ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

ریس جمهور اندونیزیا وارد کابل شد

رئیس‌جمهوری اندونزی در حالی به منظور کمک به تامین صلح در افغانستان، وارد پایتخت این کشور شده که رویدادهای خونین امنیتی کابلی‌ها را شوکه کرده است.

محمدسرور دانش، معاون رئیس‌جمهوری افغانستان به استقبال جوکو جوکووی ویدودو، رئیس جمهوری اندونزی به فرودگاه رفت. همین چند ساعت پیش پنج مهاجم انتحاری به یک واحد ارتش در غرب کابل حمله کردند، 

قرار است آقای ویدودو با محمد اشرف‌غنی، همتای افغانش و همچنین سایر مقام‌های ارشد دولت افغانستان دیدار کند و در یک نشست مشترک خبری با آقای غنی سخن بگوید.

رئیس‌جمهوری اندونزی در حالی وارد پایتخت افغانستان شده که در ظرف ۱۰ روز اخیر سه حمله مهاجمان انتحاری وابسته به گروه‌های تندرو اسلامی در این شهر، جان حدود ۱۴۰ نفر را گرفته است.

پرامونو آنونگ، دبیر کابینه اندونزی در صفحه توییترش نوشته که پیش از سفر رئیس‌جمهوری این کشور به افغانستان، شمار زیادی به او توصیه کرده بودند که به افغانستان سفر نکند.

دبیر کابینه اندونزی اما گفته است: "رئیس‌جمهوری نمی‌ترسد.

جوکو ویدودو به دنبال سفر ماه نوامبر گذشته محمدکریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان به اندونزی صورت می‌گیرد.

آقای ویدودو در دیدار با آقای خلیلی در جاکارتا، پایتخت اندونزی وعده داد که کشورش از روند صلح و آشتی در افغانستان حمایت خواهد کرد و آماده اجرای نقش کشورش در این مورد است.

به دنبال سفر آقای خلیلی به جاکارتا، در نیمه دسامبر سال گذشته محمدسرور دانش، معاون رئیس‌جمهوری افغانستان، هم به اندونزی سفر و بر تعمیق روابط دوجانبه هر دو کشور تاکید کرد.

اندونزی پرجمعیت‌ترین کشور اسلامی است و سخنگوی رئیس‌جمهوری افغانستان می‌گوید افغانستان می‌تواند از نقش روحانیون اندونزی در جهان اسلامی در راستای تقویت صلح در افغانستان استفاده کند.

آقای مرتضوی افزود که اندونزی به عنوان یک کشور اسلامی پیش از این اظهار علاقه‌مندی کرده که در زمینه‌سازی برای صلح در افغانستان کمک کند.

تقویت روابط دوجانبه و استفاده از تجربه اندونزی در راستای توسعه آموزش و پرورش و همچنین استفاده از ظرفیت‌های هر دو کشور در جهان اسلام هم از دیگر اهداف این سفر عنوان شده است.

در نزدیک به شصت سال گذشته، این نخستین سفر یک رئیس‌جمهوری اندونزی به افغانستان است. در سال ۱۹۶۱ احمد سوکارنو، رئیس جمهوری پیشین اندونزی، به افغانستان سفر کرده بود.

سفر به افغانستان بخشی از سفر آسیایی جوکو ویدودو است.

افزایش تلفات حمله کابل

حمله مهاجمان به یک واحد نظامی در کابل پایان یافته است. در این حمله ۱۱ نفر از نیروهای امنیتی افغانستان کشته شدند.

صبح امروز "پنج مهاجم انتحاری" به یک واحد نظامی در نزدیکی دانشگاه نظامی مارشال فهیم حمله کردند در اثر عملیات نیروی های امنیتی ۴مهاجمین کشته شدندو یکی از مهاجمان نیز دستگیر شده است.

که ۱۱ نفر از نیروهای امنیتی کشته و ۱۶ نفر دیگر زخمی شدند.

که ابتدا دو نفر از مهاجمان کوشیدند که وارد این واحد نظامی شوند، اما با واکنش نیروهای نظامی مستقر در آن جا مواجه شدند.

شماری از سلاح‌های مهاجمان، از جمله یک کمربند انتحاری ۴ راکت انداز و ۴ کلاشنیکف مهاجم ها به دست نیروهای نظامی افتاده است.

گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

این حمله از ساعت ۴:۳۰ صبح روز دوشنبه (۹ دلو/بهمن) به وقت محلی آغاز شد و در جریان درگیری بین مهاجمان و نیروهای امنیتی صدای گلوله‌باری و دست‌کم ۱۰ انفجار شنید.

براساس گزارش‌های رسیده از محل رویداد، محل رویداد به محاصره نیروهای امنیتی و دفاعی درآمده و راه‌های منتهی به این محل مسدود شده‌بود.

که هیچ یک از مهاجمان نتوانستند از ایست اول عبور کنند.

خبرگزاری نیز به نقل از یک سخنگوی پلیس نوشت که حمله با راکت و مسلسل انجام شد اما اوضاع اکنون آرام است.

نهادهای نظامی افغانستان اغلب هدف حمله پیکارجویان قرار می‌گیرند.

ماتم ملی در افغانستان بخاطر شهدای کابل

دولت افغانستان به منظور غمشریکی با خانواده‌های قربانیان حمله مرگبار دیروز، امروز یکشنبه را ماتم ملی و فردا دوشنبه در پایتخت رخصتی اعلام کرد.

