ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

اعدام شش نفر به جرم حملات تروریستی در کابل

شش نفری که صبح یکشنبه در زندان مرکزی کابل (پلچرخی) اعدام شدند، در چند حمله "تروریستی"، از جمله ترور برهان‌الدین ربانی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان نقش داشته اند.

taliban-members-executed-300x169 حکم اعدام این افراد براساس "قوانین جزا و دساتیر دین مبین اسلام و سایر الزامیت‌های دولت جمهوری اسلامی افغانستان، با درنظرداشت تقاضای مکرر خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی" اجرا شده است.

 رئیس جمهوری افغانستان، احکام اعدام آنها را پس از بررسی دقیق پرونده ها و به پایان رسیدن روند "منصفانه و عادلانه" دادگاه مجریان و همچنین "الزام‌های حقوق‌ بشری" امضا کرده است.

دفتر آقای محمد اشرف غنی تاکید کرده که او و دولتش "با درنظرداشت اجرای روند شفاف، دقیق و عادلانه عدلی و قضایی، متعهد به تأمین عدالت و به کیفر رساندن مجرمینی است که به اعمال تروریستی و جنایی دست زده و مردم بیگناه را به قتل رسانده، امنیت و مصونیت عامه را در مخاطره قرار می‌دهند."

دواخان مینه‌پال از سخنگویان دفتر رئیس جمهوری  گفت که این افراد در چند رویداد تروریستی به صورت مستقیم دست داشته‌اند؛ از جمله ترور برهان‌الدین ربانی رئیس پیشین شورای عالی صلح و رئیس جمهوری پیشین (۲۹ سنبله/شهریور ۱۳۹۰) و ترور عبدالله لغمانی معاون پیشین اداره امنیت ملی (۱۱ سنبله ۱۳۸۸).

آقای مینه‌پال همچنین افزود که معدومان در انفجار انتحاری در منطقه ارگون ولایت پکتیا در شرق افغانستان در ۲۴ سرطان/تیر ۱۳۹۳ و همچنین انفجار یک مینی‌بوس در محله قرغه در غرب کابل نقش داشتند.

معاون سخنگوی اشرف غنی گفت که این افراد در انفجار انتحاری در فروشگاه فاینست در شهر کابل نیز داست داشته‌اند. حمله به این فروشگاه در ۸ دلو/بهمن ۱۳۸۹ هشت کشته و چند زخمی برجای گذاشت.

پیش ار ظهر روز یکشنبه دو منبع رسمی که نخواستند نامهای آنها ذکر شود، به بی‌بی‌سی گفتند که این شش نفر صبح زود روز یکشنبه (۱۹ ثور/اردیبهشت) در زندان پلچرخی، در شرق کابل اعدام شدند.

گروه طالبان در واکنش به اعدام این افراد با انتشار اعلامیه‌ای گفته که آنها بدون رعایت قوانین حقوق بشری اعدام شده‌اند. این گروه در اعلامیه خود مدعی شده که این افراد در زندان در معرض شکنجه و بدرفتاری قرار داشتند.

پیش از این منابع دفتر ریاست جمهوری به رسانه‌ها گفته بودند که فهرستی از افراد محکوم به اعدام روی میز رئیس جمهوری قرار گرفته که اگر اشرف غنی رئیس جمهوری آن را تایید کند، احکام آنها به اجرا گذاشته خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.