ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

دولت افغانستان به حزب اسلامی مصونیت قضایی داد

دولت ضمانت می‌کند در بدل برقراری آتش بس، به او و دیگر رهبران شورشی حزب اسلامی مصونیت قضایی اعطا می‌شود.

160628192439_gulbuddin_hekmatyar_640x360_afp این متن همان مسوده توافقنامه میان دولت و حزب اسلامی است.

منابع در شورای عالی صلح افغانستان گفته‌اند که توافقنامه آشتی با حزب اسلامی در هفته جاری امضا و در دو مرحله اجرا خواهد شد.

 که پس از امضای این سند از جانب شورای عالی صلح و نمایندگان حزب اسلامی، زمینه آمدن گلبدن حکمتیار، رهبر این حزب، به کابل هموار خواهد شد.

متن موافقتنامه آشتی با حزب اسلامی شامل تعهدات متقابل دولت و حزب اسلامی و تعهدات مشترک هر دو جانب می‌شود.

این سند شش صفحه‌ای در سه فصل و ۲۶ ماده ترتیب شده است.

تعهدات مشترک هر دو جانب شامل پایان جنگ، تامین صلح و امنیت، پابندی به ارزش‌های اسلامی، حقوق برابر و بدون تبعیض زن و مرد در برابر قانون، یک‌پارچگی افغانستان و تعلق به همه اقوام کشور می‌شود.

تعهدات اصلی دولت شامل تلاش برای رفع تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه گلبدین حکمتیار و سایر رهبران حزب اسلامی، به رسمیت شناختن این حزب به عنوان یک سازمان سیاسی مطابق قانون و حق فعالیت سیاسی آن در کلیه زمینه‌های سیاسی مانند شرکت در انتخابات می‌شود.

نام آقای حکمتیار سال‌ها است که در فهرست سیاه دولت آمریکا و سازمان ملل قرار دارد و دولت آمریکا برای سر او جایزه تعیین کرده است.

دولت همچنین متعهد شده که آقای حکمتیار به عنوان "رهبر جهادی" از طرف رئیس جمهوری با صدور فرمان ویژه‌ای "مورد اعزاز و احترام خاص" قرار گیرد و برای او در دو تا سه محل اقامت تعیین و هزینه و امنیت آن را تامین کند.

براساس این توافق، دولت همچنین متعهد می‌شود تمام زندانیان عضو این حزب را به جز افرادی که مرتکب جرایم جنایی شده باشند و ادعاهای فردی علیه آنها وجود داشته باشد، آزاد کند.

در مقابل، حزب اسلامی هم افرادی را که به اتهام عضویت در دولت نزد خود به اسارت نگه می‌دارد، آزاد خواهد کرد.

دولت همچنین متعهد شده که زمینه اسکان هواداران مهاجر حزب اسلامی را از پاکستان و ایران فراهم می‌کند و برای آنها زمین و سرپناه اعطا خواهد کرد.

در گام نخست زمینه بازگشت حدود ۲۰ هزار خانواده‌ها به کمک سازمان ملل فراهم خواهد شد.

براساس سندی که چهار ماه پیش درز کرد، دولت تعهدات زیادی را در برابر آشتی با حزب اسلامی متقبل شد

در مقابل، حزب اسلامی متعهد به انحلال شاخه نظامی خود شده، اما در توافقنامه تصریح نشده که این حزب سلاح‌های خود را به کدام مرجع تسلیم می‌کند یا نمی‌کند.

در بخشی از سند آمده که این حزب ارتباط خود را با گروه‌های تروریستی قطع می‌کند و از آنها حمایت نمی‌کند.

ماده هجدهم این سند بیانگر آن است که این حزب پس از اعلام رسمی این توافقنامه، "آتش‌بس دایمی" را برقرار می‌کند و این موضوع زیر نظر یک کمیسیون مشترک اجرا خواهد شد.

کل این موافقتنامه هم مطابق ماده بیست و سوم آن زیر نظر یک کمیسیون مشترک اجرایی متشکل از نمایندگان هر دو جانب زیر نظر شورای عالی صلح اجرا خواهد شد.

در صورت بروز اختلاف بین دو طرف، کمیسیون مشترکی از هر دو جانب زیر نظر شورای عالی صلح تشکیل خواهد شد و موارد اختلافی را با "حسن نیت" حل خواهند کرد، اما تصریح نشده که اگر این اختلاف‌ها از این طریق حل نشود، راهکار جایگزین چه خواهد بود.

