ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

پس از ۳۵ سال سینماهای عربستان دوباره باز شدند؟

اولین سینما در عربستان سعودی پس از ۳۵ سال با نمایش فیلم پلنگ سیاه افتتاح شد. پس از چند دهه ممنوعیت چطور شده است که سینما رفتن دوباره پذیرفته شده است؟

تصمیم عربستان سعودی برای رفع ممنوعیت سینما در این کشور بخشی از دگرگونی وسیعی است که در سطح جامعه در جریان است.

در یک قرن گذشته، خاندان آل سعود می‌توانستند فقط بر دو منبع قدرت تکیه کنند: ثروت سرشار نفتی و همپیمانی غیر‌رسمی با روحانیون مذهبی محافظه‌‌کار.

اما اکنون این کشور باید خودش را با قرن ۲۱ تطبیق دهد. دورانی که ثروت نفتی برای بودجه‌ دولتی و ایجاد شغل کافی نیست و روحانیان مذهبی نسبت به گذشته تاثیر و نفوذ کمتری بر رهبران تازه‌ خانواده‌ حاکم دارند.

همانند کشور‌های دیگر خاور‌میانه، عربستان سعودی هم جمعیت بسیار جوانی دارد. بیشتر ۳۲ میلیون نفر جمعیت آن زیر ۳۰ سال هستند.

ملک سلمان یکی از فرزندان جوان خود، محمد‌بن‌سلمان ۳۲ ساله را به ولیعهدی برگزیده است تا بتواند تا حدودی با این اکثریت جوان هماهنگ شود.

محمد‌بن سلمان خوب می‌داند که وظیفه سنگینی بر دوش دارد.

او باید مرحله گذار اقتصاد عربستان به سوی وابستگی کمتر نفتی را پیش ببرد و هدایت کند و این نکته را در نظر بگیرد که جوانان عربستان سعودی به احتمال زیاد از زندگی با معیار‌های زندگی پدران‌شان دیگر لذت نمی‌برند.

آنها در بخش دولتی نمی‌توانند شغل‌های مطمئنی بیابند و ناچارند سخت‌تر و بیشتر در بخش خصوصی کار کنند.

از افزایش هزینه‌ مسکن مدام شکایت می‌شود وبهداشت و آموزش کم‌کم خصوصی شده است.

ناظران غربی اغلب فکر می‌کنند که عربستان سعودی در‌واقع ناچار است کمک‌های اقتصادی (یارانه) خود را به مردمش قطع کند و نتیجه‌ این امر فشار بیشتر برای کسب حقوق سیاسی است.