ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

جسد یک خانم،کارمند گمرک فرودگاه کابل در لوگریافت شد

مقام های محلی در ولایت لوگر می گویند که جسد یک خانم که دو روز قبل توسط افراد ناشناس ربوده شده بود را در این ولایت پیدا کرده اند.
ملالی بنت خلیل الله کارمند مدیریت مسافرین آمریت گمرک فرودگاه بین المللی حامد کرزی در کابل بود.
این خانم دو روز قبل توسط افراد مسلح ناشناس ربوده شده بود، جسد وی توسط نیروهای امنیتی در مربوطات ولایت لوگر یافت شده است.
که خانم ملالی به صورت بی رحمانه به قتل رسیده است.
این کارمند مدیریت مسافرین آمریت گمرک فرودگاه بین المللی حامد کرزی بود 
تاکنون کسی مسئولیت قتل این خانم را به عهده نگرفته است.

یک مادر در تخار قاتل کودکش شد

مسؤولان امنیتی ولایت تخار یک بانو را به اتهام قتل نوزادش بازداشت کرده‌اند.
که این زن دختر تازه‌به‌دنیاآمده‌اش را دوساعت پس از تولد کشته‌است.
این روی‌داد در روستای خواجه حافظ ولسوالی ینگی‌قلعۀ ولایت تخار به وقوع پیوسته‌است.
که خشونت‌های خانه‌واده‌گی سبب شده‌ تا این زن کودکش را به قتل برساند.
این در حالی‌ست که در بخش‌های دورافتادۀ افغانستان، به ویژه روستاها به دلیل پایین‌بودن سطح آگاهی مردم، شماری هنوز هم به دختربودن نوزادان‌شان واکنش منفی دارند.
روی‌داد کشته‌شدن کودک پس از تولد توسط مادران در افغانستان تا کنون سابقه کم‌سابقه بوده‌است.

بوکو حرام دانش‌آموزان ربوده‌شدۀ نایجیریایی را به شوهر داده‌است

گروه اسلام‌گرای بوکو حرام می‌گوید بیش از ۲۰۰دختر دانش‌آموز که توسط این گروه ربوده شده بودند، به نکاح مردان در آمده‌اند.

ابوبکر شکانو، رهبر بوکو حرام در یک نوار ویدیویی گفته‌است دخترانی که هفت‌ماه پیش توسط گروه به رهبری وی ربوده شده بودند، به دین اسلام گرویده و با مردان عروسی کرده‌اند.

این گروه اسلامی تندرو حدود هفت‌ماه‌پیش، در ماه اپریل سال جاری ۲۱۹تن از دانش‌آموزان دختر را در شمال نایجیریا در آموزش‌گاه‌شان به اسارت در آورده با خود بردند.

پیش ازین دولت نایجیریا از آزادی این دختران سخن گفته بود اما بوکو حرام این ادعا را رد می‌کند.

گروه بوکو حرام از حدود پنج‌سال بدین‌سو با دولت نایجیریا می‌جنگد و گفته می‌شود تا کنون حدود دوهزار شهروند ملکی در این کشور قربانی این تنش‌ها شده‌اند.

ملا امین الله که بر دختر ده ساله در کندز تجاوز کرده بود به بیست سال زندان محکوم گردید .


