ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

سقوط ولسوالی سنگین هلمند بدست طالبان

گروه طالبان در افغانستان، ولسوالی سنگین را در ولایت هلمند تصرف کرده‌اند.

حدود ۴۰۰ سرباز ارتش افغانستان و مأمور پلیس در پایگاه ارتش در این ولسوالی در محاصره طالبان قرار گرفته‌اند.

هاشم الکوزی، سناتور هلمند با تأیید این خبر گفت که طالبان تمام راه های منتهی به این ولسوالی را بسته اند.

گزارش ها حاکی از ادامه درگیری در اطراف پایگاه نظامی سنگین است.

گفته می شود که واحدهای نظامی ارتش و پلیس در این ولسوالی از حدود دو هفته پیش تقاضای نیروی کمکی کرده بودند.

ولایت هلمند در جنوب افغانستان از ناامن ترین ولایت های این کشور به شمار می رود و مناطق مختلف آن در سال های اخیر بارها بین نیروهای دولتی و جنگجویان طالبان دست به دست شده است.

پیشتر محمدجان رسول یار معاون والی هلمند در یک نامه سرگشاده به رئیس جمهوری افغانستان در صفحه رسمی فیسبوکش نوشته بود که در دو روز گذشته نود سرباز افغان در جنگ با طالبان در این ولایت کشته شدند و اخطار داد که این ولسوالی در خطر سقوط قرار دارد.

درگیری شدید میان طالبان و نیروهای امنیتی حداقل از دو روز پیش در ولسوالی های سنگین و گرشک ولایت هلمند ادامه دارد.

یک مقام ارشد غربی به خبرگزاری فرانسه گفت که با به وخامت گراییدن اوضاع امنیتی در این ناحیه، نیروهای ویژه آمریکایی در هفته های اخیر به هلمند اعزام شده بودند تا به نیروهای افغان یاری رسانند.

ماموریت ناتو تحت فرماندهی آمریکا یک سال پیش هدایت مسئولیت های امنیتی را به نیروهای افغان سپرد و از آن پس ناتو به آموزش نیروهای محلی کمک کرده است.

با این حال باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در ماه اکتبر اعلام کرد که هزاران سرباز آمریکایی پس از ۲۰۱۶ در افغانستان باقی خواهند ماند که به مثابه چرخشی در تصمیم قبلی برای کاهش نیروها و اذعانی به این مساله بود که شاید نیروهای دولتی به تنهایی نتوانند مقاومت کنند.

سفر نا به هنگام وزیر دفاع امریکا به افغانستان

اشتون کارتر در حالی به افغانستان سفر می کند که که خشونت‌ها در افغانستان، به ویژه در مناطق شرقی، افزایش یافته است.

آقای کارتر در ولایت ننگرهار به خبرنگاران گفت که هیچ گروه تروریستی نمی تواند در افغانستان جای امنی داشته باشد.

آقای کارتر گفت که جنگ علیه داعش را تشدید میدهد "داعش در جنگ درگیر است و همچنان القاعده میخواهد برای خود لانه های امن بسازد و بار دیگر به پای بیاستد. ما باید آماده باشیم، و آماده هستیم. این گروه ها هرگز نمی توانند در ننگرهار و یا در نقاط دیگر افغانستان لانه های امن داشته باشند."

آقای کارتر در جواب سوال یک خبرنگار در مورد قوای هوایی افغانستان گفت " ما پلان داریم که تا پایان سال آینده افغانستان یک قوه منظ و مجهز هوایی داشته باشد."

آقای کار‌تر علاوه بر مقام‌ های افغانستان، از یک پایگاه نظامی در ولایت ننگرهار دیدار نمود و با قوماندانان نظامی امریکایی مستقر در آن صحبت کرد.


تظاهرات مردم غور به حمایت از والی اسبق ان ولایت

ظاهرکننده گان میگویند از زمانی که خانم جوینده به صفت والی به این ولایت امده دست غاصبان زمین و فاسدین اداری بسته شده است.

اعتراض کننده گان که شامل زنان ، جوانان ،فعالان مدنی و شماری از علمای دین بودند با راهپیمایی در سرک های شهر فیروز کوه خواهان ابقای مجدد سیما جوینده بسمت والی شدند.

حسن حکیمی هماهنگ کننده نهادهای جامعه مدنی در ولایت غور ؛ تبدیلی خانم جوینده از سوی حکومت وحدت ملی را نمایانگر تن دادن سران حکومت به خواست زورمندان و حکومت های موازی در این ولایت خواند.

مولوى محمد کریم یک تن از اعضای شورای علمای ولایت غور نیز میگوید طی سه دهه اخیر هیچ کدام از والیان اسبق غور نتوانسته بودند همانند خانم جوینده با فاسدین و غاصبین زمین مبارزه کنند.

این عالم دین میگوید در صورت معرفی فردی دیگر بجای خانم جوینده به ولایت غور دیگر با اداره محلی همکاری نخواهند کرد.

شماری دیگر از تظاهرکننده گان با حمل نمودن مکتوب های ممنوع الخروج بودن معاون والی و سه کارمند دیگر دولتی این ولایت که از جانب اداره سارنوالی صادر شده ، به حکومت هشدار دادند در صورتیکه به خواست شان توجه نشود به هیچ فردی اجازه ورود بعنوان والی به ولایت غور را نخواهند داد.