قرار بود این توافقنامه در ماه ثور به امضای رئیس شورای عالی صلح و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی برسد و در نهایت اشرف غنی رئیس جمهوری هم آن را امضا کند، ولی به دلایلی که اعلام نشده، امضای آن به تاخیر افتاد.

 که دلیل اصلی تاخیر امضای این سند، تلاش برای اعتمادسازی بین دولت و حزب اسلامی بوده است، ولی یکی از سخنگویان عبدالله عبدالله رئیس اجرائی پیشتر گفته که او هم ملاحظاتی درباره این سند داشته است.

به تازگی هم خود آقای عبدالله و هم منابع نزدیک به او گفته‌اند که دیگر هیچ مشکلی در مورد آشتی با آقای حکمتیار وجود ندارد و حالا تحقق آشتی با او مربوط به شورای عالی صلح است.

حزب اسلامی شاخه حکمتیار یکی از چهار گروه اصلی شورشی در کنار گروه طالبان، شبکه حقانی و گروه موسوم به دولت اسلامی معروف (داعش) است که در حال حاضر علیه دولت می‌جنگد.

کشته شدن چهار کارمنر سرک سازی در غرب افغانستان

از حمله افراد ناشناس در این ولایت هرات شش تن کشته شده اند.

dead-body افراد ناشناس بر کارمندان یک شرکت سرکسازی حمله کرده اند.
آقای احمدی می گوید که در نتیجه این حمله چهار کارمند شرکت سرکسازی و دو غیر نظامی کشته شده اند.
 که این حمله در ولسوالی زنده جان ولایت هرات رخ داده است، احمدی همزمان گفت که پولیس تحقیقات خود در مورد ردپای کسانی که این حمله را انجام داده، آغاز کرده است.
احمدی هرچند انجام این حمله را به گروه طالبان پیوند داده است اما این گروه تا هنوز مسوولیت آن را بعهده نگرفته است.
ولسوالی زنده جان یکی از ولسوالی های نسبتا ناامن ولایت هرات به شمار می رود که گفته می شود در برخی از مناطق آن طالبان حضور دارند.

بازاداشت مظنون حملات اخیر در نیویارکافغان امریکا یی تبار

بازداشت مظنون اصلی حملات انفجاری در نیویارک و نیوجرسی که یک امریکایی افغان تبار است.

1650683620_nاحمد خان رحیمی ۲۹ ساله را در جریان تیر اندازی در قسمت لیندین ایالت نیوجرسی در حالی که خوابیده بود بازداشت کرده اند.
گفته شده احمدخان در نتیجه تیر اندازی پولیس زخمی شده و اکنون تحت مداوا قرار دارد.
لیندین همجوار با ایالت نیوجرسی است که گفته می شود احمد خان در همین محل زندگی می کرده است.
پولیس امریکا گفته است که این اداره توانسته است بمب دیگر را که در یک قطار جاگذاری شده بود پیش از انفجار در جریان این عملیات خنثا کند.
اف بی آی هویت این فرد را احمد خان گفته است، شخصی که متولد افغانستان است و تابعیت امریکا را دارد و دوربین های مدار بسته احمد خان رحیمی را در قسمت که انفجار صورت گرفته نشان داده است.
تیر اندازی در نیویارک واکنش های تندی را به دنبال داشت که دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان بعد از این حمله مهر تایید بر سیاست های تند خود گذاشت و گفته که تروریزم ناشی از اسلام رادیکال را شکست خواهد داد.
انفجار شام گذشته در ساحۀ منهاتن نیویارک منجر به زخمی شدن ۲۹ نفر شد و سپس مقام های پولیس این شهر اعلام کرد که این رویداد "یک عمل قصدی" بوده است.

کشته وزخمی شدن پنچ پولیس در هلمند

طالبان مسلح، شب گذشته بر یک پوستۀ پولیس در منطقۀ نورزو بازار حمله کرده اند.

%d9%be%d9%88%d9%84%db%8c%d8%b3-%d9%85%d9%84%db%8c-%d8%a7%d9%81%d8%ba%d8%a7%d9%86%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86 طالبان مسلح، بر یک پوسته در ولسوالی گرشک ولایت هلمند حمله کرده اند، که در نتیجۀ آن پنج پولیس کشته شده اند.

