ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

بحران بیجاشدگان یک میلیون نفر در افغانستان بیجاشده اند

در سال جاری حدود یک میلیون تن در نتیجه جنگ های داخلی از خانه و مناطق شان بیجاشده اند.


aqasqqasامروز ۲۴ میزان از هفته "سره میاشت" که هدف از آن جمع آوری کمک برای آسیب دیدگان حوادث طبیعی وغیر طبیعی و تداوی بیماران سوراخ قلب خوانده شده، گرامی داشت به عمل آورد.
عبدالرحمان کلانتری، رییس حوادث  گفت: "اداره هلال احمر افغانی از اول سال جاری تاکنون به ۳۰ هزار خانواده که در هر خانواده حدود هفت نفر زندگی میکنند کمک کرده است".
آقای کلانتری می گوید که در حال حاضر حدود یک میلیون نفر در سراسر کشور در نتیجه جنگ ها بیجا شده اند. او تایید کرد افراد که از کشورهای همسایه به افغانستان بازگشته اند نیز مشمول این رقم هستند.
او از تمامی نهاد های خیریه و سرمایه داران در کشور خواست که برای آسیب دیدگان کمک کنند. که در نتیجه جنگ قندوز حدود ۶۰ هزار قندوزی به تخار پناه آورده اند.
که کمک های هلال احمر افغانی برای بیجاشدگان کفایت نمی کند و اگر سرمایه داران و نهاد های خیره با هلال احمر برای بیجاشدگان کمک نکنند احتمال بروز بحران انسانی وجود دارد.
امروز همزمان با نشست خبری هلال احمر افغانی، کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان نیز با اشاره به بازگشت چشم گیر پناهجویان افغان به افغانستان از وقوع بحران انسانی هشدار داد.
در همین حال رییس حوادث اداره هلال احمرافغانی گفت که بیجاشدگان ولایت های ارزگان، هلمند و قندوز مواد اولیه که از نیاز ضروری آنان به شمار میرود کمک رسانی می ‌کند.
به گفته او این کمک ها شامل بسته های مواد خوراکی، خیمه، مواد بهداشتی و غیره است.
در شش ماه نخست امسال خدمات صحی برای ۴۰ هزار و ۴۰ تن مریض در بخش های مختلف صورت گرفته که تداوی ۵۷۸ کودک مصاب به سوراخ قلب نیز مشمول این رقم بودند".
 شمار بیجاشدگان داخلی امسال نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است.
میرویس اکرم سرپرست اداره هلال احمرافغانی از شهروندان کشور خواست که در هفته مخصوص سره میاشت با سهم گیری و پرداخت اعانه از آسیب دیدگان حوادث، بیجاشدگان داخلی و مهاجران عودت کننده حمایت کنند.
این در حالیست که پیش از این معاون وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی گفته بود که کمک‌ های فوری در اختیار کسانی که به دلیل نا امنی ها مجبوربه ترک خانه های شان شده ‌اند، 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.