ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

بازداشت فروشنده گان گوشت خر در شمال افغانستان

ولایت بلخ در شمال افغانستان از بازداشت افرادی خبر می‌دهند که گوشت خر را بالای شهروندان به فروش می‌رسانیدند.

Donkey-meat-sellers-arrested-in-Balkh-300x225 چهار تن پس از چاشت روز چهارشنبه در ولسوالی شولگرۀ ولایت بلخ به اتهام فروش گوشت خر بازداشت گردیدند.

شیرجان درانی، سخن‌گوی فرمان‌دهی پولیس بلخ می‌گوید این مردان از مدت‌ها به این‌طرف خرها را مخفیانه قصابی می‌کردند و گوشت آن را به مردم به فروش می‌رسانیدند.

به گفتۀ سخن‌گوی پولیس بلخ، این مردان در حال حاضر زیر بازجویی بیش‌تر قرار دارند و پس از تحقیق به نهادهای عدلی و قضایی سپرده خواهند شد.

این نخستین‌باری نیست که گوشت حیوانات ممنوع و آن‌چه به لحاظ دینی و اجتماعی در افغانستان حرام دانسته می‌شود، بالای مردم به فروش می‌رسد.

هرچند گوشت اسپ به گونۀ قطعی حرام پنداشته نمی‌شود اما سال گذشته نیز در ولایت بلخ گزارش‌هایی به نظر رسید که برخی از قصابان گوشت اسپ را به جای گوشت گوسفند و گوساله به فروش می‌رسانیدند.

گفته شد آن افراد با نیروهای پولیس نظم عامه قرارداد داشتند و اسپ‌های بیمار و ضعیف را کشته، گوشت آن را به لوای سوم نظم و امن عامه در بلخ می‌فروختند؛ هرچند این موضوع از سوی لوای سوم امن و نظم عامه رد شد.

پیش از آن نیز در ولایت غربی هرات پولیس سه‌تن از افرادی را بازداشت کرده بود که گوشت سگ را به جای گوشت گوسفند در بازار به فروش می‌رسانیدند.

حمله یک خانم به ستره محکمه کابل

 خانم هراس‌افگن پیش از ورود به ساختمان دادگاه عالی در کابل از سوی نگهبانان از پا در آمده‌است.

Afghanistan-supreme-court-300x200 منابع امنیتی گفته‌اند این خانم مسلح بوده و می‌خواسته بالای دادگاه عالی حمله کند اما پیش از آن هدف گلولۀ نیروهای امنیتی قرار گرفته‌است.

این خانم پیش از چاشت امروز در آغاز در دادگاه عالی آغاز به تیراندازی کرده و سپس از سوی نیروهای امنیتی کشته شده‌است.

مسؤولان امنیتی تا کنون این روی‌داد را تایید کرده‌اند اما از جزئیات آن خوداری کرده‌اند و هیچ گروهی نیز مسؤولیت آن را به دوش نگرفته‌است.

اما حدود سه ماه پیش، پس از آن‌که حکومت شش‌تن از افراد مربوط به گروه طالبان را اعدام کرد این گروه هشدار دادند که به هر شیوۀ ممکن نهادهای عدلی و قضایی را هدف قرار خواهند داد.

با این حال این نخستین روی‌داد از قصد حملۀ یک خانم هراس‌افگن بالای یکی از نهادهای کلیدی حکومت در پایتخت است اما افغانستان تازه‌گی ندارد.

پیش از این بارها گروه طالبان در ولایت‌های جنوبی کشور خواسته‌اند از دختران استفادۀ ابزاری نموده و آنان را به انجام حملۀ انتحاری وادار نمایند.

دوسال پیش یک دختر ۱۰ساله به نام سپوژمی که در ولسوالی خانشین هلمند از سوی برادر طالبش به خاطر انجام حملۀ انتحاری آماده شده بود بازداشت گردید و در همان سال یک دختر ۲۰ساله که در ولسوالی نوزاد هلمند از سوی طالبان موظف به حملۀ انتحاری شده بود، خودش را به پولیس تسلیم کرد.

17 نفر در اثر جاری شدن سیلاب در خوست جان باختند

بر اثر جاری شدن سیلاب ها در  ولایت  خوست شماری از مردم جان باخته اند.

thumbs_b_c_b5f8f054cc978daed950bad037be36cd-1468945264-300x171 سیلاب در ولایت خوست ارائه شده در دو رویداد جداگانه 17 تن در این ولایت جان باخته اند.

شادم خان هلال، رئیس اداره مبارزه با حوادث طبیعی خوست به رسانه‌ها گفته است که در دو رویداد جداگانه ۱۷ نفر جان باخته‌اند.

به گفته او، ده تن نفر از این افراد زمانی جان دادند که موترحامل آنها هنگام عبور از رودخانه پر از سیلاب در منطقه “علی‌شیر” واژگون شد.

آقای هلال افزوده است که این قربانیان شامل چهار کودک، چهار زن و دو مرد بودند که هشت تن آن‌ها اعضای یک خانواده و در حال بازگشت از پاکستان بودند.

