ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

دومین جراحی بی سابقه در افغانستان


ن روی‌دادهای به‌داشتی در کشور می‌تواند نوید خوبی برای شهروندان در خصوص مساعدشدن زمینۀ درمان بیماری‌هایی که امکان عملیات و تداوی آن در داخل نیست، باشد.
طی یک سال اخیر عملیات‌های جراحی پیش‌رفته‌یی در کشور انجام شده و پیش از این نیز عملیات این‌چنینی در بیمارستان شاه امان‌الله غاز صورت گرفته بود.
هم‌چنان سال گذشته پزشکان در بیمارستان وزیر اکبرخان در کابل موفق شده بودند عملیات جراحی موثری را بالای یک سرباز ارتش ملی که نیم سرش را از دست داده بود انجام دهند.
در حال حاضر بیش‌تر شهروندان افغانستان به دلیل نبود امکانات، متخصصین پزشکی و تداوی درست برای درمان به بیرون از کشور، به ویژه به هند و پاکستان می‌روند.
‎آزادی حق ماست  Freedom is our Right‎'s photo.

بیشترین مهاجرین در سال گذشته افغانستان بود.

کمشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اعلام کرده که افغانستان پس از سوریه، بیشترین رقم مهاجران را در سال گذشته میلادی داشته است.

تعداد افراد که در یک دهه گذشته بر اثر جنگ ها کشورشان ترک کرده اند، در سی سال گذشته بی سابقه بوده استتعداد افراد که در یک دهه گذشته بر اثر جنگ ها کشورشان ترک کرده اند، در سی سال گذشته بی سابقه بوده است
انتونیو گترز، کمشنر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در شهر استانبول ترکیه به خبرنگاران گفت، رقم مهاجران افغان در سال گذشته میلادی به مرز 2.6 میلیون نفر رسیده که به گفته آقای گترز، این رقم در مقایسه با ده سال پیش، 60 درصد افزایش را نشان می دهد.
قبل از افغانستان سوریه با 3.9 میلیون نفر بالاترین رقم مهاجران را به خود اختصاص داده است.
به گفته آقای گترز، این شمار از افراد در اثر درگیری ها سوریه را ترک کرده و به 107 کشور جهان مهاجر شده اند.
تعداد افراد که در یک دهه گذشته بر اثر جنگ ها کشورشان ترک کرده اند، در سی سال گذشته بی سابقه بوده است.
احتمال می رود که جنگ در سوریه، افغانستان، عراق و بروندی نزدیک به 60 میلیون نفر را مجبور به ترک مناطق شان کرده اند.
انتونیو گترز، می گوید که در سال جاری میلادی نباید انتظار داشت که رقم مهاجران کاهش پیدا کند، او هشدار داده که وضعیت انسانی در برخی کشورها از جمله سوریه وخیم است.
کشورهای اتحادیه اروپا اخیرا با موجی از مهاجران روبرو شده و گفته می شود که همه روزه ده ها پناهجو در سواحل ترکیه، یونان و ایتالیا می رسند.
به تازگی این اتحادیه اعلام کرده که بار مهاجرت نباید به عهده چند کشور محدود باشد و کشورهای این اتحادیه مشترکا در این زمینه مسوولیت بگیرند.
گترز، می گوید ترکیه با میزبانی 1.59 میلیون مهاجر سوری، میزبان بیشترین رقم مهاجران در دنیا است.
پیشتر، پاکستان با میربانی 1.51 میلیون مهاجر در دنیا اول بود که در حال حاضر این کشور بعد ترکیه در ردیف دوم قرار گرفته است.
در همین حال، کمشنری عالی سازمان ملل در امور پناهنده گان می گوید، در سال گذشته میلادی نزدیک به 126.800 مهاجر به کشور های شان بازگشته اند.
به گزارش رادیو آزادی این تعداد مهاجران مربوبط به کشورهای کانگو، مالی و افغانستان بودند. که پایین ترین رقم بازگشت مهاجرین از سال 1983 به اینسو را نشان می دهد.

پنتاگون کوچک در افغانستان


های وزارت دفاع کمک خواهد کرد.
این ساختمان پنج طبقه‌ با گنبد ۳۴ متری قرار است ۲۵۰۰ کارمند را در خود جای دهد.
ساختمان جدید وزارت دفاع شامل سربازخانه، پادگان‌های اضافی، سیستم فاضلاب و دستگاه تولید نیرو است.
غذاخوری و تالار کنفرانس این ساختمان به ترتیب گنجایش ۱۰۰۰ و بیش از ۹۰۰ نفر را دارد.
به گفته آسوشیتدپرس در این ساختمان جدید باشگاه ورزشی، مرکز بهداشت و اتاق‌هایی برای برگزاری دادگاه‌نظامی هم تعبیه شده است.
هزینه مبلمان و سیستم فناوری این ساختمان بیشتر از ۴۵ میلیون دلار برآورد شده است.
ژنرال تاد سامونایت، مسئول انتقال مسئولیت‌های امنیتی می‌گوید: "این یک آغاز جدید برای وزارت دفاع افغانستان است."
‎آزادی حق ماست  Freedom is our Right‎'s photo.

مسمومیت شگردان چند ولایت کشور

در یک هفته گذشته، سه مورد رویداد مسمومیت "مشکوک" دختران دانش آموز در ولایت بامیان مخابره شد که هنوز نوع بیماری که دانش آموزان گرفتار آن شدند، شناسایی و تشخیص داده نشده است.
صبح امروز، حدود نود دانش آموز دختر در ولایت هرات مسموم شدند و دست کم 37 دانش آموز دختر دیگر نیز در ولسوالی شکی ولایت بدخشان به دلیل آنچه مسمومیت خوانده شده، به کلیینک این ولسوالی منتقل شده اند.
وزارت معارف اما اعلام کرده است که در هرات 70 دانش آموز و در بدخشان نیز 16 دانش آموز دختر مسموم شده اند. این وزارت گفته است که چهار معلم نیز در بدخشان مشمول مسموم شدگان هستند.
سید شمس الله شمس، رییس معارف بدخشان می گوید که وضع صحی شماری از دانش آموزان خوب نیست و به گفته او، انها از مرکز ولایت درخواست کرده که این دانش آموزان توسط هلیکوپتر برای درمان به شهر فیض آباد منتقل شوند.