ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

به اتش کشیدن سه باب مکتب در شرق افغانستان

شب گذشته سه مکتب آتش زده شده و مکتب چهارمی توسط بمب منفجر شده است.

ee3434 این مکتب ها در منطقه دره پیچ ولسوالی مانوگی ولایت کنر قرار داشته است، او همزمان تایید کرده که در این مکتب ها کتاب های درسی و نسخه های قرآن نیز در آتش سوخته است.
منطقه مانوگی که این مکتب‌ ها در آن واقع شده، در ۴۰ کیلومتری شرق شهر اسعدآباد، مرکز ولایت کنر موقعیت دارد.
گفته می شود که یکی از مکتب های که شب گذشته به آتش کشیده شده است دخترانه بوده و سه مکتب دیگر پسرانه می باشد.
معاون رییس اداره معارف ولایت کنر گفته تا هنوز مشخص نیست که این مکتب ها از سوی کدام گروه و یا شخصی به آتش کشیده شده است.
او همزمان گفته است که تحقیقات پولیس در این زمینه آغاز شده است.
پیش از این گروه طالبان در مناطق مختلف کشور مکتب ها را به آتش کشیده بودند و این گروه در زمان حاکمیت خود مخالف رفتن دختران به مکتب بود.
گفته می شود که در ولایت کنر ۵۱۱ مکتب وجود دارد و ۱۸۵ هزار دانش ‌آموز نیز در آن ‌ها مصروف آموزش هستند.
ولایت کنر در شرق کشور از جمله ولایت های ناامن افغانستان به شمار می رود که گفته می شود در برخی از مناطق آن طالبان حضور دارند و هراز گاهی دست به تحرکات نظامی می زنند.

برگذاری دومین گردهمایی بزرگ را جمعه آینده در کابل

تظاهرات میلیونی در کابل که به جنبش روشنایی مسما شد،  دومین گردهمایی مردمی را به روز جمعه آینده (ششم جوزا) در "مصلی شهید مزاری" در غرب کابل برگزار می کند.

mandegar-3175این شورا امروز با انتشار اعلامیه از حضور گسترده مردم در تظاهرات روز دوشنبه (۲۷ ثور) قدردانی کرده و همزمان از مردم خواسته که در دومین گردهمایی حضور به هم رسانند.
شورای عالی مردمی در حالی از آمادگی ها برای برگزاری دومین گردهمایی خبر می دهد که رییس جمهور محمد اشرف غنی، پروسه اجرایی خط برق توتاپ را متوقف اعلام کرد و همزمان کمیسیونی را برای بررسی مسیر های بامیان و سالنگ برای انتقال این خط برق تشکیل داد.
در فرمان آقای غنی گفته شده است که کمیسیون ده روز فرصت دارد تا نتایج بررسی های شان را به ریاست جمهوری گزارش دهد.
معترضان می گویند که این تصامیم کافی نیست و آنها خواهان ملغا شدن فیصله کابینه در باره تغییر مسیر این خط برق از بامیان به سالنگ شده اند.
اسدالله سعادتی، نماینده مجلس و از اعضای شورای عالی مردمی اعلام کرده که این شورا امروز (چهارشنبه) در کابل جلسه داشت و تصامیمی مشخصی را اتخاذ کرده است.به گفته آقای سعادتی که در اعلامیه این شورا نیز به آن اشاره شده قرار است نشست های بین المللی که در آن رهبران حکومت وحدت ملی حضور دارند، با صدای اعتراض و عدالت خواهی مردم همراهی شود.
در اعلامیه آمده است "از هواداران جنبش روشنایی در خارج کشور، همچنان تقاضا می کنیم که در اکثریت کشورهای مهم غربی، در سایر سفرهای رسمی رییس جمهور و رییس اجراییه، با تشکیل گردهمایی های اعتراضی، صدای عدالت خواهی جنبش روشنیایی را همچنان در سطح جهان پرطنین تر سازند."
در اعلامیه به دو نشست مهم بین المللی ورسا و بروکسل اشاره شده و از معترضان خواسته شده که این کنفرانس ها را برای رهبران حکومت وحدت ملی به استیضاح تبدیل کنند.

پیش نویس صلح دولت میان حزب اسلامی افغانستان

پیش‌نویس توافقنامه صلح بین دولت و حزب اسلامی نهایی و به هیات این حزب سپرده شده است.

_47526118_000215266-1 آقای محمد خان  معاون ریس اجراییه تعهدات پیشنهاد شده در این پیش‌نویس را چنین فهرست کرد: تلاش برای بیرون کردن نام رهبر و اعضای حزب اسلامی از فهرست سیاه سازمان ملل و ممالک دیگر به ویژه آمریکا، عفو زندانیان حزب اسلامی در چارچوب قانون، جا به جایی مهاجرین این حزب در افغانستان، مصونیت قضایی (به استثنای حق عبدی در قضایا)، جذب واجدین شرایط اعضای آن به دولت افغانستان و مشورت با آقای حکمتیار در مسایل ملی.

معاون رئیس اجرایی گفت که امتیاز‌هایی مانند دادن پست وزارت خانه، ولایت و یا سفارت به حزب اسلامی در این پیشنویس وجود ندارد.

محمد خان می‌گوید که پیش‌نویس توافقنامه صلح با حزب اسلامی به گلبدین حکمتیار، رهبر این حزب فرستاده شده است و امضای نهایی پس از موافقت آقای حکمتیار صورت خواهد گرفت.

در این نشست هیچ صحبتی از سرنوشت سلاح و تجهیزاتی که حزب اسلامی در دست دارد، به میان نیامد.

به گفته محمد خان پیش‌نویس این توافقنامه دارای یک مقدمه، سه فصل؛ اصول اساسی، مکلفیت‌های طرفین و احکام متفرقه می‌باشد که مجموعا ۲۶ ماده است.