شماری از زنان ولایت غور نیز که در جمع مظاهره چیان بودند این حرکت روسای حکومت وحدت ملی را نوعی زن ستیزی عنوان کرده گفتند برکناری خانم جوینده در شرایط کنونی باعث بدتر شدن وضعیت زنان در این ولایت خواهد شد.

روز پنجشنبه اداره ارگان‌های محلی اعلام کرد که خانم سیما جوینده والی غور بر اساس حکم رئیس جمهورغنی بعنوان معاون والی کابل تعیین شده است.

خانم جوینده پنج ماه قبل توسط رئیس جمهور غنی بعنوان والی ولایت غور معرفی شد.

جنایت پنهان پاکستان دربرابر مهاجرین افغان

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در یک گزارش تازه از دولت پاکستان خواسته تا برای پایان دادن به "آزار، اذیت، تهدید و خشونت پولیس" علیه افغان‌هایی‌که در این کشور زندگی می‌کنند، تدابیر لازم اتخاذ کند.

در این گزارش آمده که از زمان حمله طالبان پاکستانی به یک مکتب در پیشاور در دسامبر ۲۰۱۴، موارد بدرفتاری با مهاجران افغان در پاکستان به صورت بی‌سابقه افزایش یافته و موجب شده که بیشتر آنها یا به افغانستان جنگ‌زده برگردند یا در اروپا درخواست پناهندگی کنند.
فلیم کاین؛ معاون دفتر آسیایی دیده‌بان حقوق بشر گفت:"بدرفتاری بی‌رحمانه پولیس پاکستان با افغان‌ها در یک سال گذشته نیازمند اقدام فوری دولت پاکستان است. دولت پاکستان باید پولیس این کشور را تحت فشار قرار دهد تا به جای متهم قرار دادن همه مهاجران افغان، مرتکبین اصلی جنایات را دستگیر کند."
این گزارش ۳۷ صفحه‌ای تحت عنوان 'اینجا چه کار می‌کنید؟: بدرفتاری پولیس علیه افغان‌ها در پاکستان' موارد بی‌شماری از نقض حقوق افغان‌ها را از دسامبر سال ۲۰۱۴ تا حال مستندسازی کرده است.

مهاجران همواره یکی از نیرومندترین اهرم های فشار بر دولت افغانستان از سوی کشورهایی بوده که بیشترین مهاجر افغان را در خود جای داده اند.
مقام های پاکستانی بارها گفته اند که برای خروج و یا زندگی مهاجران افغان در این کشور، هیچ زور و فشاری در کار نخواهد بود.

اما بر اساس رفتارشناسی مقام های پاکستانی در گذشته، مسؤولان این کشور حتی در این زمینه نیز برخلاف آنچه به صورت رسمی می گویند، عمل می کنند؛ کاری که در زمینه صلح و جنگ و مبارزه با تروریزم هم انجام می دهند.
در همین حال، این انتظار یکبار دیگر و به صورت مکرر مطرح می شود که کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان وارد عمل شود و اسلام آباد را تحت فشار قرار دهد که هرگونه برنامه ای برای خروج داوطلبانه میلیون ها مهاجر افغان می بایست بر پایه توافقات سه جانبه و زیر نظارت مستقیم مأموران کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان به اجرا درآید؛ زیرا اخراج اجباری و ظالمانه مهاجران افغان یکی از اقدامات خشونت بار و ضد انسانی پولیس پاکستان علیه افغان های مقیم آن کشور است؛ کاری که برخلاف تمامی اصول قراردادهای دوجانبه و کنوانسیون های بین المللی صورت می گیرد.
مهاجران افغان سال هاست که در پاکستان زندگی می کنند و هیچگاه گزارش نشده است که آنها مسبب اصلی ناامنی، ترور و خشونت در پاکستان هستند.
تروریزم یک پروژه پیچیده و از قبل طراحی شده با شرکت طرف های منطقه ای و بین المللی در پاکستان است و برای این منظور، از شهروندان بسیاری از کشورها استفاده شده است؛ بنابراین، نسبت دادن حمله پیشاور یا فعالیت های هراس افکنانه دیگر در پاکستان به مهاجران افغان، یک اتهام بی بنیاد سیاسی به منظور فرار و فرافکنی اتهامات واقعی و سنگینی است که پاکستان در زمینه حمایت از تروریزم و دامن زدن به ناامنی و جنگ در افغانستان با آن روبرو است.

شورای حراست وثبات در افغانستان اعلام موجودیت کردند


شوراى حراست و ثبات افغانستان متشکل از برخى رهبران جهادى، اعضاى شوراى ملى و مقام‌ هاى پیشین به هدف تامین امنیت، تحکیم وحدت ملى و مقابله با چالش هاى موجود در افغانستان اعلام موجودیت کرد.

در نخستین گردهمایی این شورا که امروز در کابل برگزار گردید، تعداد از سران و فرماندهان پیشین جهادی و شماری از وزرا و مسولین حکومت پیشین شرکت داشته اند.