ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

ساخت نخستین مرکز درمان سرطان در کابل

سنگ‌بنای ساخت نخستین مرکز تشخیص و درمان بیماری‌های سرطانی در شهر کابل در محوطه بیمارستان آموزشی علی‌آباد دانشگاه کابل در غرب این شهر گذاشته شد.

ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان گفته است که این مرکز با کمک مالی سازمان بین‌الملی انرژی اتمی و با هزینه ۲۷ میلیون دلار ساخته می‌شود. قرار است شاخه‌هایی از این مرکز به شهرهای دیگر افغانستان نیز توسعه یابد.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان در مراسم آغاز ساخت این مرکز گفت که افغانستان در سال ۲۰۰۴ میلادی درباره تجهیز و آماده‌سازی این مرکز با رئیس سازمان انرژی و اتمی به توافق رسیده بود ولی به دلایلی کار ساخت‌ و تجهیز این مرکز تاکنون به تعویق افتاد.

آقای عبدالله گفت که با آماده شدن این مرکز برای بهره‌برداری بخش بزرگی از مشکلات شهروندان افغانستان که اکنون برای درمان به کشورهای دیگر می‌روند، رفع خواهد شد.

این مرکز با کمک سازمان بین‌المللی انرژی اتمی ساخت می‌شود

نجیب‌الله خواجه عمری، وزیر آموزش عالی افغانستان گفت که آغاز ساخت این مرکز نشان می‌دهد که نهادهای علمی و آموزش عالی افغانستان ظرفیت و توانایی خوبی در بخش بهداشتی دارند.

او افزود که با افتتاح این مرکز مشکل هزاران شهروند مبتلا به سرطان "تا حدودی" رفع می‌شود.

قبل از این نیز وزیر بهداشت افغانستان اعلام کرده بود که براساس آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در افغانستان به بیماری سرطان مبتلا می‌شوند و از این میان ۱۶ هزار نفر بر اثر آن جان می‌بازند.

 

قتل ده عضو خانواده در کابل

ده عضو یک خانواده به‌ صورت دسته‌جمعی در  شهر کابل به قتل رسیده‌اند. به گفته پلیس، قاتل سلاح گرم به همراه داشته است.

نصرت رحیمی، معاون سخنگوی وزارت داخله/کشور افغانستان گفت که این رویداد در حوزه ۱۵ امنیتی، منطقه "۵۰۰ فامیلی" شهر کابل حوالی ساعت ۲ صبح امروز (۱۸ قوس ) رخ‌داده است.

کشته‌ها شامل چهار زن و شش مرد بوده‌اند. سه نفر هم در این رویداد زخمی شده‌اند.

به گفته پلیس مهاجم پس از ورود به یک خانه در شمال کابل تیراندازی و بعد از آن فرار کرده است.پلیس احتمال می‌دهد که ممکن است این کشتار در پی یک جنجال و خصومت شخصی رخ داده باشد.

آقای رحیمی گفت که پلیس در حال بررسی حادثه و در جست‌وجوی قاتل فراری است.

این رویداد در حالی رخ می‌دهد که حدود دو هفته پیش وزارت داخله/کشور افغانستان اعلام کرد که صدور مجوز حمل سلاح برای شهروندان افغان را از سر گرفته است.

رویدادهای قتل در کابل و دیگر شهرهای افغانستان سابقه دارد. آمار یک گزارش در سال گذشته نشان داد که در طول شش ماه تنها در کابل در رویدادهای جداگانه بیش از ۱۰۰ نفر به قتل رسیدند و ببش از ۳۰۰ نفر هم زخمی شدند.

 

بازداشت یازده تن تبعه چیچینی در لوگر

روز گذشته یازده چچنی مشمول چهار کودک و سه زن را در ولسوالی ازره بازداشت کردند.

سه نفر از همراهان این گروه موفق به فرار شدند.

سخنگوی والی لوگر می‌گوید این افراد مسلح بوده و در ایست بازرسی امنیتی قصد فرار داشتند و پس از یک درگیری با مامواران بازداشت شدند.

به گفته وی، این افراد مسلح از گروه‌های خارجی هستند که در کنار طالبان با دولت افغانستان می‌جنگند.

 این افراد از ولایت شرقی ننگرهار وارد ولایت لوگر شده بودند.

پیش از نیز شماری از اتباع خارجی از جمله تبعه‌های چچن در صفوف مخالفین مسلح دولت افغانستان بازداشت و یا کشته شده بودند. شماری از این خارجی‌ها همراه با خانواده‌شان در افغانستان زندگی می‌کنند.

مخالفان مسلح تاکنون در مورد این رویداد چیزی نگفته‌اند.

اعدام پنج تن از ادم ربایان در کابل

 پنج تن که قبل از این به جرم آدم‌ربایی دست‌گیر شده بوده‌اند، در زندان پل‌چرخی در کابل اعدام شده‌اند.

 این افراد، صبح‌ ام‌روز( چهارشنبه، ۸ قوس) پس از فیصلۀ نهایی دادگاه، در این زندان حلق آویز شده‌اند.

مسؤولان ریاست عمومی محابس گفته‌اند که در بین اعدام شده‌گان، محمد عسکر انوری، عضو  پیشین شورای ولایتی هرات که به اتهام اختطاف و قتل محمد شاه ایماق دست‌گیر شده بود، نیز حلق آویز شده‌است.

که محمد عسکر انوری، عضو پیشین شورای ولایتی هرات، در سه دادگاه محکوم به اعدام شده بود.

بر اساس گزرش‌ها، جسد این عضو شورای ولایتی بعد از اعدام شدن به خانوادۀ وی سپرده شده‌است.

قبل از این نیز رییس خدیداد و حبیب استالیف که از جمله خطرناک‌ترین آدم‌رباییان در کشور بوده‌اند با حکم رییس جمهور اعدام شده‌اند.

باید خاطر نشان ساخت این افراد درحالی اعدام می‌شوند که جرایم مربوط به آدم ربایی در سراسر افغانستان افزایش یافته که باعث نگرانی شهروندان کشور شده‌اند.

جرایم مربوط به آدم‌ربایی بیش‌تر در این اواخر در ولایت‌های هرات وکابل صورت گرفته که معمولا هدف شان، خانه‌واده‌های تجاران کشور بوده‌است.

وزارت امور داخله افغانستان چندی قبل نیز به مسؤولان امنیتی کابل هشدار داده بود که اگر میزان جرایم در کشور  در هفته های آینده کاهش نیابد، باید آنان از وظایف شان استعفا دهند.