ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

فرخنده زهرا نادری مشاور رییس جمهور افغانستان

فرخنده زهرا نادری، عضو پیشین مجلس نماینده‌گان و فعال مدنی و حقوق زن در افغانستان، به عنوان مشاور ارشد رییس جمهور در امور سازمان ملل متحد تعیین شد.

 خانم نادری به تاسی از فقرۀ ۱۳ مادۀ ۶۴ قانون اساسی افغانستان، در بست خارج رتبه در این پست مقرر شده‌است.

خانم نادری از اعضای مجلس نماینده‌گان افغانستان بود اما پس از آن که زمان مشروع پنج‌سالۀ کار پارلمان به پایان رسید، ادامۀ کار به عنوان قانون‌گذار در مجلس را نپذیرفت.

او پس از آن که از ادامۀ کار به عنوان نمایندۀ مجلس نماینده‌گان کنار رفت، به حیث فعال حقوق زن به فعالیت ادامه داد و فعالیت‌های مدنی دیگری را نیز دنبال می‌کرد.

زهرا نادری هم‌زمان با فعالیت در بخش حقوق زن، اخیرا کمپاین‌هایی را به هدف آگاهی‌دهی مردم به خاطر حمایت از نیروهای امنیتی نیز رهبری کرد.

فرخنده زهرا نادری مکتب را در کشور انگلیستان به پایان رسانیده و تحصیلات دانش‌گاهی‌اش را هم در دانش‌گاه بین‌المللی وستمنستر انگلیستان در تاشکند تمام کرده‌است.

قتل دو خانم در غرب افغانستان

شب گذشته دو خانم به شکل مرموزی در  ولایت هرات به قتل رسیده اند.

شب گذشته جسد دو خانم که یکی آنان جوان و خانم دیگر کهن سال است را به شفاخانه انتقال داده اند.
گفته می شود نیروهای امنیتی جسد یک خانمی که حدود ۲۵ تا ۲۸ سال سن دارد را از منطقه موسوم به باغ زبیده پیدا کرده و آن را در شفاخانه انتقال داده اند.
در همین حال نیروهای امنیتی همچنان گفته اند که آنان از منطقه کارته شهر هرات جسد یک خانم دیگر را که بیش از ۵۰ سال سن دارد را دریافت کرده اند.
هر چند تا هنوز هویت این خانم جوان که توسط مرمی کشته شده است مشخص نیست اما نیروهای امنیتی گفته اند که خانم کهن سال توسط فرزندش با پرتاپ شیشه به قتل رسیده است.
مسوولان طب عدلی نیز گفته اند که شیشه در یکی از شارک های این خانم اصابت کرده و شیریان خون را بریده و او تا رسیدن در شفاخانه جان داده است.
پولیس هرات هر چند گفته است که فرزند خانمی که توسط شیشه به قتل رسیده دستگیر شده اما تا هنوز مشخص نیست که این کار قصدا انجام شده یا خیر.
ولایت هرات در غرب کشور از جمله ولایت های به شمار می رود که گراف خودکشی ها و قتل بانوان بلند گزراش شده است.

دیدار لیونل مسی با 'مسی افغانستان'

لیونل مسی، ستاره فوتبال بارسلونا و تیم ملی آرژانتین با مرتضی، پسر خردسالی که به مسی افغانستان مشهور شده در دوحه دیدار کرد.

_92955152_0ce2369e-1466-4bbd-a360-fa99ca352932 مرتضی احمدی، کودک ۵ ساله اهل افغانستان که از یک خریطه (کیسه) پلاستیکی برای خود پیراهنی شبیه پیراهن لیونل مسی ساخته بود، با انتشار عکس‌هایش در ماه فوریه امسال در شبکه‌های اجتماعی شهرت جهانی پیدا کرد.
مرتضی احمدی با لیونل مسی در دوحه قطر

اکنون به گفته کمیته برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر اعلام کرده که این دو در دوحه با هم دیدار کرده‌اند.

تیم فوتبال بارسلونا که لیونل مسی، ستاره آن است، برای رویا رویی با تیم الاهلی عربستان به قطر رفته است و در آغاز این مسابقه دوستانه که امروز برگزار شد، قهرمان فوتبال جهان، مرتضی را با خود به داخل میدان برد تا در مراسم پیش از آغاز بازی در کنار او باشد.

