ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

حمله گروه داعش در افغانستان

گروه دولت اسلامی (داعش) به شماری از پاسگاه‌ها و خانه‌های نیروهای "خیزش مردمی" حمله کرده است.

images که گروه دولت اسلامی (داعش) به شماری از پاسگاه‌ها و خانه‌های نیروهای "خیزش مردمی" حمله کرده است.

عطاءالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار گفته که روز جمعه (۳۰ میزان/مهر) دست کم دو بار بر مواضع داعش حمله هوایی شده و بیش از بیست عضو این گروه کشته شده‌اند.

برخی منابع محلی گفته‌اند که داعش شماری از خانه‌های مسکونی را در ولسوالی (شهرستان) پچیراگام به آتش کشیده و دست کم چهار غیرنظامی را کشته است.

شماری از کسانی که از محل جنگ فرار کرده‌اند، شمار کشته شدگان را تا ۳۰ نفر گفته‌اند.

آنها همچنین گفته‌اند که در این نبرد صدها خانواده از خانه‌های خود فرار کرده‌اند.

فعالیت‌های گروه داعش در افغانستان عمدتاً در ولایت شرقی ننگرهار متمرکز است. مناطق اچین، ده بالا و کوت، در چند ماه گذشته بارها شاهد درگیری این گروه با نیروهای دولتی بوده است.

به تازگی عبدالرشید دوستم، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان ابراز نگرانی کرده که ممکن است داعش هزاران عضو خود را از خاور میانه به شمال افغانستان منتقل کند.

افزایش تلفات غیر نظامی در افغانستان

کشیده شدن نبردها به مناطق پرجمعیت افغانستان، آسیب‌‌های شدید به غیرنظامیان در این کشور وارد کرده است.

12118730_1634896260132242_5585846358626621303_nسازمان با انتشار گزارشی اعلام کرده است که در ۹ ماه نخست امسال نبردها در افغانستان جان ۲۵۶۲ غیرنظامی را گرفته و ۵۸۳۵ غیرنظامی را زخمی کرده است.

به همین تعداد غیرنظامی در ۹ ماه اول سال ۲۰۱۵ نیز کشته و زخمی شده بودند که به گفته سازمان ملل انعکاس دهنده شدت نبرد در دو سال گذشته است.

سازمان ملل از سال ۲۰۰۹ تا حال روند ثبت تلفات غیرنظامیان در افغانستان را آغاز کرده است و تلفات غیرنظامی در دو سال گذشته در بالاترین سطح قرار گرفته است.

گزارش سازمان ملل روشن می‌سازد که نبردهای جبهه‌ای میان نیروهای دولتی و شورشیان اسلام‌گرا دلیل ۴۰ درصد تلفات غیرنظامی بوده است.

در این گزارش آمده که بخش عمده قربانیان امسال کودکان بوده‌اند و ۶۳۹ کودک کشته شده و ۱۸۲۲ کودک زخمی شده‌اند که افزایش ۱۵ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

براساس این گزارش طالبان و دیگر گروه‌های جنگجو موجب ۶۰ درصد مجموع تلفات غیرنظامی در نه ما گذشته در افغانستان بوده‌اند و حملات انتحاری و دیگر فعالیت‌های آنها جان ۱۵۶۹ غیرنظامی را گرفته و ۳۵۷۴ غیرنظامی را زخمی کرده است. بخش عمده قربانیان نبردهای امسال کودکان بوده‌اند و ۶۳۹ کودک کشته شده و ۱۸۲۲ کودک زخمی شده‌اند

گزارش همچنین گفته که تلفاتی که در نتیجه اقدامات جنگی نیروهای دولتی افغانستان ایجاد شده، ۴۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

سازمان ملل گفته که اقدامات جنگی نیروهای دولتی افغانستان در این مدت جان ۶۲۳ غیرنظامی را گرفته و موجب زخمی شدن ۱۲۷۴ غیرنظامی دیگر شده است.

که قسمت عمده تلفات غیرنظامی در نتیجه اقدامات نیروهای دولتی مربوط به حملات هوایی این نیروها و متحدان بین‌المللی شان است.

تادامیچی یاماموتو، نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان در بیانیه‌ای گفته است: "افزایش نبردها در مناطق پر جمعیت بر همه طرف‌های درگیری این موضوع را الزامی می‌سازد تا تمام تدابیر ویژه را برای آسیب نرساندن به غیرنظامیان اتخاذ کنند.

بحران بیجاشدگان یک میلیون نفر در افغانستان بیجاشده اند

در سال جاری حدود یک میلیون تن در نتیجه جنگ های داخلی از خانه و مناطق شان بیجاشده اند.


