ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

خودکشی پسر وکیل مجلس درپارلمان از ولایت سر پل

فرزند یکی از وکلای مردم در مجلس نماینده‌گان در یک اقدام غیر قابل تصور دست به خودکشی زده‌است.

پسر بزرگ عزیزه جلیس، یک روز پیش خودکشی کرده‌است.

خلیل الله دست‌یار، فرمان‌دۀ پولیس سر پل می‌گوید انیل احمد جلیس روز گذشته پس از گفت‌گوی لفظی با خانمش خودکشی نموده‌است.

باید یادآور شد که نورالحق مراد جلیس، پدر انیل احمد جلیس نیز به عنوان رییس صحت عامۀ ولایت سر پل اجرای مسؤولیت می‌کند.

خودکشی، یکی از روی‌دادهایی‌ست که در سال‌های اخیر در افغانستان افزایش نگران‌کننده‌یی داشته اما در خانه‌وادۀ یک نمایندۀ مجلس بی‌پیشینه بوده‌است.

مسؤولان بهداشتی در ولایت سر پل می‌گویند ده‌ها تن در جریان سال جاری در آن ولایت اقدام به خودکشی کرده‌اند که از این میان بیش‌ترشان دوباره نجات یافته‌است.

خشونت‌های خانه‌واده‌گی، ازاواج‌های اجباری و زیر سن، فقر و مشکلات روانی از عمده‌ترین عواملی گفته شده که منجر به خودکشی شهروندان می‌شود.

افزایش حملات تروریستی در افغانستان

حمله انتحاری در مسجد امام زمان در منطقه دشت برچی در غرب کابل ۳۹ کشته و ۴۵ زخمی به جا گذاشته است.

 این انفجار، ناشی از حمله انتحاری بوده و در داخل مسجد اتفاق افتاده است.

شاهدان می‌گویند که فرد مهاجم ابتدا به سوی نمازگزاران شلیک کرد و سپس مواد منفجره‌ای را که در بدن خود بسته بود، منفجر کرد.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان حمله به مسجد امام زمان در دشت برچی کابل را محکوم کردند. آقای غنی گفته کسانیکه دست به چنین جنایت ضد بشری می‌زنند، مستحق "نابودی‌اند".

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، اما در گذشته، گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) مساجد شیعیان را در کابل و دیگر ولایت افغانستان هدف قرار داده بود.

دو ماه پیش، در حمله انتحاری به مسجد شیعیان در شمال شهر کابل ۲۸ نفر کشته و ۵۰ نفر مجروح شدند. داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.

در هفته‌ای که گذشت دست‌کم ۱۷۶ نفر در نتیجه حملات بمبی در سراسر افغانستان کشته شدند.

حمله انتحاری در مسجدی در ولسوالی/شهراستان دولینه ولایت غور در غرب افغانستان، ۲۰ کشته و ۱۰ زخمی به جا گذاشته است.

عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی غور  گفت که فضل احمد خان، یکی از فرمانده‌های حزب جمعیت که از دولت حمایت می‌کرد، از جمله افرادی است که کشته شده است.

منابع محلی می‌گویند ممکن است هدف این حمله انتحاری فضل احمد خان بوده باشد.

عطا محمد نور، والی بلخ و رئیس اجرایی جمعیت اسلامی، در بیانیه‌ای ضمن تایید کشته شدن فرمانده این حزب در ولایت غور، این حمله را محکوم کرده و از دولت خواسته است تا در نهادهای امنیتی افغانستان اصلاحات لازم انجام دهد.

هیچ گروهی تاکنون مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

افغانستان برای اولین بار عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل شده است

صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه و محمود صیقل، نماینده افغانستان در سازمان ملل با اعلام این خبر آن را دستاوردی بزرگ برای دولت و مردم افغانستان دانسته‌اند.

رای‌گیری از کشورهای عضو سازمان ملل برای انتخاب افغانستان به عضویت شورای حقوق بشر ملل روز دوشنبه، ۲۵ میزان/ مهر در تالار مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد. در این انتخابات افغانستان با کسب بیش از دو سوم آرای کشورهای جهان یکی از چهار کرسی حوزه آسیا پسفیک شورای حقوق بشر را به دست آورد.

کشورهای نپال، قطر و پاکستان سه کرسی دیگر این شورا را کسب کرده‌اند.

نماینده افغانستان در سازمان ملل گفته که شورای حقوق بشر یکی از مهمترین ارگان‌های سازمان ملل است. مقر این شورا در ژنو و ژنو نمایندگان افغانستان در مقر سازمان ملل در نیورک همراه با نمایندگان این کشور در مقر اروپایی سازمان در ژنو بیشترین تلاش را برای عضویت کشورشان در این شورا انجام داده‌اند.

صادق باقری، استاد دانشگاه در کابل می‌گوید که اهمیت عضویت افغانستان در این شورا این است که بر روند اجرا ونقض حقوق بشر در سطح جهان نظارت دارد و در واقع همه کنوانسیون‌های حقوق بشری که کشورهای عضو سازمان ملل امضا و متعهد به اجرا آنها هستند این شورا نظارت بر اجرا آن‌ها را در سطح جهانی بر عهده دارد.

