ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

تلاش ها برای حل مشکلات پناهجویان در اروپا

سید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان روز چهار شنبه در ارتباط به سفر هیات اتحادیه اروپا به کابل و محور های گفتگو های این هیات با سفیر اتحادیه اروپا در کابل بحث و گفتگو نمود.

DSC_0035-300x171 یک هیات اتحادیه اروپا به اشتراک مسئول اتحادیه اروپا و نمایندگان خاص این اتحادیه در پایان ماه روان میلادی به کابل سفر کند و در ارتباط به حل مشکلات پناه جویان افغان بحث و گفتگو نمایند.

فرانس مایکل میلیبن سفیر اتحادیه اروپا در کابل، هدف عمده سفر این هیئت را مدیریت مشترک مهاجرت، زمینه سازی برای آغاز مذاکرات رسمی مقامات عالیرتبه افغانستان و کشور های مقصد در ارتباط به حل مشکلات پناه جویان افغان دانست.

وی روی ایجاد روابط بهتر میان افغانستان و کشور های اتحادیه اروپا تأکید نموده گفت که این مذاکرات در ماه اکتوبر سال روان به سطح وزرای  کشور های مبدا و مقصد ترانزیت دایر خواهد شد.

سفیر اتحادیه اروپا تاکید کرده که قرار است در ماه اکتوبر سال روان مذاکرات رسمی چند جانبه روی موضوع مهاجرت، بین وزرای اتحادیه اروپا و افغانستان در بروکسل برگزار گردد.

وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان روی مدیریت مشترک کشور های مقصد و مبدا تاکید نموده گفت که ما برای مذاکرات رسمی در رابطه به مشکلات مهاجرین در اروپا آماده هستیم. همچنان وی روی عملی شدن تفاهم نامه های امضا شده با کشور های اروپایی تاکید نمود.

سید حسین عالمی بلخی بیان داشته است که جلوگیری از مهاجرت غیر قانونی ، مدیریت مهاجرین، زمینه سازی برای برگشت ماجرین نظر به وضعیت موجود کشور، و ایجاد اشتغال در شهر های امن تر کشور برای جلوگیری از مهاجرت غیر قانونی، از جمله مهترین بخش های است که همکاری های مشترک بین افغانستان وکشور های میزبان مهاجرین را ایجاب می نماید.

حمله انتحار ی به موتر کارمندان تلویزون طلوع

 یک بمب گذاری انتحاری مواد انفجاری حامل خود را در نزدیک سفارت روسیه در جاده دارالامان در غرب کابل منفجر کرد.

12400524_1079628622078770_4072661911960937311_nایوب سالنگی، معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله کشور  گفت که در این حمله هفت تن کشته شدند که چهار خانم در میان آنها شامل هستند.
آقای سالنگی می گوید که در این رویداد دستکم بیست نفر دیگر زخمی شده اند.
 صدای انفجار بسیار قوی بود و شیشه های خانه های نزدیک محل حادثه شکسته است.
صدای انفجار تا کیلومترها دورتر شنیده شده است.
انفجار در نزدیک سفارت روسیه رخ داده است اما گفته شده که هدف حمله کننده موتر کارمندان کابورا پرودکشن زیر مجموعه تلویزیون خصوصی طلوع بوده است.
برخی کارمندان تلویزیون طلوع در صفحات اجتماعی شان نوشته اند که شماری از کارمندان طلوع در این حمله کشته شدند.
گفته شده که سه تن از کارمندان کابورا پرودکشن جان خود را از دست داده اند.
مسولیت این حمله طالبان به عهده گرفته است. پیشتر، گروه طالبان رسانه ها به ویژه تلویزیون های طلوع و یک را تهدید به حمله کرده بود.
این گروه گفته بود که تلویزیون های طلوع و یک اهداف نظامی این گروه به حساب می آیند و علیه کارمندان آن حمله خواهند کرد.
طالبان این دو رسانه را در ماه اکتوبر سال ۲۰۱۵ و پس از اینکه از شهر قندوز عقب نشینی کردند و خبرنگاران این دو شبکه گزارشی را از خوابگاه دختران در این شهر تهیه کردند، تهدید به حمله کردند.
در این گزارش گفته شده بود که طالبان پس از تصرف شهر قندوز وارد خوابگاه شده و به دختران دانشجو تجاوز جنسی کردند.
کمیته نظامی طالبان اما گفته بود که در زمان ورود افراد این گروه به شهر دانشجویان در رخصتی به سر می بردن

قتل یک دختر جوان توسط پسر کاکایش

یک دختر ۲۵ ساله توسط پسر کاکایش در شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب به قتل رسید.