پس از آن مرتضی توپ را به زمین گذاشت و داور بازی او در آغوش خود به بیرون از میدان برد.

کمیته برگزاری جام جهانی فوتبال قطر در توییتر نوشت: "تصویری که جهان می‌خواست آن را ببیند. رویای پسر ۶ ساله‌ای که می‌خواست با قهرمانش، مسی دیدار کند، بالاخره به واقعیت پیوست."

مرتضی احمدی که از ولسوالی جاغوری ولایت غزنی در شرق افغانستان است، پس از کسب شهرت جهانی، در ماه می امسال مجبور شد با خانواده‌اش به پاکستان فرار کند.

مرتضی زمانی شناخته شد که عظیم احمدی، عموی مرتضی که در استرالیا زندگی می‌کند،

مرتضی که از یک خریطه (کیسه) پلاستیکی برای خود پیراهنی شبیه پیراهن لیونل مسی ساخته بود، با انتشار عکس‌هایش در ماه فبروری امسال در شبکه‌های اجتماعی شهرت جهانی پیدا کرد

اخراج پناهجویان افغان از سویدن

این پناهجویان ماه‌ها در بازداشت به سر برده‌اند و باوجود داشتن امتیاز درخواست دوباره که براساس تغییرات مقررات پناهجویی برای افغان‌ها که در هفته گذشته اتخاذ شد، این پناهجویان به افغانستان فرستاده شد.

922337ab-fe7c-4545-96a7-e2da9f497131 شماری از افغان‌ها که به درخواست پناهجویی خود جواب رد دریافت کرده‌اند، به اجبار به افغانستان اخراج شدند. این پناهجویان ماه‌ها در بازداشت به سر برده‌اند و باوجود داشتن امتیاز درخواست دوباره که براساس تغییرات مقررات پناهجویی برای افغان‌ها که در هفته گذشته اتخاذ شد،  این پناهجویان به افغانستان فرستاده شدند..

خان یکی از پناهجویانی است که بعد از دو ساعت به درخواست مجدد خود جواب رد گرفت و اکنون باید سویدن را ترک کند.

ذکی خلیل، فعال حقوق پناهجویی در بودِن، از اینگونه عملکرد اداره مهاجرت در بازداشت‌گاه‌ها انتقاد می‌کند و اظهار می‌دارد که این اداره قوانین موجود را عملی نمی‌کند.

براساس قوانین مهاجرت، پناهجویان بیشتر از دو ماه نمی‌توانند در بازداشت به سر ببرند، ولی شماری از پناهجویان افغان بیشتر از هفت ماه در بازداشت‌گاه اداره مهاجرت نگهداری شده‌اند و اکنون به افغانستان اخراج می‌شوند. احمد یکی از این پناهجویان چنین می‌گوید.

نظر به اظهارات پُلیس سویدن نگهداشتن پناهجویان در بازداشت خطر مخفی شدن آن‌ها را کاهش می‌دهد، ولی ذکی خلیل مخالف این عملکرد پُلیس است.

افغانستان خواستار برداشتن تحریم‌ها علیه حکمتیار شد

دولت افغانستان خواستار برداشته شدن تحریم‌های وضع شده سازمان ملل متحد علیه گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان شده‌ است.

_92930166_1d8edc31-a819-433d-925b-2a8d794f8b75 دولت افغانستان این درخواست را از طریق وزارت خارجه افغانستان و نمایندگی دایمش در سازمان ملل به کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل ارسال کرده‌ است.

آقای غورزنگ افزود که رئیس و اعضای این کمیته سفری که به افغانستان داشتند، نیز وعده دادند که به مجرد دریافت درخواست افغانستان آنرا مورد بررسی قرارداده و تلاش خواهند کرد که درخواست افغانستان مورد قبول اعضای شورای امنیت سازمان ملل قرار گیرد.

او درباره زمان برداشته شدن این تحریم‌ها گفت که این موضوع بستگی به کار کمیته تحریم‌های سازمان ملل دارد. دولت افغانستان امیدوار است که هرچه زود درخواست افغانستان مورد قبول واقع شود.

به گفته آقای غورزنگ کابل امیدوار است که برداشته شدن این تحریم راه را برای تامین صلح و ثبات دایمی در افغانستان فراهم‌ کند.

توافقنامه صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی، از مخالفان مسلح این دولت، هشتم میزان/مهر امسال میان محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی امضا شد.