به گفته او این شورا نیم قرن فعالیت دارد و قبل از این به عنوان کمیسیون حقوق بشر شناخته می‌شد و در سال‌های اخیر به دلیل لزوم تحولات، اینکه بتواند راحت‌تر بر حقوق و آزادی‌های بنادین بشری نظارت کند، نامش را شورای حقوق بشر گذاشتند و تلاش کردند که تخصصی‌تر شود.

حمله ودرگیری میان پولیس غزنی ومهاجمان

 در حمله انتحاری در ولایت غزنی دست‌کم ۲۵ سرباز امنیتی و ۵ غیر نظامی کشته شده‌اند.

در حمله انتحاری طالبان که توسط یک خودرو انجام شده ۲۱ سرباز امنیتی کشته و ۲۴ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

در خبرنامه دفتر مطبوعاتی والی غزنی آمده بود که این حمله انتحاری حوالی ساعت ۲ بامداد در ولسوالی اندر این ولایت رخ ‌داده‌است.

دفتر مطبوعاتی والی افزوده که در ابتدا یک خودرو نوع "هموی" مملو از مواد انفجار در دیدبانی مرکز ولسوالی اندر ولایت غزنی منفجر شد و بعد افراد گروه طالبان به مرکز ولسوالی و پاسگاه‌های اطراف آن حمله گروهی کردند.

 میان این نیروهای امنیتی و شورشیان تا ساعت ۶ بامداد امروز ادامه داشت و درگیری‌ها پراکنده تا ساعت ۱۰ قبل از ظهر ادامه یافت.

در این خبرنامه آمده که علاوه بر نیروهای امنیتی ۲۵ نفر از افراد غیر نظامی کشته و زخمی شده‌اند. در این خبرنامه مشخص نشده‌ است که چه تعداد از این غیرنظامیان کشته و چه تعداد دیگر زخمی شده‌اند.

دفتر مطبوعاتی والی افزوده که کنترل ولسوالی اندر اکنون در دست نیروهای امنیتی افغانستان است.

 

حمله انتحاری ودر گیری بین مهاجمان وپولیس محلی گردیز

 حمله گروهی مهاجمان انتحاری به فرماندهی پلیس در گردیز مرکز این ولایت، باکشته شدن تمام مهاجمان پایان یافته است. این وزارت کشته شدن توریالی عبدیانی، فرمانده پلیس پکتیا را تایید کرده‌است.

ژنرال مراد علی مراد، معاون ارشد امنیتی وزارت داخله افغانستان عصر امروز در یک نشست خبری درکابل درمورد آمار تلفات گفت که در حمله امروز علاوه بر فرمانده پلیس پکتیا،۲۱ سرباز پلیس کشته و ۴۸ سرباز زخمی شده‌اند.

او افزود که در این حمله ۲۰ نفر غیر نظامی کشته و ۱۱۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

قبل از این هدایت‌الله حمیدی، معاون ریاست بهداشت ولایت پکتیا گفته بود که تاکنون ۳۳ کشته و بیشتر از ۱۶۰ زخمی به مراکز بهداشت منتقل شد‌ه‌اند.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان برای همدردی با قربانیان حادثه امروز به شهر گردیز سفر کرده‌است.

در خبرنامه این وزارت که به رسانه‌ها فرستاده، آمده که حوالی ساعت ۹:۴۰ صبح امروز گروهی از حمله کنندگان که جلیقه انتحاری به تن داشتند و مسلح بودند، بر فرماندهی پلیس ولایت پکتیا که در کنار آن مرکز آموزش پلیس و نیروهای پلیس نظم عمومی قرار داشتند، حمله کردند.

به گفته این نهاد مهاجمان در نخست دو خودرو مملو از مواد انفجاری را در برابر دیدبانی فرماندهی پلیس پکتیا منفجر کردند. بعد از انفجار، ۵ حمله کننده بر فرماندهی پلیس و محل استقرار نیروهای پلیس نظم عمومی حمله‌ور شدند.

وزارت داخله افغانستان درباره نوعیت این خودروها چیزی نگفته ولی یک مقام امنیتی که نخواست نامی از او برده شود، به بی‌بی‌سی گفت که خودروها از نوع "رنجر" و "هموی" بوده که نیروهای ارتش و پلیس افغانستان از آن استفاده می‌کنند.

با آغاز درگیری، نیروهای ویژه پلیس به محل رسیدند و به گفته وزارت داخله در این درگیری تمامی مهاجمان کشته شدند.

گفته می‌شود که قربانیان بیشتر افراد غیر نظامی هستند که برای گرفتن گذرنامه و شناسنامه به فرماندهی پلیس ولایت پکتیا مراجعه کرده بودند.

سید ولی جلال، رئیس دانشگاه پکتیا گفته است که در این حادثه ۱۵ دانشجوی دختر که خوابگاه آنان نزدیک محل حادثه بوده، نیز زخمی شده‌اند.

گروه طالبان مسئولیت این حمله را پذیرفته و گفته که "تلفات سنگینی" به نیروهای پلیس وارد کرده است.