ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

امضا دو تفاهمنامه در مورد مهاجرین افغان در ایران

دولت افغانستان دو تفاهمنامه دو جانبه و سه جانبه در مورد مهاجران افغان در ایران با دولت ایران و سازمان مهاجرت بین المللی امضا کرد.
به گزارش خبرگزاری جمهور؛ سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین افغانستان گفت: " هیات وزارت مهاجرین افغانستان، مدیریت اتباع ایران و سازمان ملل متحد در مورد مهاجران افغان در ایران در دو کتگوری سه جانبه و دوجانبه انجام شد و در مجموع موضوعات مورد بحث به توافق رسیدیم".
آقای عالمی در مورد توافقات سه جانبه در خصوص مهاجران که در ایران اقامت دارند افزود: " ما پالیسی برگشت مهاجران را ارایه کردیم و مورد قبول دو طرف قرار گرفت و تا زمان برگشت عملی مهاجران، فرصتهای مناسب تعلیمی و کاری برای مهاجران در ایران فراهم می شود و دولت ایران متعهد شده اند تا مهاجران را مورد آزار و اخراج اجباری قرار ندهد".
به گفته وی؛ در بحث های دوجانبه میان افغانستان و ایران نیز در خصوص ثبت نام و قانونمندشدن حضور مهاجران غیرقانونی در ایران توافق شده است. گفته می شود حدود یک میلیون مهاجر غیر قانونی افغان در ایران زندگی می کنند.
او همچنین گفت که هزینه آمایش (هزینه که مهاجران در برابر اقامت شان به دولت ایران پرداخت می کنند) مهاجران نیز نسبت به سال های گذشته از سوی دولت ایران کاهش داده شده و همچنین زمینه بازدید مهاجران که در ایران متولد شده و افغانستان را ندیده اند، نیز بدون ابطال کارت اقامت شان به کشور فراهم خواهد شد.
وزیر مهاجران در خصوص زندانیان افغان در زندانهای ایران هم گفت: به این مساله از سوی یک کمیته تخصصی رسیدگی می شود. او، ابراز امیدواری کرد که دولت ایران در احکام صادره براین زندانیان تخفیف بدهد.
احمد محمدی فر مدیر کل امور اتباع ایران نیز در این مورد گفت که ۴ هزار شهروند افغانستان به جرم های مختلف از جمله قتل نفس و قاچاق مواد مخدر زندانی هستند.
محمدی فر یادآور شد که پناهندگان افغان در ایران از شرایط و تسهیلات خوبی برخوردارند.
سوینکا داناپالا مسوول سازمان مهاجرت در ایران نیز از وضعیت مهاجران افغان در آن کشور ابراز رضایت کرد.
به گفته وی؛ اکثر مهاجران افغان در ایران از وضعیت خوبی برخوردار هستند.
در همین حال؛ مایا امر تونگا، مسوول سازمان مهاجرت در افغانستان از گسترش دامنه در کشور و فرار روز افزون جوانان ابراز نگرانی کرد؛ اما یادآور شد که این مساله مانع عودت مهاجران از ایران نمی شود.
از سویی هم؛ وزیر مهاجرین می گوید که تلاش های حکومت وحدت ملی برای عودت مهاجران از ایران موثر بوده و در شش ماه نخست سال جاری حدود ۴۵ هزار مهاجر از ایران برگشته اند در حالی که سال گذشته ۱۷ هزار مهاجر برگشته بودند.
پس از پاکستان، ایران دومین کشوری است که بیشترین مهاجران افغان را در خود جای داده است.

استقلال افغانستان


روز ۲۸ اسد سال (۹۱۹ ۱) ۹۶ سال قبل یک رویداد بزرگ وتاریخی روزاسترداد استقلال کشور ما است که این رویداد برای ملت افغانستان از اهمیت خاص برخورداراست قبل از آن زمان طی تقریبا صد سـال گذشـته مردم افغانسـتان جنگ های خونین توأم با شـکسـت و پیروزی را با حکومت اسـتعماری بریتانیای کبیر پشـت سـر گذشـتانده بودند - شاه امان الله شخصی بود که برای پیشرفت وابادی وازادی کوشش کرد اما اسـتعمارگران با اسـتفاده از نیروی دین و مذهب برنامه های مترقی وی را ضد دین دانسته و زمینهء ایجاد شورش داخلی را از طرق مختلف آماده سـاختند شاه امان الله را بعد از نه سال به ترک وطن کرد به ایتالیا اقامت گزید.
اما حالا چه ازادی ؟؟؟؟
حال کشوری چندین کشور جهان در ان کشور مستقر باشد ! چه ازادی ؟؟
وقتی کشوری بیشترین پناهنده ها را در دنیا داشته باشد !! چه ازادی دارد ؟؟
وقتی کشوری ما در گرو دو شخص مکار وباند های فروخته شده شان که به سیاست های دروغی تمثیل وحدت ملی را میکنند !! چه ازای ؟؟
وقتی در کشوری روزانه صدها ادم کشته وهزاران فجایع پر از خشونت به ملت بیچاره میشود ! چه ازادی ؟؟

