ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

حکم اعدام یک پدر متجاوز بالای دختر اش


حکم اعدام پدر متجاوز امروز به گونه رسمی اعلام شد .
که ثمره این تجاوز پدر بالای دختر دو طفل است که طفل اولی اش ۷ ساله دختر است وطفل دومی پسر است که ۳ ماهه است.این است وجدان یک پدر عیاش وبی وجدان که مرگ هم اورا قبول نخواهدکرد ؟
هر چه زودتر باید این حکم در حضور عام تطبیق شود .

‎آزادی حق ماست  Freedom is our Right‎'s photo.

کشف مواد شمایی در کابل

150517122140_nds_haqani_network_palan__640x360_nds

از این ماده شیمیایی در ساخت برخی از انواع مواد منفجره استفاده می‌شود.

ریاست امنیت ملی افغانستان در صفحه رسمی فیسبوک خود نوشته که این مواد در ۳۸۴ قوطی پودر بچه جاسازی شده و همراه با اموال بازرگانان به کابل منتقل شده بود.

این ریاست افزوده که شبکه حقانی این مواد را "از آن طرف مرز" برای انجام "حملات انتحاری و انفجاری" وارد کابل کرده بود.

ریاست امنیت ملی نگفته که مواد کشف شده از کدام کشور به افغانستان وارد شده، اما مقام‌های افغان همواره گفته‌اند که پایگاه اصلی شبکه حقانی در خاک پاکستان قرار دارد.

دولت‌های افغانستان و آمریکا شبکه حقانی را عامل اصلی "حملات انتحاری پیچیده" در افغانستان می‌دانند.

این شبکه از نظر عملیاتی مستقل عمل می‌کند، اما فرماندهان آن بارها گفته‌اند که رهبر آنها ملا محمد عمر، رهبر اصلی گروه طالبان افغانستان است.

کابل در روزهای گذشته شاهد حملات مخالفان مسلح دولت بوده‌ است.


درگیری ها بین طالب وداعش در افغانستان

درگیری بین افراد گروه طالبان و داعش در چند ولسوالی ولایت ننگرهار در شرق افغانستان .

از تاریخ بیست حمل سال جاری تا کنون درگیری بین افراد این دو گروه جریان دارد.
که جنگ میان این دو گروه، در ولسوالی‌های ده‌بالا، اچین، نازیان و سپین غر ولایت ننگرهار شدت یافته است.
به گفته منبع، تااکنون در این درگیری ها دوازده تن از افراد داعش کشته و هجده تن از آنان زخمی شده‌اند. او می‌گوید که طالبان بیست و یک تن از افراد وابسته به داعش را نیز اسیر گرفته‌اند.
این منبع امنیتی تلفات طالبان در این درگیری‌ها را هفت نفر اعلام کرد و گفت که سه تن دیگر از افراد این گروه زخمی و شش تن دیگر از سوی داعش به اسارت گرفته شده‌اند.
گفته شده که  قاری عبدالله و قاری عبدالرحمان که ولسوالان نام نهاد طالبان در ولسوالی دور بابا و اچین ننگرهار بودند در این درگیری‌ها کشته شدند.
مقام‌های محلی ولایت ننگرهار نیز وقوع درگیری بین دو گروه مخالف مسلح دولت در بخش‌هایی از ننگرهار را تایید کرده‌اند.
این مقام‌ها اما می‌گویند که نمی‌توانند تایید کنند که افراد داعش با طالبان در ننگرهار با هم درگیر هستند.
باشندگان محل اما درگیری میان افراد گروه دولت اسلامی (داعش) و طالبان را تایید کرده‌اند.
با این حال منبع امنیتی می‌گوید که طالبان و داعش در ننگرهار در حال تجدید نیرو بر علیه یکدیگر هستند.
او گفت که درگیری بین این دو گروه در نخست میان هفتاد تن از افراد داعش و پنجاه عضو داعش بوده اما در حال حاضر تعداد افراد دو گروه که به جنگ پرداخته، به صدها تن می‌رسد.
نفوذ گروه داعش به افغانستان از چندی به این سو باعث به وجود آمدن موجی از نگرانی‌ها در کشور شده است.
پیشتر حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی گفته بود که داعش به افغانستان علاقه خاص دارد و دولت در برابر این گروه اقداماتی را روی دست گرفته است

