ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

حمله به مهاجران افغان در ترکیه

پیگیری قونسلگری افغانستان ازحمله به مهاجرین افغان در ترکیه

 در پی همرسانی تصاویری از "حمله" به مهاجرین افغانستان در شهر استانبول ترکیه، وزارت خارجه افغانستان می‌گوید آنچه در شهر استانبول اتفاق افتاده یک حادثه جنایی بوده‌ است. وزارت خارجه افغانستان به سفارت این کشور در آنکارا دستور داده تا این حادثه را پی‌گیری کند.

شبکه‌های اجتماعی افغانستان در روزهای گذشته تصاویری را همرسانی کرد‌ند که شماری از مهاجرینی که به ادعای این کاربران افغان هستند، از سوی مردم محل در استانبول مورد حمله قرار گرفته‌اند. این تصاویر همچنین نشان می‌دهد که یکی از آنان به ضرب قاچو مورد حمله قرار می‌گیرد.

شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت براساس گزارش کنسولگری افغانستان در شهر استانبول، در ابتدا دو مهاجری که هویت آنان مشخص نیست با هم درگیر شدند.

آقای مستغنی اضافه کرد که یک جوان ترکیه‌ای که میان این دو طرف درگیر میانجگری می‌کرد، به ضرب قاچوی یکی از طرف‌های درگیر زخمی و در مسیر بیمارستان جان داد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، این حادثه در محله "سلطان غازی" استانبول رخ داد که شمار مهاجرین افغان ساکن در آنجا بسیار اندک و بیشتر ساکنین این محل مهاجرین پاکستانی و سوریه‌ای هستند.

او گفت که بعد از این حادثه، درگیری میان اتباع ترکیه و مهاجرین محل رخ داد که دو طرف کشته و زخمی دادند و سرانجام با دخالت پلیس وضعیت کنترل شد.

این درگیری هنگامی به وقوع پیوست که گروهی از مهاجران سوریه‌ای و افغان یک خانم ترکیه‌ای را مورد "آزار و اذیت" قرار دادند. به نقل از این رسانه‌ها، "رمضان شاهین ۲۴ ساله که در محل حادثه حضور داشت با ضرب چاقوی از سوی افراد درگیر به شدت زخمی شد و سپس جانش را در بیمارسانی از دست داد".

این رسانه‌ها همچنین گفته‌اند که در حین مراسم خاک‌سپاری رمضان شاهین، گروهی از ترکیه‌ای‌ها به شماری از افغان‌های که از خیابان عبور می‌کردند حمله کردند که در نتیجه مداخله پلیس به آنها آسیبی نرسید.

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت که هنوز آمار مشخص از شمار قربانیان این حادثه و همچنین افغان‌های که در این حادثه صدمه دیده باشند، در دست نیست.

او همچنین گفت که کنسولگری افغانستان در استانبول با همکاری پلیس ترکیه این موضوع را پی‌گیری کرده و وزارت خارجه به سفارت افغانستان در آنکارا نیز دستور رسیدگی به این موضوع را داده است.

آقای مستغنی تصریح کرد در صورتیکه اتباع افغانستان در این حادثه صدمه دیده باشند، نهادی دپیلماتیک افغانستان در استانبول و آنکارا موضوع را پی‌گیری خواهند کرد تا با اتباع افغانستان همکاری لازم صورت گیرد.

در خبرنامه‌ای که سفارت افغانستان در آنکارا نشر کرده، آمده است که یک تبعه افغانستان در این درگیری کشته و ۳۰ نفر دیگر توسط پلیس دستگیر شده‌اند.

در این خبرنامه آمده که حادثه در منطقه "سلطان غازی" و محل "چلبی" به وقوع پیوسته‌است.

در خبرنامه سفارت افغانستان آمده که تاکنون ادعا شده که ۴ تبعه افغان در حادثه کشته شده ولی سخنگوی شهر استانبول کشته شدن دو نفر را تأیید کرده و گفته که یکی از کشته شدگان اتباع ترکیه و یک نفر دیگر تبعه خارجی است که هویتش مشخص نشده ‌است.

سفارت افغانستان افزوده که تا هنوز ۳۰۰ تبعه سوریه، ۲۰۰ تن تبعه پاکستان و ۳۰ تن فغان توسط پلیس استانبول بازداشته شده‌اند.

حمله انتحاری در شرق افغانستان

حمله به رادیو و تلویزیون ملی در جلال‌آباد؛ دست‌کم ۶ کشته و ۲۰ زخمی بجا گذاشت.

کیهان نوین: در پی حمله مهاجمان انتحاری به ساختمان رادیو و تلویزیون دولتی در جلال‌آباد، مرکز ننگرهار، دست‌کم ۶ نفر کشته و ۲۰ نفر زخمی شده‌اند.

 که این حمله از سوی چهار مهاجم انجام شد و حدود چهار ساعت ادامه داشت. به گفته او، بیشتر قربانیان از غیرنظامیان هستند.

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان این حمله را "تروریستی و دشمنی با آزادی بیان" خوانده است.

