ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

افزایش قتل وخشونت زنان درشمال افغانستان

در کمتر از یک هفته چهار زن در شمال افغانستان کشته شد.

 مردی که زن خود را با مرمی کشته خودش موفق به فرار شده و پولیس در صدد یافتن او است.
محفوظ الله اکبری سخنگوی حوزه شمال شرق  گفته است که این رویداد صبح روز (پنچشنبه ۱۲ دلو) در مرکز شهر تالقان ولایت تخار رخ داده است.
آقای اکبری همچنان گفته است این مرد که تا هنوز نامی او فاش نشده، به خانه این زن که ۳۰ سال سن دارد رفته و او را با شلیک مرمی کشته.
گفته می شود که این چهارمین مورد خشونت علیه زنان در سه روز اخیر در شمال به ثبت رسیده است.
این زن در حالی به قتل می رسد یک روز پیش از آن (چهار شنبه ۱۳ دلو) پولیس ولایت بلخ اعلام کرد که یک مرد نامزد سابقش را کشت.
گفته می شود که رویداد روز چهار شنبه در منطقه شولگر ولایت بلخ رخ داده است.
شماری از رسانه ها گزارش داده اند که این دختر نامزدی خود را با مرد اول فسخ و با کسی دیگر نکاح بسته که این عمل باعث خشم نامزد اولش شده و او این دختر را به قتل رسانده است.
رویداد دیگر که در کمتر از سه روز اتفاق افتاده است گفته می شود که طالبان در ولایت بدخشان دو زن را در دو رویداد جداگانه به قتل رسانده اند.
این رویداد در منطقه یمگان زمانی رخ داده که مقتول به خانه پدرش رفت و طالبان ساعت ۹:۰۰ شب او را در خانه پدرش تیرباران کرده است.
دومین مورد قتل زنان در بدخشان، در منطقه یفتل این ولایت زمانی روی داد که به گفته منابع پولیس شمال، دختر ۲۳ ساله پیشنهاد خواستگاری یک فرمانده طالبان را رد کرد و تیرباران شد.
یکی دیگر از رویداد های دیگرعلیه زنان در شمال، بریدن گوش های یک زن ۳۰ ساله در منطقه کِشِنده ولایت شمالی بلخ است.
مقام‎های کمیسیون مستقل حقوق بشر در شمال افغانستان نسبت به افزایش موارد خشونت علیه زنان ابراز نگرانی کرده و خواستار اقدام جدی دولت برای مهار چنین خشونت‎ ها شده‎ اند.
در همین حال محفوظ اکبری سخنگوی حوزه شمال شرق در مورد زنی که امروز به قتل رسیده گفته است که این زن دو فرزند داشته که چندی پیش از شوهرش طلاق گرفته است.

 

تیرباران شش تن در خواب در قندوز

4394013809_n

ده ها تن به دلیل تیرباران شدن شش نفر در قندوز اعتراض کرده و به جاده ها آمده اند، معترضان خواهان محکمه عاملان این رویداد شده اند.

معترضان می گویند که ناامنی در این ولایت همواره از باشندگان ولایت قندوز قربانی می گیرد اما تا هنوز هیچ فردی به دلیل ناامنی و کشتار مردم محکمه نشده است..
اقای امیری می گوید که دو تن از افراد کشته شده نظامی و چهار نفر دیگر آنان افراد ملکی بوده اند که در یک مهمان خانه همزمان به قتل رسیده اند.
در همین حال معترضان می گویند که نیمه های شب گذشته در روستای ده ویران ولسوالی خان آباد شش تن کشته شده اند، به نقل از معترضان تمامی افرادی که شب گذشته کشته شده اند نظامی هستند.
آنان افراد مسلح غیر مسوول را عاملان کشتار این شش تن دانسته و می گویند تا زمان که هر فرد بدون دلیل سلاح به شانه خود حمل کند، امنیت در قندوز تامین نخواهد شد.
معترضان از مقام های محلی و دولت مرکزی خواسته اند که عاملان این رویداد دستگیر و به پنچه قانون سپرده شود.
در همین حال اما مقام های امنیتی اعلام کرده اند که تحقیقات در این زمینه آغاز شده است و پولیس برای گرفتار عاملان این رویداد مامور شده اند.تیرباران شش تن در خواب در قندوز

پیر سید احمد گیلانی ریس شورای صلح افغانستان در گذشت

پیر سید احمد گیلانی ریس شورای عالی صلح ورهبر حزب محاذ ملی افغانستان درگذشت.

کیهان نوین: پیر سید احمد گیلانی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان ساعتی پیش در شفاخانه‌ای در کابل به سن ۸۵ سالگی درگذشت.