جایزه البرایت به دختر افغان تعلق گرفت


انستیتیوت ملی دموکراتیک امریکا جایزه مدلین البرایت را به خالده نوری، بانوی افغان، داد. خالده در ولایت کندهار در زمینۀ تقویت زنان و دختران فعالیت می کند.

خالده نوری ۲۴ ساله در ولایت کندهار که زمانی مرکز اداری رژیم طالبان و جغرافیای ممنوعۀ حضور زنان در همه عرصه های زندگی بود، از طریق موسسۀ اجتماعی زنان کارگر توانست شمار زیاد زنان را در عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مدیریت کمک کند.

خالده نوری هنگام دریافت جایزۀ نقدی مدلین البرایت که بیست و پنج هزار دالر است، ضمن اشاره به کارکرد های خود به صفت رئیس موسسۀ اجتماعی زنان کارگر گفت که زنان و دختران از طریق این نهاد توسط خود زنان و با درنظر داشت ارزش های اجتماعی و اسلامی آموزش می بینند.

در مراسمی که در دفتر مرکزی این نهاد در واشنگتن دی سی زیر نام "زنان افغانستان: دگرگونی کنونی، استحقاق آینده" برگزار شده بود، رولا غنی بانوی نخست افغانستان نیز سخنرانی کرد.

مادلین البرایت از خدما

خانم غنی در سخنرانی مختصر در این رویداد گفت که زنان افغان ضعیف نیستند؛ آنان سخت کوش، نیرومند و با شهامت اند. او گفت "در هشت ماه گذشته با گروه های متعدد زنان از سرتاسر افغانستان دیدار کرده ام و از آنان زیاد آموخته ام، آموختم که در مصیبت و زیر فشار چگونه باید با وقار زیست."

رولا غنی گفت که زنان افغان در شرایط دشوار زیست می کنند اما شجاعترین زنان جهان اند. او به قتل فرخنده اشاره کرد و گفت که آن دختر جوان به خاطر به چالش کشانیدن خرافات تعویذ نویسی قربانی خشونت گروهی از مردان جوان شد، اما افزودکه این رویداد ذهنیت افغان ها را به گونۀ مثبت متاثر ساخته است.

باربرا میکولسکی، عضو مجلس سنای ایالات متحده نیز در این مراسم صحبت کرد و از کارکرد خانم غنی به صفت بانوی نخست افغانستان ستایش کرد. خانم میکولسکی گفت "ما شما [افغانها] را فراموش نکرده ایم، شما تنها نیستید، شما همکاری آرزومندی نیک امریکایی ها را با خود دارید."

جایزۀ مدلین البرایت همه ساله به زنانی از سراسر جهان داده می شود که فعالیت های چشمگیری در زمینۀ تقویت و توانمند سازی زنان در اجتماعات شان داشته باشند.

پیشتر از این نیلوفر رحمانی، افسر قوای هوایی افغانستان، نیز جایزۀ زنان شجاع را از وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گرفته بود.

سیلاب در افغانستان جان ۱۱ تن را گرفت


بر اساس گفته‌های رییس ادارۀ آماده‌گی مبارزه با حوادث طبیعی غور جادۀ هرات- غور نیز در پی سیلاب تخریب شده و به روی ترافیک بسته‌است.
این در حالی‌ست که تا کنون سرازیرشدن سیلاب‌ها در ولایت‌های شمالی افغانستان نیز تلفات جانی و خسارات مالی در پی داشته‌است.
‎آزادی حق ماست  Freedom is our Right‎'s photo.
یل