در خبرنامه ارگ ریاست‌جمهوری که روز چهارشنبه، ۲۷ ثور/اردیبهشت، منتشر شد، آمده است که "تروریستان با حمله به نهادها و دست‌اندرکاران رسانه‌ای، می‌خواهند صدای رسای آنانی را خاموش کنند که همواره برای بیان حقایق تلاش می‌کنند."

گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) مسئولیت این حمله را پذیرفته است.

ولایت ننگرهار خاستگاه داعش در افغانستان خوانده می‌شود. آمریکا حدود یک ماه پیش بزرگ‌ترین بمب غیرهسته‌ای خود را بالای یکی از مخفیگاه‌های اصلی این گروه در اچین پرتاب کرد.

حمله به ساختمان رادیو و تلویزیون دولتی شهر جلال‌آباد، حوالی ساعت ده و سی دقیقه صبح آغاز شد.

والی ننگرهار در مورد چگونگی این حمله گفت که مهاجم نخست، مواد همراهش را مقابل در ورودی ساختمان رادیو و تلویزیون منفجر کرد تا راه را برای همراهانش باز کند.

 که بر اثر انفجار مواد منفجره همراه مهاجم نخست "محافظ و چوکیدار کشته شدند و سه نفر با سلاح‌هایشان وارد ساختمان شدند."

او گفته است که مهاجمان در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.


بیشترین معادن دنیا در افغانستان

دولت افغانستان در سال ۲۰۱۰ میلادی ارزش مجموعی معادن افغانستان را ۳ هزار میلیار دلار اعلام کرد

دیدبان شفافیت افغانستان می‌گوید دولت افغانستان با بی‌توجهی و مبارزه نکردن با فساد موجود زمینه را برای سوء استفاده از معادن این کشور مهیا می‌کند.

سید اکرام افضلی، رئیس اجرایی دیدبان شفافیت افغانستان امروز پنجشنبه ۱۴ ثور (اردیبهشت) در یک نشست خبری گفت استخراج غیرقانونی معادن بدون همکاری مسئولان حکومتی امکان ندارد.

او افزود که شماری از مقامات امنیتی با ناامن سازی، شماری از مسئولین با فراهم نساختن زمینه نظارت دقیق از قراردادها و شماری با استفاده از نفوذشان برای دادن قرادادها به شرکت‌های مشخص از راه‌های قانونی و غیرقانونی در سوءاستفاده از معادن دست دارند.

وی ادعا کرد که حتی شماری از وزیران و نمایندگان پارلمان که شاید شمارشان به پنجاه نفر برسد، در استخراج غیرقانونی از معادن و سواستفاده از قراردادهای معادن دست دارند.

او گفت: "بعد از دو و نیم سال از عمر حکومت وحدت ملی، معادن به بدترین شکل مدیریت می‌شود و زمینه برای سوء استفاده فراهم می‌شود. در ایجاد چنین وضعیت، وزارت معادن دست بزرگ دارد. رئیس جمهوری زمینه ساز این وضعیت بوده است. رئیس اجرایی زمینه ساز بوده که صدایش را نکشیده. وکلایی که در استخراج غیرقانونی دست دارند، زمینه ساز بودند."

وی تأکید کرد که حکومت باید با اراده سیاسی قوی، برخلاف افرادی که در فساد در بخش معادن دست دارند، اقدام عملی کند و جلوی سوء استفاده‌ها را بگیرد.

آقای افضلی افزود که درآمد معادن در حقیقت پول مردم افغانستان است و نباید بخشیده شود. دولت باید جلوی چپاول این درآمدها را بگیرد "اگرنه مشروعیت خود را از دست می‌دهد."

معادن

دیدبان شفافیت افغانستان در نشست امروزی همچنان از فساد و ناکامی در وزارت معادن افغانستان به شدت انتقاد کرد.

آقای افضلی به پنجمین گزارش شفافیت بخش معادن که از سوی وزارت معادن و وزارت مالیه تهیه شده اشاره کرد و گفت این گزارش هیچ آمار و ارقامی از تولیدات معادن و درآمدهای آنها ارائه نکرده است.

او افزود: "در این گزارش ارقام وجود ندارد. وقتی شفافیت نبود، حساب دهی امکان ندارد. این بی کفایتی که در وزارت وجود دارد پرده‌ای بر فسادی است که سازمان یافته پیش می‌رود. فساد گسترده در وزارت معادن نمی‌گذارد ارقام در اختیار مردم قرار بگیرد. این یک فاجعه است."

آقای افضلی گفت وقتی وزارت معادن نمی‌تواند ارقام و اطلاعات را مدیریت کند، توجیه وجود همچو وزارت با بودجه میلیون‌ها افغانی و داشتن صدها کارمند چیست؟

وزارت معادن افغانستان می‌گوید حالا حاضر نیست چیزی در مورد این اظهارات بگوید. مسئولین این وزارت گفتند به زودی در نشست خبری، نظر خود را اعلام خواهند کرد.