1-300x191این رویداد، شام دیروز (۲۸جدی) در قریه خواجه شهر میمنه صورت گرفت.

به گفته سخنگوی پولیس فاریاب  این دختر ۲۵ساله به نام جوهر، توسط پسر کاکایش به وسیله سلاح به قتل رسیده است.

که قاتل بعد از رویداد از ساحه فرار کرده و تحت تعقیب پولیس قرار دارد.

منبع افزود که در محل حادثه یک میل تفنگچه کمری باقی مانده که فعلا تحقیقات بالای این تفنگچه آغاز شده است.

به گفته نهادهای حقوق بشر و مدافع حقوق زنان در ولایت فاریاب، خشونت علیه زنان در این ولایت افزایش یافته است در حالی که دو روز پیش نیز، مردی بینی خانمش را در ولسوالی غورماچ ولایت فاریاب بریده بود.

به اتش کشیدن مکتب دختران در ارزان قیمت کابل

تفنگداران ناشناس روز گذشته یک مکتب دخترانه را در حوزه دوازدهم شهر کابل به آتش کشیدند و نگهبان این مکتب را نیز کشتند.

school-torched-18-jan-16  این تفنگداران بامداد یکشنبه پس از کشتن نگهبان مکتب احمدشاه بابا در منطقه ارزان قیمت کابل؛ کتابخانه این مکتب را نیز آتش زدند. این نخستین بار است که یک مکتب و نگهبانش در پایتخت آتش زده می‌شود.

عقیله صفا کار مکتب احمدشاه بابا می‌گوید: "وقتی که ما صبح آمدیم، نیروهای امنیتی آمده بودند و جسد نگهبان سوخته بود و (جسد او) چند ساعت در مکتب افتاده بود."

این رویداد باشنده‌گان محل و شماری از دانش آموزان این مکتب را ترسانده است.

مجیب مهرداد سخنگوی وزارت معارف در این باره خاطرنشان کرد: "این رویداد ما را نگران کرده است و ما می‌خواهیم که جلوی اینگونه رویدادها گرفته شود."

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله گفت: "افرادی هستند که مخالف آموزش کودکان هستند، پولیس به بررسی این رویداد ادامه می‌دهد و امید داریم که بتوانیم عاملان آتش زدن این مکتب را شناسایی و بازداشت کنیم".

پیش از این بارها مکتب‌ها در چند ولایت کشور آتش زده شده‌اند، اما این نخستین بار است که یک مکتب یکجا با نگهبانش در شهر کابل آتش زده می‌شود.

شوهری در فاریاب بینی خانم خودرا برید

شوهرخانم ریزه گل  باشنده ولسوالی غورماج ولایت فاریاب است بینی خانم خودرا برید .

j878کیهان نوین: مسوولان شفاخانه شهر میمنه به رسانه های محلی این ولایت گفته اند که این خانم ریزه گل نام دارد و به سختی می تواند صحبت کند
این حادثه در ولسوالی غورماچ ولایت فاریاب رخ داده است و ریزه گل هنگام که با نزدیکان خود به شفاخانه مراجعه کرده قسمت از بینی بریده شده اشرا با خود داشته است.
ریزه گل باشنده قریه زوری های قیصار است او با یکی از مردان اعضای فامیل خود عروسی کرده و حدود شش سال از عروسی شان می گذرد.
ریزه گل به مسوولان شفاخانه شهر میمنه گفته است که بار ها از جانب شوهرش مورد شکنجه قرار می گرفت و در اخرین مورد که روز گذشته بود شوهرش او را با تفنگچه تهدید به مرگ کرده است.
گفته می شود قریه ای که این رویداد در آن رخ داده در کنترل طالبان است و شوهر این خانم موفق به فرار شده است.
داکتران شفاخانه شهر میمنه گفته اند، امکان جراحی بینی ریزه گل در فاریاب  امکان پذیر نیست و آنان تنها می توانند که جلو خون ریزی بیشتر را بیگرند.
این داکتران از نزدیکان خانم ریزه گل خواسته تا او را به کابل یا به یکی از کشور های پیش رفته که امکان تداوی بیشتری را داشته باشد، انتقال بدهند.
پیش از این چند سال قبل بینی و گوش یک زن از سوی شوهرش بریده شده بود اما سربازان ناتو مستقر در افغانستان در آن وقت او را برای تداوی بهتر به امریکا انتقال داده بودند