آقای محمد خان در مورد مصونیت قضایی برای اعضای حزب اسلامی گفت: "اگر دنبال قضایای گذشته بگردیم از زمان کمونیست ها، مجاهدین، طالبان و بعد دو دوره ریاست جمهوری آقای کرزی، هیچ وقتی به دولت نمی‌ماند که به مسایل مهم دیگر برسد."

همچنین به گفته وی، در متن این پیش‌‎نویس آمده که پس از امضای آن، دولت افغانستان رسما از سازمان ملل و دیگر ممالک خواستار حذف نام رهبر و اعضای حزب اسلامی از فهرست سیاه خواهد شد.

معاون رئیس اجرایی همچنین خبر داد که سازمان‌ها و دولت‌ها در این زمینه اعلام آمادگی کرده اند.

معاون رئیس اجرایی می‌گوید که شرطی برای خروج نیروهای خارجی در این پیش‌نویس نیامده و این نشان از تنزیل خواست‌های حزب اسلامی برای صلح است.

اعدام شش نفر به جرم حملات تروریستی در کابل

شش نفری که صبح یکشنبه در زندان مرکزی کابل (پلچرخی) اعدام شدند، در چند حمله "تروریستی"، از جمله ترور برهان‌الدین ربانی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان نقش داشته اند.

taliban-members-executed-300x169 حکم اعدام این افراد براساس "قوانین جزا و دساتیر دین مبین اسلام و سایر الزامیت‌های دولت جمهوری اسلامی افغانستان، با درنظرداشت تقاضای مکرر خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی" اجرا شده است.

 رئیس جمهوری افغانستان، احکام اعدام آنها را پس از بررسی دقیق پرونده ها و به پایان رسیدن روند "منصفانه و عادلانه" دادگاه مجریان و همچنین "الزام‌های حقوق‌ بشری" امضا کرده است.

دفتر آقای محمد اشرف غنی تاکید کرده که او و دولتش "با درنظرداشت اجرای روند شفاف، دقیق و عادلانه عدلی و قضایی، متعهد به تأمین عدالت و به کیفر رساندن مجرمینی است که به اعمال تروریستی و جنایی دست زده و مردم بیگناه را به قتل رسانده، امنیت و مصونیت عامه را در مخاطره قرار می‌دهند."

دواخان مینه‌پال از سخنگویان دفتر رئیس جمهوری  گفت که این افراد در چند رویداد تروریستی به صورت مستقیم دست داشته‌اند؛ از جمله ترور برهان‌الدین ربانی رئیس پیشین شورای عالی صلح و رئیس جمهوری پیشین (۲۹ سنبله/شهریور ۱۳۹۰) و ترور عبدالله لغمانی معاون پیشین اداره امنیت ملی (۱۱ سنبله ۱۳۸۸).

آقای مینه‌پال همچنین افزود که معدومان در انفجار انتحاری در منطقه ارگون ولایت پکتیا در شرق افغانستان در ۲۴ سرطان/تیر ۱۳۹۳ و همچنین انفجار یک مینی‌بوس در محله قرغه در غرب کابل نقش داشتند.

معاون سخنگوی اشرف غنی گفت که این افراد در انفجار انتحاری در فروشگاه فاینست در شهر کابل نیز داست داشته‌اند. حمله به این فروشگاه در ۸ دلو/بهمن ۱۳۸۹ هشت کشته و چند زخمی برجای گذاشت.

پیش ار ظهر روز یکشنبه دو منبع رسمی که نخواستند نامهای آنها ذکر شود، به بی‌بی‌سی گفتند که این شش نفر صبح زود روز یکشنبه (۱۹ ثور/اردیبهشت) در زندان پلچرخی، در شرق کابل اعدام شدند.

گروه طالبان در واکنش به اعدام این افراد با انتشار اعلامیه‌ای گفته که آنها بدون رعایت قوانین حقوق بشری اعدام شده‌اند. این گروه در اعلامیه خود مدعی شده که این افراد در زندان در معرض شکنجه و بدرفتاری قرار داشتند.

پیش از این منابع دفتر ریاست جمهوری به رسانه‌ها گفته بودند که فهرستی از افراد محکوم به اعدام روی میز رئیس جمهوری قرار گرفته که اگر اشرف غنی رئیس جمهوری آن را تایید کند، احکام آنها به اجرا گذاشته خواهد شد.

روزجهانی کارگر

کارگران جهان متحد شوید !
127 سال پیش در چهارم ماه مه 1886 میلادی در حالی که چهار روز از اعتصاب کارگران آمریکایی در شهر "شیکاگو" این کشور می‌گذشت، پلیس به روی آنان آتش گشود که در نتیجه، عده‌ای زخمی شدند و بعد از مدتی پلیس چهار تن از آنان را اعدام کرد.
این کارگران خواستار تعدیل شرایط کار و کاهش ساعت کار روزانه از 10 ساعت به هشت ساعت بودند و با بستن 1200 کارخانه و کارگاه دست به اعتصاب زدند.
از انجایکه معلوم است افغانستان به هیچ روند بشری کارگری وشهروندی قانونی برابر نیست ملت ما از هیچ نوع حقوق برخوردار نیست کارگر بیکاراست یا اگر کار داشته باشد از هیچ نوع بیمه سلامتی وحقوق بهره مند نیست ما درد های دشوار داریم ..........ازطفل کارگر افغان تا زن کارگر تحت ستم یا سربازمعیوب که با بسیار بیچاره گی زندگی شبانه روزی خودرا با مشقت سپری میکند ؟دراین روز ها ملت افغان انقدر ستم غم به شانه های شان بار است که هر لحظه  .