 دیدبان شفافیت می‌گوید دولت افغانستان برای چپاول معادن زمینه سازی می‌کند

رمضان جمعه زاده، رئیس کمیسیون منابع طبیعی پارلمان افغانستان نیز در نشست امروزی گفت آینده و ثبات افغانستان وابسته به معادن این کشور است.

او افزود که هر سال کمک‌های خارجی کم می‌شود و یگانه چیزی که می‌تواند افغانستان را به خودکفایی برساند معادن است.

آقای جمعه زاده گفت گزارش ها می‌رساند که سالانه سیصد میلیون دلار از عواید معادن افغانستان به جیب مخالفان مسلح می‌رود و این نیز تهدید بزرگ به آینده سیاسی افغانستان بوده می‌تواند.

وی نیز سکتور معادن افغانستان را فلج خواند و اظهار امیدواری کرد که با رهبری جدید وزارت معادن و همکاری نهادهای مدنی، تغییرات مثبت در این بخش رونما گردد.

نرگس نهان نامزد وزیر جدید وزارت معادن یک ماه پیش رسما کارش را در این وزارت آغاز کرد. این وزارت برای یک سال وزیر نداشت و از سوی سرپرست اداره می‌شد.

دولت افغانستان در سال ۲۰۱۰ میلادی ارزش مجموعی معادن افغانستان را ۳ هزار میلیار دلار اعلام کرد. از آن زمان به بعد این امیدواری‌های به وجود آمد که با استخراج این معادن، افغانستان از اتکا به کمک‌های خارجی نجات پیدا کند و روی پای خود بایستد.

حکمتیار پس از بیست سال وارد کابل شد

C-9rRAQXoAEgzCW-300x298

گلبدین حکمت‌یار، رهبر حزب اسلامی پس از نزدیک به بیست سال، پیش از چاشت امروز وارد کابل پایتخت افغانستان گردید.

حکمت‌یار حدود یک‌هفته پیش وارد افغانستان شده و تا به حال در ولایت‌های شرقی لغمان و ننگرهار حضور داشت.

به اساس برخی از گزارش‌ها، گلبدین حکمت‌یار امروز با محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان نیز دیدار و گفت‌گویی خواهد داشت.

پس از آغاز جنگ‌های داخلی میان رهبران جهادی در کابل و سپس شکل‌گیری رژیم طالبان در افغانستان، این نخستین باری‌ست که حکمت‌یار که تا به حال ناپدید بود، وارد کابل می‌شود.

قریب الرحمان سعید، سخن‌گوی حزب اسلامی پیش از این گفت که تمام آماده‌گی‌ها برای برگشت گلبدین حکمت‌یار گرفته شده‌است.

آقای حکمت‌یار پس از برگشت به افغانستان نیز هرگز نگفت که تا به حال در کجا زنده‌گی می‌کرد اما پیوستنش به روند صلح یک گام مثبت تلقی می‌شود.

پیش از این محمد امین کریم، مذاکره‌کنندۀ ارشد حزب اسلامی با حکومت گفته بود که انجینیر صاحب حکمت‌یار در سنگرهای جهاد حضور دارد.

با این حال، حکمت‌یار نخستین گروه مخالف مسلح است که دست از نبرد نظامی برداشته و وارد روند صلح گردیده‌است.

آقای حکمت‌یار در نخستین روزهای ظهورش در ولایت‌های شرقی از طالبان به شدت انتقاد کرده و گفت که آنان برای بیگانه‌گان می‌جنگند و باید به روند صلح بپیوندند.

حمله مرگبار کابل را داعش به عهده گرفت

isis-afghanistan-suicide-attack-300x191

گروه دولت اسلامی یا داعش مسؤولیت حملۀ مرگ‌بار امروز در ساحۀ مکروریان چهارم را به دوش گرفت.

شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی با نشر بیانیه‌یی که به زبان عربی به نشر رسیده، ادعا می‌کنند که هشت نفر از نیروهای امریکایی در این حمله کشته شده‌اند.

اگرچه فرمان‌دهی نیروهای حمایت قاطع در افغانستان گفت که در این حمله تنها سه‌نفر از نیروهای خارجی زخم سطحی برداشته‌اند که در بیمارستان این نیروها زیر درمان قرار دارند.

در حمله‌یی که صبح امروز در میان چهارراهی عبدالحق و چهارراهی مسعود در مکروریان کابل رخ داد، دست کم هشت نفر کشته شدند و ۲۵ تن دیگر زخمی گردیدند.

این چندمین‌باری‌ست که گروه دولت اسلامی یا داعش مسؤولیت حمله‌های مرگ‌بار انتحاری را از سال گذشته به این‌طرف در کابل به دوش می‌گیرد.

حدود دوماه پیش حملۀ مرگ‌بار بالای بیمارستان چهارصدبستر سردار محمد داوود در ساحۀ وزیر اکبر خان کابل را نیز گروه دولت اسلامی به دوش گرفت.

.در آن حمله وزارت دفاع ملی کشته‌شدن ۵۰ تن را تایید کرد و هم‌چنان گفته شد که ۱۵۰ نفر دیگر نیز زخم برداشتند.