ملی کرکت و شلیک‌های شادیانه شهروندان ننگرهار دو کودک به اثر برخورد گلوله جان باخته‌اند.

او می‌گوید یک کودک هم‌زمان جان باخته و دومی پس زخمی‌شدن به بیمارستان انتقال یافته اما در بیمارستان جان باخته‌است.

شلیک گلوله در شماری از محفل‌ها، به ویژه جشن‌های عروسی در چنددهۀ اخیر به فرهنگ جدیدی مبدل شده اما اخیرا از آن برای بدرقۀ پیروزی‌های ورزشی تیم‌های ملی نیز استفاده می‌شود.

پیش از این هم در پیروزی‌های تیم‌های ورزشی و در شماری از محفل‌های ملی و تجلیل و یادبود از شخصیت‌های ملی، شهروندان به شلیک گلوله دست زده‌اند که منجر به کشته و زخمی‌شدن غیر نظامیان گردیده‌است.