آقای سلیم گفت که پیر گیلانی سه روز پیش به‌دنبال حمله‌ قلبی در شفاخانه غازی امان‌الله خان ( شفاخانه اداره امنیت) در کابل بستری شده بود.

پیر سیداحمد گیلانی، از رهبران جهادی افغانستان بود که رهبری حزب محاذ ملی را نیز برعهده داشت.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان نیز با انتشار خبرنامه‌ای، درگذشت آقای گیلانی را "ضایعه بزرگ" برای افغانستان خوانده و نقش او را در "موفقیت مذاکرات بین‌الافغانی صلح" با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار حیاتی دانسته است.

آقای گیلانی در فوریه سال ۲۰۱۶ به عنوان رئیس شورای عالی صلح افغانستان معرفی شد.


سید احمد گیلانی متولد ۱۹۳۲ در ولسوالی سرخرود ولایت شرقی ننگرهار بود و نسبتش به عبدالقادر گیلانی بنیانگذار طریقت قادریه می‌رسد.

آقای گیلانی تحصیلات متوسطه را در لیسه ابوحنیفه کابل گذرانده و مدرک لیسانس را از دانشکده شرعیات دانشگاه کابل دریافت کرد و در سال ۱۹۵۲ با عادله نواسه/نوه حبیب‌الله خان، پادشاه پیشین افغانستان ازدواج کرد.

خانواده آقای گیلانی در افغانستان دارای نفوذ مذهبی و سیاسی قابل توجهی است و از ده‌ها سال پیش در این عرصه نقش بازی کرده است.

آقای گیلانی "پیر" طریقت صوفیه قادریه در افغانستان دانسته می‌شد و دارای نفوذ مذهبی در میان پیروانش بود.

او با توجه به همین جایگاه مذهبی خود در سال‌های اشغال افغانستان از سوی ارتش شوروی، اقدام به تشکیل حزب محاذ ملی کرد و تا حالا رهبری این حزب را به عهده داشت.

محاذ ملی در دهه‌های شصت خورشیدی یکی از اعضای ائتلاف هفتگانه مستقر در پیشاور بود، اما در دهه هفتاد با در گرفتن جنگ‌های داخلی به حاشیه رانده شد و در سال‌های اخیر هم نقش چندانی در صحنه سیاسی نداشته است.


هشدار طالبان به ریس جمهور امریکا

گروه طالبان از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری جدید آمریکا، خواسته است تا سیاست آمریکا در قبال افغانستان را تغییر دهد که در غیر آن صورت با یک "شکست تاریخی" مواجه می‌شود.

کیهان نوین:گروه اطلاعاتی سایت"، که یک گروه دیدبان فعالیت گروه‌های افراطگرا در فضای مجازی است، گزارش کرده که گروه طالبان با انتشار بیانیه‌ای از رئیس جمهوری جدید آمریکا خواسته تا علاوه بر خروج نظامیان این کشور از افغانستان، سیاست خارجی دولت‌های قبلی را دنبال نکند.

در این بیانیه آمده است که اگر آمریکا رویکرد بارک اوباما و جورج بوش (روسای جمهوری قبلی آمریکا) را دنبال کند انتظار یک "شکست شرم‌آور تاریخی" را داشته باشد.

گروه طالبان با اشاره به "ناکامی" جنگ ۱۵ ساله‌ای آمریکا در افغانستان گفته است که در کنار هزینه هنگفت مالی و "کشتار افغان‌های بی‌گناه" توسط نیروهای خارجی، این جنگ به اعتبار این کشور را در جهان نیز صدمه زده است.

در بیانیه گروه طالبان همچنین به آقای ترامپ توصیه شده که به تحلیل ژنرال‌های آمریکایی گوش ندهد زیرا آنها با پافشاری بر تداوم جنگ مانند گذشته "متوصل به گزارش‌های غیرواقع‌بینانه" می‌‍شوند.

این در حالی است که آقای ترامپ دو روز پیش (جمعه، ۱ دلو/بهمن) پس از پایان مراسم تحلیفش، از طریق کنفرانس ویدیوئی به نیروهای آمریکایی مستقر در این کشور اطمینان داد که او در کنار آنها می‌باشد و از آنها خواست به مبارزه ادامه دهند زیرا آمریکا پیروز خواهد شد.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان، پیام رئیس جمهوری ترامپ به نیروهای آمریکا مستقر در افغانستان را "نشانه‌ای مثبت و گامی بسیار خوب برای ادامه همکاری‌ها" خواند.

آمریکا اکنون ۸۴۰۰ سرباز در افغانستان دارد و در نظر دارد تا حضور تفنگداران دریایی در این کشور را افزایش می‌دهد.