ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

سمنت جبل اسراج عنقریب به بازار عرضه میشود

وزارت معادن از عرضه سمنت فابریکه جبل السراج به بازار و آغاز به کار تصفیه خانه گاز در شبرغان گذارش داد.
EE8E3E23-D353-4B10-B5D3-54C60438A4C9_cx45_cy15_cw45_mw1024_s_n_r1داوود شاه صبا وزیر معادن و پترولیم می گوید که اولین بسته سمنت فابریکه جبل السراج سر از ماه حمل سال جدید خورشیدی به بازارهای کشور عرضه خواهد شد.
با آغاز به کار این کارخانه علاوه بر اینکه محصول آن به بازار عرضه می شود زمینه کار برای ده ها تن فراهم می شود.
او گفت: "این فابریکه با حفظ ظرفیت های موجود داخلی آن توسط وزارت معادن بازسازی و آماده فعالیت شده است."
که هنوز ظرفیت تولید این کارخانه مشخص نیست. ولی تاکید کرد که سمنت جبل السراج حوزه رقابتی را در بازار تنگ تر خواهد کرد.
که همزمان با رقابت سمنت جبل السراج در بازار، تصفیه خانه گاز شبرغان نیز بزودی آغاز به کار خواهد کرد.
از گاز این تصفیه خانه برای تولید برق کارخانه های صنعتی مزارشریف استفاده خواهد شد.
هر چند سمنت تولید شده در افغانستان از نام و کیفیت عالی برخودار است اما تولیدات داخلی آن برای نیاز کشور کافی نیست و افغانستان هنوز میلیون‌ها تن سمنت از پاکستان و ایران وارد می کند.
اولین کارخانه سمنت در سال ۱۳۰۸ خورشیدی در مکروریان کابل توسط ایتالیایی ها راه اندازی شد. کارخانه دومی بعدا توسط زمین شناسان فرانسوی در جبل السراج پروان فعال شد.
تامین انرژی در سال های گذشته از مشکلات اصلی این کارخانه ها خوانده شده است.

گور های گمنام پناهجویان غرق شده در اب های ترکیه ویونان

صد ها پناه جوی گمنام از افغانستان، سوریه و عراق که در بحیره اژه غرق شده بودند در یک قبرستان در جزیره لسبوس، یونان، به خاک سپرده شده اند.

A882C835-0121-486E-A274-816348FCB973_w1000_r1_sدرلوحه کوچک سنگی بالای قبری نوشته شده "گمنام" یک ساله، تاریخ یافت شدن جسد در ساحل و یک نمره شناسایی. این نشانی ها از دخترکی باقی مانده است که در آغوش پدر و مادر، کشورش را به جانب یک آینده نامعلوم ترک گفته و راهی اروپا شده بود. اما در آب های بین ترکیه و یونان غرق شد.

قبر های دیگر در پهلوی این طفل هم یکسان است. در لوحه یکی نوشته شده، مرد گمنام، ٣٥ ساله، شماره ٢٢١، تاریخ کشف جسد ٢٠١٥-١٩-١١ و در لوحه دیگر پسر گمنام، ٧ ساله، شماره ۴٠ تاریخ کشف جسد ٢٠١٥-١٩-١١ و به همین ترتیب دیگر گور ها هم به همین ترتیب شماره گزاری شده است.

از ٦۴ قبری که برای مهاجرین غرق شده در بحیره اژه در این گورستان وجود دارد، ٢٧ آن هنوز هم شناسایی نشده است.

سال ٢٠١٥ مرگبار ترین سال برای پناه جویانی بود که با گذشتن از بحیره مدیترانه قصد داخل شدن به اروپا را داشتند. اداره بین المللی مهاجرت می گوید بیش از ٣٧٠٠ نفر در این سفر یا غرق شده و یا مفقود شده اند. اما تصور میرود که ارقام حقیقی به مراتب بیشتر از این باشد.

از تابستان سال قبل که هجوم مهاجرین شدت گرفت صد ها نفر در یونان غرق شدند و قبرستانی که برای پناه جویانی تعین شده بود کاملاً پر شد.

مردم محل در جزیره لسبوس می گویند چون تمام اعضای خانواده ها یک جا غرق شده اند، کسی برای شناسایی اجساد باقی نمانده است. از جانبی هم تعین هویت اجسادی که دیر زمان در آب مانده اند بسیار دشوار است.

الیکاس کاراجیوریجس که مسئول قبرستان بوده و صد ها جسد را از سواحل به سرد خانه ها انتقال داده است می گوید احساس ناراحت کننده ای است وقتی می بینید جسد یک طفل گمنام باقی مانده است. طفلی یک ساله.

الیکاس ابراز امیدواری کرد که روزی بتوان این اجساد را از طریق DNA شناسایی کرد.

مصطفی دعوا، ٣٠ ساله، که چند سال میشود از مصر به یونان آمده است نقش غیر رسمی شستن و دفن کردن این مهاجرین را مطابق به احکام اسلامی بر عهده گرفته است.

مصطفی می گوید طی هفت روز، ٥٧ تدفین داشته است و در یک روز ١١ جسد را دفن کرده است. او می گوید این حداقل کاری است که میتواند انجام دهد چرا قادر به منصرف ساختن مردم از سفر غیر قانونی به اروپا نمی باشد تنها کاری که می تواند بکند دفن کردن اجساد آنها است.