aqasqqasامروز ۲۴ میزان از هفته "سره میاشت" که هدف از آن جمع آوری کمک برای آسیب دیدگان حوادث طبیعی وغیر طبیعی و تداوی بیماران سوراخ قلب خوانده شده، گرامی داشت به عمل آورد.
عبدالرحمان کلانتری، رییس حوادث  گفت: "اداره هلال احمر افغانی از اول سال جاری تاکنون به ۳۰ هزار خانواده که در هر خانواده حدود هفت نفر زندگی میکنند کمک کرده است".
آقای کلانتری می گوید که در حال حاضر حدود یک میلیون نفر در سراسر کشور در نتیجه جنگ ها بیجا شده اند. او تایید کرد افراد که از کشورهای همسایه به افغانستان بازگشته اند نیز مشمول این رقم هستند.
او از تمامی نهاد های خیریه و سرمایه داران در کشور خواست که برای آسیب دیدگان کمک کنند. که در نتیجه جنگ قندوز حدود ۶۰ هزار قندوزی به تخار پناه آورده اند.
که کمک های هلال احمر افغانی برای بیجاشدگان کفایت نمی کند و اگر سرمایه داران و نهاد های خیره با هلال احمر برای بیجاشدگان کمک نکنند احتمال بروز بحران انسانی وجود دارد.
امروز همزمان با نشست خبری هلال احمر افغانی، کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان نیز با اشاره به بازگشت چشم گیر پناهجویان افغان به افغانستان از وقوع بحران انسانی هشدار داد.
در همین حال رییس حوادث اداره هلال احمرافغانی گفت که بیجاشدگان ولایت های ارزگان، هلمند و قندوز مواد اولیه که از نیاز ضروری آنان به شمار میرود کمک رسانی می ‌کند.
به گفته او این کمک ها شامل بسته های مواد خوراکی، خیمه، مواد بهداشتی و غیره است.
در شش ماه نخست امسال خدمات صحی برای ۴۰ هزار و ۴۰ تن مریض در بخش های مختلف صورت گرفته که تداوی ۵۷۸ کودک مصاب به سوراخ قلب نیز مشمول این رقم بودند".
 شمار بیجاشدگان داخلی امسال نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است.
میرویس اکرم سرپرست اداره هلال احمرافغانی از شهروندان کشور خواست که در هفته مخصوص سره میاشت با سهم گیری و پرداخت اعانه از آسیب دیدگان حوادث، بیجاشدگان داخلی و مهاجران عودت کننده حمایت کنند.
این در حالیست که پیش از این معاون وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی گفته بود که کمک‌ های فوری در اختیار کسانی که به دلیل نا امنی ها مجبوربه ترک خانه های شان شده ‌اند، 

مذاکرات طالبان با دولت افغانستان

مذاکرات صلح میان نماینده‎های حکومت افغانستان و طالبان در قطرصورت گرفته‎است.

bf4c4fa5-857a-4595-9f24-0fa9ab4b5360_w987_r1_s ملاقات حدود دو هفته پیش و ماه گذشته صورت گرفته‎است و در آن ملا عبدالمنان اخند برادر ملا عمر رهبر پیشین طالبان اشتراک کرده‎است.


 در مذاکراتی‎که در اوایل ماه سپتمبر در قطر صورت گرفت ملا عبدالمنان با معصوم ستانکزی رو در رو گفتگو کرده‎است.

روزنامه گاردین به نقل از منابع طالبان نوشته‎است که در مذاکراتی‎که در اوایل ماه سپتمبر در قطر صورت گرفت، گفتگوها در فضای دوستانه انجام یافت و در آن ملا عبدالمنان برادر ملا عمر با معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان رو در رو گفتگو کرده‎است.

گفتگوها میان گروه رقیب آن‎ها و نماینده‎های حکومت افغانستان در قطر صورت گرفته‎است.

به گفته او گروه طالبان به رهبری ملا رسول در این مذاکرات اشتراک نکرده‎است.


 بنا بر معلوماتی‎که از منابع طالبان در کویته و پشاور داریم این مذاکرات تائید شده‎است.

به گفته این عضو شورای کویته، ملا عبدالمنان اخند از سوی گروه طالبان بخاطری به قطر فرستاده شده‎است که این گفتگوها مهم بوده و اشتراک او به حضور نظامی و سیاسی طالبان در این گفتگوها دلالت می‎کند.

بر اساس این گزارش، پاکستان در مذاکرات اخیر در قطر سهم نداشت.

برخی از مقام‎های طالبان اخیراً از سوی استخبارات پاکستان در آن کشور بازداشت شدند و با بازداشت مقام‎های طالبان پاکستان می‎خواهد یکبار دیگر گفتگوهای صلح را در کنترول خود داشته باشد.

ملا عبدالمنان نانی یک عضو ارشد گروه طالبان به رهبری ملا هبت الله اخندزاده حدود ده روز پیش از شهر کویته پاکستان بازداشت شد.

ملا نانی مسئول مالی گروه طالبان است پیش از او، ملا صمد ثانی مسئول جلب و جذب این گروه نیز در کویته بازداشت شده‌بود.

یک‌تن از نزدیکان رئیس جمهور اشرف غنی به روزنامه گاردین گفته‌است که اعضای طالبان که در پاکستان بازداشت شده‎اند افراد نزدیک با ملا منصور رهبر پیشین طالبان اند و پاکستان شک دارد که آن‎ها در قتل ملا منصور که در یک حمله طیاره بی‌پیلوت امریکایی در ایالت بلوچستان کشته شد، دست دارند.

گاردین نوشته‎است که ملا یعقوب پسر ملا عمر نیز عنقریب در مذاکرات قطر شرکت خواهد کرد.

قطر از سه سال بدین‌سو به نقطۀ تماس با طالبان مبدل شده‎است و طالبان در آنجا دفتر غیر رسمی هم دارند.