بازداشت سر دسته داعش در ننگرهار

بازداشت سر دسته داعش با همتای پاکستانی اش در ننگرهار !
سردستۀ بازداشت‌شدۀ گروه داعش حیات الله مشهور به منصور و اعضای پاکستانی آن سلیم مشهور به یاسر و سکندر بشیر مشهور به ابو خالد محمدی اند.
ریاست امنیت ملی می‌گوید که این افراد ا آن‌سوز خط دیورند(پاکستان) وارد کشور شده بودند تا دست به فعالیت‌های هراس‌افگنانه بزنند اما از مربوطات تورخم بازداشت شدند.
این افراد در جریان بررسی اعتراف کرده‌اند که مربوط به گروه دولت اسلامی یا داعش اند.
این در حالی‌ست که تا کنون چندین سردستۀ عضو گروه داعش به شمول فرمان‌دۀ این گروه در ولایت خراسان، که به باور داعشیان افغانستان و بخش‌هایی از پاکستان را شامل می‌شود در ننگرهار و هلمند کشته شده‌اند.

‎آزادی حق ماست  Freedom is our Right‎'s photo.

خواسته های پاکستان از افغانستان

خواست های تازه پاکستان از افغانستان
درخواست پاکستان از حکومت افغانستان ، نظر به گفته های اخرین هئیت افغان به پاکستان .
۱. باید خط دیورند از طرف افغانستان به رسمیت شناخته شود و بعنوان سرحد بین المللی به ان دیده شود.
۲. آب های که از افغانستان به پاکستان جریان دارد ، نباید بالای این آب ها بند برق یا ذخیره آبی ساخته شود.
۳. افغانستان باید راه ترانزیتی پاکستان را به اسیای میانه باز بگذارد و برای این راه مالیات به پاکستان معاف گردد.
۴. رابطه سیاسی افغانسان با هند نباید طوری باشد که پاکستان بالای ان شک داشته باشد و همچنان قونسلگری های هند در افغانستان محدود گردد.
۵. از خاک افغانستان هیچگاه علیه پاکستان استفاده نشود.
۶. به طالبان کم از کم باید ۵۰℅ امتیاز شرکت در دولت داده شود.
۷. در انتخاب مقامات عالی رتبه افغانستان حد اقل ۳۵فیصد ملاحظات پاکستان در نظر گرفته شود.
۸. به تمام وسایط باربری پاکستان بدون کدام ممانعت تا اسیای مرکزی اجازه ورود داده شود.

کشتن یک پولیس در برابر چشمان پدر - مادر - وخانم اش توسط طالبان

مقام های محلی در ولایت پروان در شمال کشور از یک رویداد خشونت آمیز خبر دادند، ولسوال شینواری پروان می گوید که در این رویداد یک پولیس کشته شده و سه عضو خانواده اش از سوی مهاجمان به گروگان گرفته شده اند.

محمد اکوگل محمدی، ولسوال شینواری ولایت پروان می گوید که طالبان یک سرباز را در برابر چشمان پدر، مادر، خانم و فرزندانش گلوله باران کردند و سپس سه عضو خانواده او را به گروگان گرفتند.
این رویداد حوالی ساعت هفت شب گذشته در ولسوالی شینواری در٤٠ کیلومتری مرکز ولایت پروان رخ داده است.
آقای محمدی به گفت: دو سرباز که باهم برادر بودند برای سپری کردن ایام رخصتی به خانه آمده بودند، شب هنگام طالبان وارد خانه آنها می شوند، مهاجمان بی رحمانه یک سرباز را در مقابل چشمان دیگر اعضای خانواده حتی خانم و فرزندانش گلوله باران کردند."
به گفته محمدی، طالبان سه عضو خانواده فرد قربانی به شمول برادر سربازش را به گروگان گرفته اند.
او افزود که براساس گزارش های اولیه، طالبان این افراد را به منطقه موسوم به "دره قول ایر" منتقل کرده اند، همزمان ولسوال شینواری تاکید کرد همه گروگان ها مردان این خانواده هستند.
گروه طالبان تا هنوز در این مورد واکنش نشان نداده است.
دره قول ایر در حومه ولسوالی شینواری موقعیت دارد و هر ازگاهی از حضور طالبان در آنجا گزارش می شود.
ولسوال گفت که تلاش ها برای نجات گروگان ها آغاز شده اما به گفته او تا هنوز این تلاش ها به نتیجه نرسیده است.
ولسوالی شینواری از مناطق نسبتا نا امن ولایت پروان است، که در محدود مناطق آن عملا طالبان فعالیت دارند.
به گفته مسولان دولتی در ولسوالی شینواری طالبان در این اواخر در بخش های این ولسوالی فعالیت های شان را افزایش داده اند.