ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

حمله هوایی وتلفات غیر نظامی در قندهار

در حمله یک هلی‌کوپتر به یک مراسم عروسی ۳ زن و یک طفل کشته و بیش از ۳۰ نفر زخمی شدند.

در اثر این حمله که در منطقه خوگیانی قندهار رخ داده است، به پای عروس هم تیر خورده است.

عبدالواحد، برادر عروس به مامون درانی گفته است که دیروز عصر کاروان عروس از یک روستا به روستای دیگر می‌رفت که در ابتدا یک هواپیمای بی‌سرنشین آمد و پس از آن یک هلی‌کوپتر سر رسید و به سمت موترها/خودروها و موترسیکلت‌سوارها تیراندازی کرد که شماری کشته و زخمی شدند.

ضیا درانی، سخنگوی پلیس قندهار کشته‌شدن چهار غیرنظامی را تائید کرده، اما گفته است که این افراد در تیراندازی بین نیروهای طالبان و نیروهای امنیتی افغان کشته شده‌اند. او گفت مشخص نیست آن‌ها توسط کدام طرف کشته شده‌اند.

عبدالاحد از اعضای فامیل عروس اما می‌گوید در این منطقه نه حکومت حضور دارد و نه گروه طالبان و این منطقه اصلا محل جنگ نبوده است.

او گفت پس از آن‌که ۹ ساعت راه پیمودند، توانستند زخمی‌ها را به کلینیکی در ولسوالی ارغستان منتقل کنند و از آن‌جا به شفاخانه/بیمارستان شهر قندهار ببرند.

تلفات غیرنظامیان در جنگ افغانستان بارها رخ داده است.

سازمان ملل می‌‎گوید آمار غیرنظامیانی که در سال جاری میلادی در این کشور کشته شده‌‌اند، بی‌سابقه بوده است. تازه‌ترین اطلاعات نشان داده که در شش‌ ماه اول امسال ۱۶۹۲ غیرنظامی در خشونت‌های جاری کشته شده‌اند. این رقم از سال ۲۰۰۹ میلادی که سازمان ملل شروع به ثبت آمار تلفات افغانستان کرده، تا کنون سابقه نداشته است.

در مدت یاد شده بیش از ۳هزار غیرنظامی نیز زخمی شده‌اند. قربانیان کودکان نیز ۱۳۵۵ نفر اعلام شده که ۳۶۳ مورد کشته و ۹۹۲ کودک هم مجروح شده‌اند.

سازمان ملل می‌گوید دولت افغانستان عامل ۲۰ درصد کشته شدن غیرنظامی‌ها است. نزدیک به نصف قتل‌های غیرنظامیان توسط گروه طالبان، ۱۸ درصد توسط گروه موسوم به دولت اسلامی، داعش و هفت درصد توسط عناصر نامعلوم ضد حکومت انجام شده است.