یک منبع امنیتی در ولسوالی گرشک هلمند، امروز(٢٦سنبله) گفت که طالبان مسلح، شب گذشته بر یک پوستۀ پولیس در منطقۀ نورزو بازار حمله کرده اند.

وی افزود که درین حمله، پنچ پولیس کشته شده و سلاح شان نیز به دست طالبان افتاده است.

عمرځواک سخنگوی والی هلمند، حادثۀ یادشده را تایید کرد؛ اما گفت درین رویداد، فقط یک پولیس کشته شده و سه تن دیگر شان مجروح گردیده اند.

ځواک افزود که درین حمله؛ به طالبان مسلح نیز تلفات وارد گردیده؛ اما وی از شمار دقیق آن معلومات نداد.

از سوی دیگر؛ قاری یوسف احمدی سخنگوی طالبان مسلح میگوید که پوستۀ یادشده، سقوط کرده است.

وی مى افزاید که در جریان سقوط پوسته؛ ١٢ پولیس کشته شده و ١٢ میل سلاح نیز به دست طالبان افتاده است.

هلمند، از ولایات ناامن افغانستان است، که فعلا چهار ولسوالی(موسی قلعه، نوزاد، باغران، و دیشو) در کنترول طالبان مسلح بوده و بشمول مرکز، در اکثر مناطق این ولایت درگیری ادامه دارد.

امضا تفاهمنامه بین هند وافغانستان

رهبران دو کشور افغانستان و هند سه تفاهمنامه همکاری در بخش های مختلف امضا کردند. دهلی نو همزمان اعلام کرده است 
456v8 محمد اشرف غنی، رییس جمهوری کشور صبح امروز در راس هیات بلند پایه برای سفر دو روزه عازم هند شد.
آقای غنی قبل از ظهر امروز با ناریندرا مودی، نسخت وزیر هند در حیدرآباد هاوس شهر دهلی دیدار و ملاقات کرد.
در این دیدار دو طرف در رابطه به همکاری های اقتصادی، امنیت و ثبات منطقه، چگونگی کمک های هند به افغانستان در عرصه توسعه و گسترش مناسبات میان دو کشور، بحث و تبادل نظر کردند.
در این دیدار همچنان سه توافقتنامه همکاری در عرصه های مختلف توسط مقامات دو کشور به امضا رسید.
ناریندرا مودی، گفته است که کشورش دربخش های آموزش و پرورش، حکومتداری الکترونیکی، احیای زیربنا ها و سایر عرصه ها یک میلیارد دالر به افغانستان کمک خواهد کرد. 
این بسته کمکی در قالب برنامه های ملی توسعه ای افغانستان به مصرف خواهد رسید. گفته شده هیاتی به سطح وزرا در رابطه به جرئیات مصرف موثر این پول ها کار خواهد کرد.
رهبران دو کشور تروریزم را خطر مشترک منطقه دانسته و تاکید کردند که کشورهای منطقه باید بدون استثنا در زمینه از بین بردن تروریزم و تامین امنیت و ثبات منطقه و همچنان گسترش همکاری های اقتصادی مشترکاً کار کنند.
دو کشور به شدت از شکل گیری گروه های تندرو افراطی در افغانستان و منطقه نگران اند و کابل بارها پاکستان را به حمایت از گروه های تروریستی متهم کرده است.
دهلی نو نیز می گوید که پاکستان در امر مبارزه با تروریزم به شکل صادقانه مبارزه نمی کند.
مراکز دیپلماتیک و دفاتر وابسته به هند بارها در افغانستان مورد حمله شورشیان قرار گرفته است که کابل و دهلی نو دست پاکستان را در پشت این حوادث دخیل می دانند.
محمد اشرف غنی در دیدار با ناریندرا مودی گفته که کمک و همکاری هند در زندگی مردم افغانستان بهبود و تغییر ایجاد کرده است.
آقای غنی همچنان از همکاری هند با افغانستان تشکری کرده و اعمار بند دوستی افغان- هند (سلما)، سرک دلارام- زرنج، ساختمان شورای ملی، قصر ستوری و بندرچابهار را نمونه های بارز کمک های هند به افغانستان دانسته است.
او گفت: "دوستی افغانستان و هند دوامدار خواهد بود، زیرا بنیاد آن بر منافع مشترک و مناسبات نیک دولت های دو کشور استوار است. دوستی هند با افغانستان، دوستی واقعی و عملی است."
قرار است که غنی با تاجران، سرمایه گذاران و دانشجویان افغان مقیم هند نیز دیدار کند.