به گفته او، هفت نفر دیگر در رویدادی مشابه در ولسوالی صبری جان داده‌اند که شامل چهار کودک، دو زن و یک مرد می‌شود.

همبستگی زنان برای مبارزه با مواد مخدر

 اعلام آغاز هفته بسیج مبارزه با مواد مخدر در افغانستان زنان و نهادهای وابسته به آنها همبستگی شان در مبارزه با مواد مخدر را اعلام کردند.

13709648_1127687383959047_1535771323_o-300x172این زنان امروز (28سرطان) با حضور رولا غنی، بانوی اول کشور همبستگی شان در راه مبارزه با مواد مخدر را اعلام کردند.

بانو غنی در این همایش اظهار داشت که اعتیاد به مواد مخدر به مانند یک طوفان خاموش است که بنیان خانواده را خراب و نابود می کند.

به گفته وی، مواد مخدر و اعتیاد فقیر و خان نمی شناسد و هرکس را می تواند مبتلا کند که متاسفانه در بین معتادین افراد خبره و تحصیل کرده نیز حضور دارد.

بانوی اول کشور اظهار داشت که مبارزه با مواد مخدر به یک همبستگی و بسیج ملی نیاز دارد و زنان نیز در این بسیج باید نقش مهمی داشته باشند.

وی همچنین تصریح کرد که برای نابودی مواد مخدر باید یک راه حل اساسی پیدا شود.

وزیر امور زنان با اشاره به اعتیاد زنان در کشور اظهار داشت که متاسفانه شمار زیادی از زنان کشور به مواد مخدر معتاد شده اند و افزایش خاموشانه زنان در کشور نگران کننده است.

از سوی دیگر، فریده مهمند، وزیر تحصیلات عالی نیز فقر، بیکاری، ناامنی مداوم، مهاجرت و پایین بودن آگاهی خانواده ها را از عوامل مهم افزایش معتادین و مواد مخدر در کشور دانست.

وی معتقد است که برای نتیجه گرفتن از مبارزه با مواد مخدر باید پالیسی ها و استراتیژی های مبارزه با مواد مخدر به صورت جدی بازنگری شوند.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که روز گذشته، سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری در آغاز هفته بسیج همگانی مبارزه با مواد مخدر گفته بود، هراس افگنان و مخالفان مسلح دولت از جمله بزرگترین قاچاقچیان مواد مخدر هستند و جنگ تحمیلی در کشور نیز از راه قاچاق مواد مخدر تمویل می شود.

افزایش ازدواج های زیر سن در افغانستان

در سال ۱۳۹۳ خورشیدی ۲۲۵ مورد ازدواج کودکان ثبت شده و در سال ۱۳۹۴ این تعداد به ۲۳۵ مورد افزایش یافته است.

160717111231_child_marriage_afghanistan__640x360_getty_nocredit براساس یافته‌های این کمیسیون که در همایش "منع ازدواج کودکان" در کابل ارائه شد، موارد ازدواج کودکان رو به افزایش است و هر سال به شمار قربانیان آن افزوده می‌شود.

سیما سمر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در این کنفرانس دلایل افزایش ازدواج‌های افراد زیر سن را ادامه جنگ و ناامنی، عدم اجرا قانون، فقر فراگیر و رایج بودن سنت‌های ناپسند در این کشور خواند.

بنابر این گزارش دختران زیر سن ۱۸ سال بیشترین شمار قربانیان ازدواج‌های کودکان را در افغانستان تشکیل می‌دهند.

در این گزارش آمده که بیشترین کودکان دختر که به ازدواج وادار شده‌اند در سنین ۱۱ الی ۱۵ سال بوده که ۵۷ درصد را تشکیل می‌دهند.

کودکان که بین سنین ۷ الی ۱۰ سال مجبور به ازدواج شده‌اند نیز حدود ۶.۶ درصد قربانیان هستند.

کودکانی که در سنین ۱۶ الی ۱۸ سال مجبور به ازدواج شده‌اند نیز ۳۶.۴ درصد قربانیان را تشکل می‌دهند.

این نهاد ابراز نگرانی کرده که با توجه به اینکه ازدواج کودکان در افغانستان قانونی نیست حدود ۱۴ درصد از این نوع ازدواج‌ها در نهادهای دولتی رسما ثبت شده، ۸۲ درصد بدون ثبت هستند و ۳.۴ درصد نیز مشخص نیست.

کودکانی که در سنین ۱۶ الی ۱۸ سال مجبور به ازدواج شده‌اند نیز ۳۶.۴ درصد قربانیان را تشکل می‌دهند

براساس این گزارش ثبت این نوع ازدواج‌ها در نهادهای دولتی نشان از عدم اطلاع کارمندان دولت از موازین حقوقی و قانونی در این کشور است. به گفته این سازمان ثبت این نوع ازدواج نقض حقوق کودک شمرده می‌شود.

بیشترین موارد ازدواج کودکان در ولایت هرات در غرب افغانستان ثبت شده که ۲۰ درصد از کل ازدواج‌های کودکان را تشکیل می‌دهند.