قتل یک عروس خانم جوان ۱۹ ساله در پروان

خانم ١٩ ساله در منطقۀ قلعۀ صحرایى ولسوالى جبل السراج ولایت پروان، توسط تفنگ شکارى به قتل رسیده و شوهرش به ظن این قتل بازداشت شده است.

1000321_449526491812513_2055229282_nمحمد معصوم فرزه یى، قوماندان امنیه ولسوالی جبل السراج  گفت که این خانم حسینه نام داشت و شش ماه از عروسى اش گذشته بود.

وى بدون ارایه جزییات گفت که حسینه صبح امروز به دنبال خشونت هاى خانوادگى و پس از مشاجره لفظى با شوهرش کشته شده و شوهر این خانم به اساس ادعاى خانوادۀ مقتول بازداشت شده است.

محمد نجیب باشنده قلعۀ صحرای با تایید کشته شدن این خانم گفت:«پیش از این نیز خبرهای جنگ وجنجال آنها به ما می­رسید، اما درست معلوم نیست که این خانم توسط شوهرش کشته شده یا دست به خود کشی زده است.

اخذ مدال های طلا افغانستان در مسابقات اسیا میانه

در دهمین روز از مسابقات ورزشی جنوب آسیا، ورزشکاران افغان توانستند یک مدال طلا در رشته تکواندو و ٤ مدال نقره در رشته‌های جودو و مشت‌زنی به دست آورند.

160215182114_south_asian_games_2016_640x360_sag2016مدال طلای امروز افغانستان را احمد علی بخشی در وزن منفی ٦٣ کیلوگرم به گردن آویخت.

با کسب این مدال، تعداد طلایی‌های افغانستان در مسابقات ورزشی جنوب آسیا به ٧ نفر رسید.

پیش از این خیرالله لعل‌زاد در ووشو و روح الله نیکپا، محسن رضایی، سمیه غلامی، محمود حیدری و شریف مرادی در تکواندو برای افغانستان مدال طلا گرفته بودند.

در حال حاضر افغانستان با مجموع ٣٣ مدال (٧ طلا، ٨ نقره و ١٨ برنز)، در جدول مدال‌ها چهارم است.

کشورهای هند، سریلانکا و پاکستان به ترتیب با کسب ٣٠١، ١٨٠ و ١٠٠ مدال از این مسابقات، تا اینجای کار مقام اول تا سوم این مسابقات را در اختیار دارند.

دوازدهمین دوره مسابقات ورزشی جنوب آسیا از تاریخ ٥ فوریه در شهرهای گواهاتی و شیلونگ هندوستان آغاز شده است.

سال ۲۰۱۵ خونین ترین سال است

  سازمان ملل متحد  در افغانستان  تلفات افراد ملکی در سال ۲۰۱۵ میلادی خونین ترین سال گذارش داده .

6fc3a0a972e627f0de14737e40a4f07c_XLدر سال ۲۰۱۵ به حدود یازده هزار فرد ملکی تلفات وارد شده که در مقایسه به سال ۲۰۱۴، چهار در صد افزایش را نشان میدهد.

نیکولاس هایسم نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان روز یک شنبه در نشست خبری در کابل یافته های این گزارش را وحشتناک خوانده.

به اساس گزارش یوناما، در سال ۲۰۱۵، ۳۵۴۵ فرد ملکی کشته و ۷۴۵۷ تن دیگر جراحت برداشته اند که در این میان به ۶۸۵۸ تن از سوی طالبان مسلح و به ۱۸۵۴ تن دیگر از سوی نیروهای امنیتی افغان تلفات وارد شده است.

به اساس یافته های گزارش سازمان ملل متحد بزرگترین عامل تلفات ملکی در افغانستان در قدم نخست طالبان مسلح و در قدم دوم نیروهای امنیتی افغان عنوان شده اند.

نیکولاس هایسم نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان از طرف های در گیر جنگ در این کشور خواست تا از تلفات افراد ملکی بگونه جدی جلوگیری کنند.

آقای هایسم گفت که اگر جنگ در سال ۲۰۱۶ در افغانستان شدت هم بگیرد در صورت که طرف های درگیر برای جلوگیری افراد ملکی اراده داشته باشند این کار دور از امکان نیست:

با آنکه یونما می گوید که تلاش نموده تا ارقام و معلومات جمع آوری شده در این گزارش دقیق باشد اما حکومت افغانستان این گزارش را ناقص میخواند.

در اعلامیه که از سوی ریاست اجراییه افغانستان به نشر رسیده به نقل از عبدالله عبدالله گفته شده که یوناما در خصوص تلفات که در برخی موارد از سوی طالبان مسلح به افراد ملکی وارد شده در گزارش اش یاد آور نکرده است.

طالبان مسلح تا هنوز در باره این گزارش سازمان ملل متحد چیزی نگفته اند.

به اساس گزارش سازمان الملل متحد، افزایش نا امنی ها، درگیری های در نزدیکی مناطق مسکونی و حملات انتحاری از عوامل اساسی افزایش تلفات و جراحت افراد ملکی است.

در این گزارش همچنان آمده که در سال ۲۰۱۵ میلادی تلفات زنان و کودکان نیز در مقایسه با سال ۲۰۱۴ افزایش یافته است.