ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

حمله در مرگز صرافی در شهر هلمند

 روزقبل  چهار مهاجم وارد ساختمان شش طبقه‌ای صرافان در مرکز ولسوالی گرشک هلمندشدند.

مقامات محلی ولایت هلمند در جنوب افغانستان می‌گویند حمله طالبان به بازار صرافی در ولسوالی گرشک هلمند، بعد از بیست ساعت درگیری صبح امروز به پایان رسیده است.

صبح زود روز جمعه بود که چهار مهاجم وارد ساختمان شش طبقه‌ای صرافان در مرکز ولسوالی گرشک هلمند شدند و گفته شد که از آنجا یک مرکز نظامی را در نزدیکی محل، هدف تیراندازی قرار دادند.

این بازار صرافی در نزدیکی یک فرقه/لشکر ارتش ملی افغانستان است.

عمر زواک، سخنگوی والی هلمند می‌گوید در این رویداد دو غیرنظامی و دو مامور پلیس کشته شدند.

به گفته وی، یازده نفر دیگر نیز در نتیجه درگیری در این محل زخمی شده‌اند.

بخشی از این ساختمان به دلیل حملات هوایی نیروهای حمایت قاطع تخریب شده است.

حاجی عتیق الله، رئیس اتحادیه صرافان گرشک می‌گوید سرمایه‌های‌شان در داخل ساختمان دست نخورده باقیست.

او می‌گوید: "مهاجمان چهار نفر بودند و لباس سربازان امنیت ملی را به تن داشتند. آنان با یک موتر/خودرو به اینجا آمدند، به قفل‌ها شلیک کردند و به محافظان گفتند که ما کارمندان امنیت ملی هستیم شما از اینجا بروید که طالبان حمله کرده‌اند."

با آن‌که مقامات نیز پیشتر گفته بودند که چهار مهاجم در این حمله نقش داشتند اما در پایان درگیری و عملیات پاکسازی، تنها جسد یک مهاجم از ساختمان بیرون آورده شد.

محمد سلیم رودی، ولسوال گرشک گفت مسئولیت عملیات در این ساختمان برعهده نیروهای ویژه کماندو بود.

او می‌گوید حوالی ساعت دو بامداد امروز، پس از ختم عملیات، ساختمان به آنها تحویل داده شد و آنها تنها جسد یک مهاجم را داخل ساختمان دیدند.

هنوز روشن نیست که سه مهاجم دیگر موفق به فرار شده‌اند و یا هم اجسادشان توسط نیروهای ویژه بیرون برده شده است و یا اینکه در ارائه آمار اشتباهی صورت گرفته است.

منابعی از محل گفته‌اند که از ابتدا مسئولان امنیتی آمار را اشتباه داده بودند و فرد مهاجم که یک نفر بود، تاکتیکی مقاومت می‌کرد.

جنگجویان گروه طالبان روز گذشته در چندین منطقه در ولایت هلمند به نیروهای امنیتی حمله کرده بودند.

مقامت می‌گویند هدف حمله طالبان به ساختمان صرافی، تنها مصروف ساختن نیروهای امنیتی در این ولسوالی بود که در این شیوه دستاوردی نداشتند.

طالبان تا هنوز در این مورد چیزی نگفته اما دیروز با پخش خبرنامه‌ای گفته بودند که چند مهاجم آنها به یک مرکز نظامی در هلمند حمله کرده‌اند.

تخریب پل توسط طالبان در شمال افغانستان

گروه طالبان، پلی را در ولایت بلخ تخریب کرده‌اند که دو ولسوالی مهم این ولایت را با هم وصل می‌کرد.

 وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان می‌گوید که این پل، ولسوالی‌های چمتال و چاربولک ولایت بلخ را با هم وصل می‌کرد که توسط گروه طالبان تخریب شده‌اند.

این وزارت تاکید کرده‌است که تلاش‌ها برای ترمیم وبازسازی این پل جریان دارد؛ تا به زودترین فرصت، برای رفت‌وآمد دوباره فعال گردد.

در عین حال، مرکز رسانه‌های حکومت افغانستان نیز با نشر خبرنامه‌یی گفته‌است که این کار گروه طالبان بوده‌اند و این گروه می‌خواهند تا زیربناهای افغانستان را از از بین ببرند.

این درحالی‌‎ست که ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی گروه طالبان، تخریب پل توسط انفجار را می‌پذیرد، اما می‌گوید که این کار گروه طالبان نبوده‌اند.

سخن‌گوی گروه طالبان می‌گوید، کسانی می‌خواهند که نام این گروه بد نمایند.

گفتنی‌ست که گروه طالبان سال گذشته نیز یک پل سیصد متره را در ولایت قندز و تخار تخریب کردند که این ولایت‌ها را به شیرخان بندر، وصل می‌کرده‌است.

بلخ از جمله ولایت‌های نسبتا امن در شمال افغانستان است که هرازگاهی گروه طالبان با راه‌اندازی حملات تروریستی در این ولایت باعث مختل شدن اوضاع امنیتی می‌گردند.

داعش مسئولیت حمله به مسجد جوادیه هرات را به عهده گرفت

گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) مسئولیت حمله انتحاری سه‌شنبه در داخل مسجد جوادیه شهر هرات را به عهده گرفته است.

مقام‌های افغانستان اعلام کردند که در این حمله ۲۹ غیرنظامی کشته و بیشتر از ۶۴ نفر مجروح شدند.

