ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

وحشت وخشونت در برابر زنان وکودکان در افغانستان

کودک ١١ ساله ما در میشود وکودک ٧ ساله مورد تجاوز گروهی قرار میگیرد ؟ 
جرم عظیم تر ووحشتناک تر از این هم است شما قضاوت کنید ؟ 
چرا دنیایی ما اینقدر ظالم ووحشی شده ؟
زودتر کدام درد  ما درمان میشود ؟

Image may contain: 1 person, sitting
No automatic alt text available.

ملیون ها افغانی جریمه و از هفت تا بیست سال زندان برای چهار مقام پیشین وزارت شهرسازی

چهار تن از مقام‌های پیشین وزارت امور شهرسازی و مسکن به گونۀ مجموعی به زندان و جریمۀ بیش از یک هزار و ۸۰۰ ملیارد افغانی متهم گردیدند.

محمد امین قانع مشاور پیشین مالی و اداری وزارت شهرسازی، احمد نواز بخت‌یار رییس پیشین تصدی خانه‌سازی، محمد یعقوب ابراهیمی معین پیشین تصدی خانه‌سازی و سید امین سادات مسؤول پیشین انسجام وزارت شهرسازی شامل این فیصلۀ دادگاه هستند.

بر اساس تصمیم دادگاه، محمد امین الله قانع و سید امین سادات هریک به ۲۰ سال زندان و دادن ۱۵۰ ملیون افغانی جریمه محکوم شده‌اند.

در همین حال احمد نواز بخت‌یار و محمد یعقوب ابراهیمی هر یک به هفت سال زندان و پرداخت ۴۴۳ ملیون افغانی جریمۀ نقدی محکوم گردیده‌اند.

این در حالی‌ست که حدود دوسال پیش به شمول این چهار نفر، شش تن به اتهام فساد گسترده در وزارت شهرسازی و مسکن، به دادستانی معرفی گردیدند.

با روی‌کارآمدن رهبری جدید وزارت شهرسازی و مسکن، در آغاز کار این افراد از سوی رییس جمهور به حالت تعلیق درآمد و ممنوع‌الخروج اعلام گردیدند و سپس سه‌تن آنان در تلاش فرار بودند که در ولسوالی شغنان بدخشان، از بخش‌های مرزی افغانستان با تاجیکستان دوباره برگردانیده شدند.

هرچند گفته می‌شود یکی از افرادی که در این پیوند متهم شناخته شده فراری است و هنوز حکومت موفق به بازداشتش نگردیده‌است.

آغاز ساخت موانع در مسیر خط دیورند توسط پاکستان

5803.1

پاکستان کار ساخت موانع در مسیر خط دیورند، در بخش‌های سرحدی میان دو کشور را آغاز کرده‌است.

جنرال قمر جاوید بجوا، رییس ستاد ارتش پاکستان گفته‌است که ساخت موانع را به خاطر تهدیدات، در بخش‌های مرزی با افغانستان آغاز کرده‌است.

به گزارش پاکستان، بجوا روز گذشته این مطلب را در جریان بازدیدش از بخش‌های قبایلی پاکستان در ساحۀ مهمند اظهار داشته‌است.

قمر جاوید بجوا ساحات مهمند و باجور را زیر تهدید بلند عنوان کرده و گفته‌‍است که ساخت این موانع در ساحاتی که در معرض حمله از آن‌طرف سرحد(خاک افغانستان) قرار دارند اولویت ارتش پاکستان به شمار می‌رود.

روزنامۀ دَنیوز می‌گوید بجوا گفته‌است که ارتش پاکستان سراغ تمامـ منابع مورد نیاز را به خاطر تامین ثبات و امنیت بخش‌های قبایلی خواهد گرفت.

او افزوده‌است که ما در تلـاش تامین امنیت سرحد هردو کشوری هستیمـ که با فداکاری‌ها و قربانیانی در جنگ علیه تروریزمـ داده‌اند.

این در حالی‌ست که یکی از موارد تنش‌برانگیز میان کابل و اسلـامـ‌آباد ایجاد تاسیسات نظامیان پاکستان در مسیر خط دیورند بوده و حکومت افغانستان همـ‌چنان به این مسئله معترض است.

سال گذشته ساخت تاسیسات نظامیان پاکستان حتا چندین بار به درگیری‌های نظامی میان نیروهای دو طرف و واردشدن تلفات نیز انجامید.

در همین حال، پاکستان با ادعای حملۀ جنگ‌جویان از خاک افغانستان به آن کشور دست به ایجاد موانع می‌زند ولی کابل همـ‌چنان باور دارد که پناه‌گاه امن هراس‌افگنان در خاک پاکستان است و هنوز حمایت می‌شوند.

چند روز پیش شاه حسین متضوی، معاون سخن‌گوی رییس جمهور در واکنش به بسته‌شدن بندرهای تورخمـ و چمن گفت که ما به جای بستن بندرها، لـانه‌های تروریستان را نابود می‌کنیمـ.

بیماری سرخکان جان پانزده کودک را در نورستان گرفت

5805.1

 شیوع بیماری سرخکان در ولسوالی کامدیش ولایت نورستان جان پانزده تن کودک را گرفته است.

دکتر محمد اسماعیل استانکزی، رییس صحت عامه ولـایت نورستان گفته است که ۱۵ کودک در نتیجه بیماری سرخکان در ولسوالی کامدیش این ولـایت جان داده اند.

او گفته است نا امنی و حضور مخالفان مسلح باعث شده که تیمـ‌های صحی نتوانند به ولسوالی کامدیش سفر کرده و ارائه خدمات نمایند.

استانکزی اظهار داشته گرچند در جریان ماه‌های گذشته شماری از کودکان مبتلـا به بیماری سرخکان به مرکز ولسوالی کامدیش جهت تداوی انتقال داده شده بودند اما بیشتر کودکان در این ولسوالی مبتلـا به این مرض میباشد که به دلیل حضور مخالفان نمی‌توانیمـ به آن مناطق سفر نماییمـ.

در همین حال باشندگان ولسوالی کامدیش رقمـ تلفات ناشی از بیماری سرخکان را بیش از صد تن عنوان کرده می‌گویند تا کنون هیچگونه همکاری در قسمت تداوی کودکان مبتلـا به سرخکان از سوی اداره صحت عامه این ولـایت صورت نگرفته است.