روحانی افغان به جرم تجاوز جنسی به شاگردش به ۲۰ سال زندان محکوم شد.خانواده این دختر او را به مسجد روستایی در حومه شهر قندز در شمال افغانستان می‌فرستاد تا قرآن بیاموزد، اما روحانی سی‌ساله‌ای که قرار بود او را آموزش دهد، روز ۲ ثور/اردیبهشت گذشته دستها و پاهای شاگردش را بست و به او تجاوز جنسی کرد.
دادگاه ابتدایی/بدوی کابل دیروز (۳ عقرب/آبان) این روحانی را به بیست سال زندان و پرداخت یک و نیم میلیون افغانی به عنوان جبران خسارت به خانواده قربانی محکم کرده است.
وزارت امور زنان حکم دادگاه را "عادلانه و گامی استوار در راستای تامین عدالت اجتماعی، دفاع از حقوق زنان و تطبیق قانون منع خشونت علیه زنان" دانسته است.
این حکم نهایی نیست و محکوم حق درخواست تجدید نظر دارد.
فعالان حقوق زن در افغانستان می‌گویند که این دختر با چنان خشونتی مورد تجاوز جنسی قرار گرفت که در بیمارستان بستری شد و نیاز به عمل جراحی داشت.
روحانی متهم در دادگاه به برقراری رابطه جنسی اعتراف کرد، اما گفت که این کار با رضایت هر دو طرف انجام شده است. ولی دادگاه روایت او از شیوه انجام ارتباط جنسی را رد کرد.
این کار خانواده دختر و اهالی روستای محل زندگی آنها را به شدت خشمگین کرد و فعالان حقوق زن مجبور شدند که این دختر را به یک خانه امن ببرند و پلیس روحانی را به کابل منتقل کرد، چرا که گفته شده اعضای خانواده او قصد داشتند آن دو را برای حفظ آبروی خود بکشند.
کاکا/عموی دختر به بی‌بی‌سی گفته که خانواده او در دادگاه خواستار اعدام روحانی شد، اما دادگاه این درخواست را نپذیرفت.
این مرد کشاورز افزود که خانواده او به ملای مسجد اعتماد کرده بود، اما او از این اعتماد و موقعیت مذهبی خود و همچنین مسجد به عنوان یک مکان مقدس "سوء استفاده" کرد.
از نظر فعالان حقوق زنان و حقوق بشر، رسیدگی به پرونده‌های تجاوز جنسی در افغانستان همواره با دشواری‌هایی مواجه بوده است، چرا که به آنها معمولا به عنوان پرونده‌های "فحشا" برخورد می‌شود و در آن بخشی از بار ملامت به عهده قربانی تجاوز گذاشته می‌شود.
حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان در سال ۱۳۸۸ قانون منع خشونت علیه زن را به عنوان یک فرمان تقنینی امضا کرد و به دنبال آن، فعالان حقوق زنان همواره تاکید کرده‌اند که این قانون باید به صورت جدی در دادگاهها به اجرا گذاشته شود.
در این قانون، تعریف "تجاوز جنسی" غیر از "زنا" و "فحشا" آمده و مجازات‌هایی مبتنی بر قانون جزای مصوب سال ۱۳۵۵ برای عاملان آن در نظر گرفته شده که عمدتاً شامل زندان درازمدت و برای تجاوز جنسی منجر به مرگ، مجازات اعدام پیش‌بینی شده است.

تامین امنیت از خواستهای اساسی زنان در افغانستان

 این نشست با حضور شماری از فعالان حقوق زن، مسئولان ادارات محلی، نمایندگان شورای ولایتی، فعالان نهادهای جامعه مدنی و استادان دانشگاه‌ها برگزارش شد.

در این نشست تاکید شد که عوامل مختلف از جمله نبود امنیت باعث شده است تا حضور زنان در عرضه سیاسی در افغانستان کمرنگ باشد.

شرکت کنندگان این نشست بیشتر زنان بودند که در گروه‌های مختلف در باره موضوعات مرتبط به زنان گفت وگو کردند تا فعالیت‌های زنان را در بخش‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بررسی و چالش‌ها و نیز راه حل‌ها را به نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در شمال پشنهاد کردند.

آنان بر اهمیت نقش زنان در پروسهٔ صلح و فعالیت‌های سیاسی در افغانستان تاکید کردند اما باورهای سنتی و عدم باورمندی به ظرفیت و توانائی زنان را از جمله مشکلاتی خواندند که به آنها اجازه داده نشده است تا به گونهٔ گسترده در فعالیت‌های سیاسی سهیم شوند.

اشتراک کنندگان این نشست از حکومت وحدت ملی خواستند که چالش‌ها و مشکلات کنونی که در برابر فعالیت و مشارکت زنان در اجتماع وجود دارد از میان بر دارد تا زنان در فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نقش مهمی را بازی کنند.

گفتنی است که به تازگی ایالات متحده امریکا برای برنامه توانمند سازی زنان در افغانستان، 216 میلیون دالر کمک کرده و قرار است سایر کشورهای خارجی نیز 200 میلیون دالر را طی چهار سال آینده برای آموزش و تقویت زنان در ادارت دولتی کمک کنند.