ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

دفن هفت تن از گور های دسته جمعی در بامیان

اجساد هفت تن از قربانیان یک گور دسته جمعی در بامیان، که گفته می شود حدود ۴۰ سال قبل به قتل رسیده اند با حفظ شئونات اسلامی به خاک سپرده شدند.

jjn6nmjycfsvn2i3aj96این قبر دسته جمعی حدود هشت سال قبل در دشت عیسی خان مربوط به مرکز بامیان کشف شده بود اما کار عملی شناسایی آن دو هفته قبل آغاز گردید.

محمد اشرف بختیاری، رئیس "مؤسسه خدمات علوم عدلی افغانستان" که مسؤلیت طرح شناسایی، ثبت و محافظت از این قبرها را برعهده دارد، گفت که این اجساد پس از انتقال از محل اصلی و تحویل به ریاست اطلاعات و فرهنگ و ریاست ارشاد و حج و اوقاف در گلزار شهدای بامیان دفن شد.

وی گفت که نتایج بدست آمده از اسکلت های قربانیان نشان می دهد که این افراد بین سنین ۱۶ تا ۷۰ سال بوده اند و بیشتر توسط رگبار گلوله کلاشنیکوف کشته شده اند.

بختیاری خاطر نشان کرد که احتمال می رود قربانیان که همگی مرد هستند، پس از سال ۱۳۵۶ هجری شمسی کشته شده باشند.

رئیس مؤسسه خدمات علوم عدلی افغانستان از حکومت افغانستان خواست تا تحقیقات همه جانبه را در مورد چگونگی این رویداد و هویت قربانیان انجام دهد.

استیفن اسمیت، مدیر "مؤسسه بین المللی داکتران حقوق بشر" که در راستای این تحقیق همکاری کرده است گفت که تا هنوز ۱۶ گور دسته جمعی با همکاری این مؤسسه و مؤسسه خدمات علوم عدلی افغانستان در سراسر کشور بررسی شده است.

وی گفت که باید همه جنایات صورت گرفته به دقت بررسی شوند و افزون بر آن حکومت افغانستان گزارش کمیسیون حقوق بشر افغانستان را در این زمینه بخاطر افشا و بررسی جنایات صورت گرفته نشر کند.

محمد طاهر زهیر، والی بامیان با تقدیر از اقدام این دو مؤسسه گفت که یک کار کاملا انسانی و قابل قدر انجام داده اند و اکنون اجساد قربانیان با احترام کامل دفن می شوند.

اعدام شش سرباز اسیر امنیتی توسط طالبان درولایت فراه

این رویداد شام دیروز در منطقه جمعه بازار در مرکز ولسوالی بکواه اتفاق افتاده است.

hanging-by-Taliban طالبان مسلح شش تن از نیروهای امنیتی که نزد آنها اسیر بود را در ولسوالی بکواه ولایت فراه اعدام کردند.

فرید بختور، رئیس شورای ولایتی فراه  گفت که این رویداد شام دیروز در منطقه جمعه بازار در مرکز ولسوالی بکواه اتفاق افتاده است.

به گفته وی، این شش تن از جمله نیروهای امنیتی بودند که از مدت 20 روز پیش به اسارت طالبان مسلح در آمده و روز گذشته اعدام شدند.

بختور اظهار داشت که تلاش ها برای رهایی این نیروهای امنیتی در روزهای گذشته بی نتیجه مانده و طالبان مسلح با رهایی آنها مخالفت کرده بودند.

بر اساس معلومات رئیس شورای ولایتی فراه، هم اکنون نیز نزدیک به ده تن از نیروهای امنیتی و شماری از افراد ملکی در اسارت طالبان مسلح در این ولایت به سر می برند.

اما منبع تصریح کرد که گفتگوها از طریق شورای ولایتی و بزرگان قوم برای رهایی اسیران جریان دارد.

طالبان مسلح تا حال در این رابطه اظهار نظر نکرده اند.

محکمه مردی به اتهام ازدواج با کودک ۶ ساله

دادگاهی در ولایت غور در غرب افغانستان یک مرد ۴۲ ساله را که با یک دختر ۶ ساله ازدواج کرده بود به هفت سال زندان محکوم کرده است.

72378_531کیهان نوین: دادگاه، امروز پدر این دختر ۶ ساله را نیز به چهار سال زندان محکوم کرد.

بر اساس تحقیقات ابتدایی، قریب‌گل را پدرش به یک مرد ۴۲ بخشیده و در عوض یک بز و مقداری مواد غذایی گرفته است.

برای شوهر دادن دختران زیر سن قانونی، در سیستم قضایی افغانستان مجازات زندان در نظر گرفته شده است.

فرد متهم پذیرفته که این دختر خردسال را در مراسمی در حضور ده‌ها نفر به نکاح خود در آورده است.

مقام‌های محلی گفته‌اند وضعیت سلامتی این دختر ۶ ساله رضایت بخش است و به او آسیب جسمی نرسیده است.

به گفته منابع محلی در ولایت غور، موارد خشونت علیه زنان دراین ولایت افزایش یافته و تنها در یک ماه اخیر ۵ مورد خشونت علیه زنان ثبت شده‌است.

تجاوز ملا بالای دختراش در هرات

این ملاى مسجد، ازمدت ها پیش بالای دختر ١٨ساله اش تجاوز جنسی می کرده است.

n00047164-b پولیس هرات، از بازداشت یک ملا امام مسجد، به اتهام تجاوزجنسی بالای دختر جوانش خبر میدهد.

سید احمد محمدی سرپرست بخش مطبوعاتی قوماندانى امنیه ولایت هرات گفت که این ملا امام مسجد، عبدالحمید نام دارد و در یکى از مساجد قریه های ولسوالی انجیل امامت داشت.

محمدی افزود که این ملاى مسجد، ازمدت ها پیش بالای دختر ١٨ساله اش تجاوز جنسی می کرده است.

او افزود که این ملا، از سوی پولیس گرفتار شده و دخترش نیز به طب عدلی در شفاخانۀ حوزوی هرات فرستاده شده است.

وی گفت که تحقیقات از این ملای مسجد آغاز گردیده است.

در همین حال احمد فواد باشنده شهر هرات گفت که ارگانهای عدلی وقضایی، باید این ملا امام مسجد را اشد مجازات کنند تا پندی به دیگران باشد.

دهنه غوری بغلان به تصرف طالبا ن در امد

فرماندهی پولیس ولسوالی دهنه غوری بغلان حوالی ساعت 9:00 امشب (یکشنبه) به کنترل طالبان مسلح در آمده است.

طالبان-جدید-300x171 منابع محلی در ولسوالی دهنه غوری ولایت بغلان می گویند طالبان مسلح پس از درگیری سه روزه و حملات شدید تهاجمی موفق شدند که ساختمان فرماندهی پولیس این ولسوالی را به تصرف خود در بیاورند.

به گزارش خبرگزاری  فرماندهی پولیس ولسوالی دهنه غوری بغلان حوالی ساعت 9:00 امشب (یکشنبه) به کنترل طالبان مسلح در آمده است.

شاهدان عینی در ساحه می گویند که نیروهای امنیتی پس از تنگ شدن حلقه محاصره و شدت حملات تهاجمی طالبان مسلح مجبور به ترک ساختمان ولسوالی دهنه غوری شده اند.

تا کنون هیچ یکی از مقامات حکومتی این موضوع را تایید نکرده اند و تماس های مکرر ما به مقام های دولتی این ولایت برقرار نشده است.

تا اکنون در باره تلفات احتمالی این درگیری چیزی گفته نشده است.