پلیس هرات گفت که این حمله انتحاری توسط دو نفر انجام شده است. به گفته پلیس هرات، در این حمله مهاجم اولی دست به گلوله باری زد و سپس مهاجم دوم مواد منفجره همراه‌ خود را در میان نمازگزاران در داخل مسجد منفجر کرد.

گروه داعش در بیانیه‌ای مدعی شده که این حمله جان "۵۰ رافضی" را گرفته است. داعش مدعی است که اعتقاداتش استنباطی صحیح و دقیق از اصول و احکام اسلامی است. این گروه شیعیان را "رافضی" می‌نامد.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان حمله مرگبار هرات را محکوم کرده و گفته است که "تروریستان نمی‌توانند با این گونه اعمال جنایت کارانه شان در میان مردم ما تفرقه مذهبی ایجاد کنند".

یک سخنگوی طالبان نیز در پیامکی تلفنی به خبرنگاران این حمله را محکوم کرد.

تجمع اعتراضی هواداران 'ائتلاف در شمال افغانستان'

تجمع امروز، سه‌شنبه، ۱۰ اسد/مرداد در شهر مزار شریف، مرکز ولایت بلخ برگزار شد که به گفته شاهدان در آن بیش از دوهزار نفر در آن شرکت کرده بودند.

 هواداران ژنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، عطا محمد نور، والی ولایت بلخ و محمد محقق، معاون ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی، در شهر مزار شریف در شمال افغانستان، تجمع اعتراضی برپا کردند.

تجمع امروز، سه‌شنبه، ۱۰ اسد/مرداد در شهر مزار شریف، مرکز ولایت بلخ برگزار شد که به گفته شاهدان در آن بیش از دوهزار نفر در آن شرکت کرده بودند.

هدف از این تجمع حمایت از خواسته‌های ائتلاف ملی برای نجات افغانستان اعلام شده ‌است که خواهان "اصلاحات گسترده" به ویژه در ساختارهای امنیتی افغانستان است.

برگزارکنندگان این گردهمایی گفته‌اند که این تجمع در سایر ولایت‌های افغانستان نیز ادامه خواهد یافت.

ارگ ریاست جمهوری در واکنش به تجمع امروز گفته که بیشتر صحبت‌های معترضان مبتنی بر اهداف و اغراض شخصی است.

ژنرال دوستم، عطا محمد نور و محمد محقق از چهره‌های با نفوذ شمال افغانستان به شمار می‌روند.

این چهره‌ها یک ماه پیش در شهر آنکارای ترکیه 'ائتلاف ملی برای نجات افغانستان ' را تشکیل دادند که با واکنش گسترده در سراسر افغانستان به همراه بود. ارگ ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به تشکیل این ائتلاف گفت: "آنهایی که این ائتلاف را ایجاد کرده‌اند، خود جز حکومت هستند و هر نوع مطالبات و نارسایی‌های مطرح شده متوجه خود آنها نیز است.

عطا محمد نور، والی بلخ دراین مراسم گفت که وضعیت کنونی امنیتی افغانستان برای مردم این کشور قابل قبول نیست و مردم افغانستان خواستار تامین امنیت هستند.

او از دولت خواست که "سران بی‌کفایت امنیتی" را برکنار کند.

آقای نور از ساختار کمیسیون ‌انتخابات نیز انتقاد کرد و مدعی شد که کمیسیون اصلاحات اداری که تقرری‌های کارمندان ملکی دولت از آنجا انجام می‌شود، نیز در محور یک شخص می‌چرخد.

والی بلخ رئیس جمهوری غنی را به انحصار قدرت متهم کرد و خواستار بازگشت بدون قید و شرط ژنرال دوستم به افغانستان شد و گفت که باید صلاحیت‌ها و وظایف اصلی آقای دوستم، به او بازگردانده شود.

هاجر ابوالفضل برنده جایزه 'استفاده شجاعانه از ورزش' شد

هاجر ابوالفضل، کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال زنان افغانستان و نماینده جوانان سازمان ملل متحد، برنده جایزه شجاعانه ورزش از سوی سازمان "فراتر از ورزش" شد.

این جایزه دیروز (۲۶ ژوئیه/جولای) در مراسمی در نیویورک آمریکا از سوی دو ورزشکار دبلیو.دبلیو.ای (WWE) به او اهدا شد.

جایزه استفاده شجاعانه از ورزش به افرادی اعطا می‌شود که با استفاده از ورزش تغییری ایجاد می‌کنند و وضعیت موجود را به چالش می‌کشند و تغییرات مثبت در جوامع مختلف ایجاد می‌کنند.

هاجر ابوالفضل، فوتبالیست زن، به دلیل فعالیت‌های اجتماعی‌اش از جمله توانمندسازی زنان از سطح مردم عادی تا نخبگان و همکاری با سازمان‌های مختلف ورزشی برنده این جایزه شده است.

در این مراسم از ۲۵۰ درخواست از ۷۰ کشور تنها ۳۷ سازمان توانستند که برای دریافت "۱۳ جایزه بی‌نظیر" با هم رقابت کنند.

در بخشی که هاجر ابوالفضل نامزد شده بود، مارک کبیان موسس "یالا"، مت دیماتو مدیر سازمان "زندگی جدید برای شیکاگولند" و سیلوا منول از موسسه love.futbol با هم به رقابت پرداخته بودند.