دفتر مطبوعاتی ارگ ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌ای گفته است که دولت افغانستان به منظور غمشریکی با خانواده های ماتم رسیده و ادای احترام به آنان، امروز (یک‌شنبه، ۸ دلو) را ماتم ملی اعلام می‌کند و بیرق افغانستان در سراسر کشور و نمایندگی های سیاسی در خارج از افغانستان به حالت نیمه افراشته در آورده می شود.

همچنان گفته شده به منظور رسیدگی بهتر به مجروحین رویدادهای متذکره و خانواده های شهدا، فردا را تنها در کابل رخصتی عمومی اعلام می دارد.

در اعلامیه آمده است که پس فردا (سه شنبه) بخاطر اتحاف دعا به روح شهدای رویدادهای اخیر تروریستی، مراسم ختم های قرآن عظیم الشان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

این در حالیست که دیروز در نتیجه انفحار انتحاری با آمبولانس در کابل دست‌کم ۹۵ نفر کشته و ۱۹۱ نفر دیگر زخمی شده اند.

دیروز حوالی ساعت ۱:۰۰ بعد از چاشت حمله‌کننده‌ی انتحاری مواد منفجره‌ی جاسازی شده در یک آمبولانس را در ایستگاه دوم در نزدیکی ساختمان سابق وزارت داخله‌ی کشور منفجر کرد.

نصرت رحیمی، معاون سخن‌گوی وزارت داخله‌ی کشور به خبرگزاری بخدی گفت که این فرد با استفاده از یک امبولانس به بهانه‌ی انتقال مریض از ایست اول بازرسی پولیس عبور می‌کند و پس از شناسایی و اقدام تیراندازی پولیس موتر حامل‌اش را منفجر می‌کند.

در همین حال سخنگوی وزارت صحت عامه کشور گفت که تمامی بسترهای شفاخانه های دولتی درشهر کابل پر از زخمی‌های این رویداد است.

معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان دیروز گفت که در ارتباط با این حمله ۴ نفر بازداشت شده‌اند.

گروه طالبان مسئولیت این حمله مرگبار را به عهده گرفته است.

افزایش تلفات حمله کابل

 شمار تلفات حمله انتحاری روز شنبه (۷ دلو/بهمن) گروه طالبان در کابل به ۱۰۳ کشته و ۲۳۵ زخمی رسیده است.

ویس احمد برمک،روز یکشنبه (۸دلو/بهمن) در یک نشست خبری درباره حمله روز شنبه توضیحات می‌داد همچنین گفت که "شمار زیادی از نیروهای پلیس" هم شامل کشته‌شده‌های رویداد روز شنبه هستند؛ اما آقای برمک آماری از تلفات پلیس ارایه نکرد.

آقای برمک توضیح داد که نظر به نتایج اولیه تحقیقات، حمله دیروز با دو آمبولانس صورت گرفته است. به گفته او، آمبولانس اولی که بمب‌گذاری شده نبوده است، از سوی نیروهای امنیتی متوقف شده و سپس آمبولانس دومی با "بهانه" این که بیمار عاجلی را منتقل می‌کند با سرعت از ایست بازرسی گذشته است.

وزیر داخله افغانستان افزود که آمبولانس دومی که بمب‌گذاری شده بوده است، بعد از دقایقی توقف در پارکینگ شفاخانه جمهوریت زمانی که تلاش داشته است وارد ساختمان گارنیزیون وزارت داخله افغانستان در نزدیک بیمارستان جمهوریت شود، قبل از ورود از سوی پلیس توقف داده شد و سپس منفجر می‌شود.

در این نشست خبری همچنین تیمورشاه بهرامی، وزیر دفاع و معصوم استانکزی، رئیس امنیت ملی افغانستان، از اقدامات و تلاش برای مهار حملات در افغانستان برای خبرنگاران توضیح ارایه کردند.

وزیر دفاع افغانستان گفت که نیروهای امنیتی این کشور نه تنها با گروه طالبان بلکه با بیست گروه تروریستی در جنگ است. او افزود:"وعده می‌دهم انتقام خون شهدا را می‌گیریم."

او افزود که در ۴۸ ساعت گذشته، نیروهای امنیتی افغانستان ۱۰۶ مخالف دولت را کشته است و ۱۱ قرارگاه آنها را از بین برده است.

آقای بهرامی افزود:"مخالفان چون در جبهات جنگ با شکست مواجه‌اند مردم ملکی را هدف قرار می‌دهند."

معصوم استانکزی، رئیس امنیت ملی افغانستان، نیز در این نشست خبری گفت که افتتاح پروژه‌های اقتصادی باعث افزایش حملات در افغانستان شده است.

به گفته او استخبارات منطقه عمدا برخی از ساحات مشخص افغانستان را امن می‌سازد.

آقای استانکزی همچنین از بازداشت چهار نفر در ارتباط با این حمله سخن گفت.

انفجار روز شنبه در کابل در نزدیک چهارراهی صدارت، از مناطق مزدحم شهر کابل اتفاق افتاد. در این محل، ساختمان‌های بیمارستان جمهوریت، دفتر شورای عالی صلح و فرماندهی پلیس کابل قرار دارد.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان به دنبال حمله خونین دیروز در کابل، امروز یکشنبه ۸ دلو/بهمن را در این کشور ماتم ملی اعلام کرده است.

در خبرنامه ریاست جمهوری افغانستان آمده که دولت برای "غم‌شریکی با خانواده‌های قربانیان و ادای احترام به آنها" امروز را ماتم ملی اعلام می‌کند و پرچم این کشور را در سراسر افغانستان و نمایندگی‌های سیاسی این کشور در خارج از افغانستان به حالت نیمه افراشته در می‌آورد.