ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

درگیری افراد غیر مسول بالای معدن لاجورد بدخشان


سئول در منطقه با داشتن بیش از یک هزار میل سلاح و افراد، کنترل معدن لاجورد را در دست داشته و روزانه دست‌کم یک میلیون دلار از این معدن درآمد دارند.
او می‌گوید نیروهای امنیتی در منطقه مصروف درگیری با مخالفان مسلح هستند و نمی‌توانند با افراد این فرماندهان درگیر شوند.
اما آقای بیدار می‌گوید هیات هایی برای گفت‌وگو با این فرماندهان به منطقه فرستاده شده بود و به اساس فیصله شورای امنیت استخراج این معدن ممنوع اعلام شد اما اکنون این فرماندهان به گونه قاچاق به استخراج این معدن مصروف هستند.
‎آزادی حق ماست  Freedom is our Right‎'s photo.

اعدام یک بزرگ قومی در ملا عام در ارزگان


ی گوید که هنوز دلیل مرگ حاجی عباس معلوم نیست و گروه طالبان نیز در این مورد واکنش نشان نداده است.
عباس از بزرگان قوم و ملک منطقه شهیدان بود.
طالبان در گذشته نیز، بارها در اقدام مشابه شماری را در ملاء عام اعدام کردند، به گفته این شورشیان انها برای دولت جاسوسی می کردند، اتهام که این گروه به بیشتر افراد دستگیر شده وارد می کند.
دولت افغانستان بارها گفته است که قربانیان غیرنظامیان و افرادعادی بودند، مقامات می گویند طالبان با این کار می‌خواهند که در میان مردم فضای ترس و ارعاب را حاکم کنند تا بتوانند بر منطقه مسلط شوند.
‎آزادی حق ماست  Freedom is our Right‎'s photo.

کشته شدن دو دختر جوان در ولسوالی قیصار ولایت فاریاب

دو دختر جوان در ولایت فاریاب درحالى کشته شدند که علت آن موجودیت مراکز دعاخوانى بوده و مردم از دولت میخواهند که باید اینگونه مراکز را ببندد.

این دو دختر ١٧ و١٨ ساله، اقارب همدیگر بوده و دیروز در ولسوالى قیصار ناپدید شده و جسد شان امروز به دست آمد.

براساس معلومات عبدالجمیل صدیقى ولسوال قیصار، این دو دختر دیروزحین آمدن به بازار در راه لادرک گردیدند؛ زمانى که اقوام شان دیدند که با دو پسر جوان در ریکشا درحرکت اند، خواستند که آنها را از موتر پایین کنند؛ اما دختران گفتند که آنها با اقارب شان هستند و از موتر پایین نشدند.

وى  گفت که این دو پسر، دو دختر را به بهانۀ مراجعه به مرکز دعاخوانى گمراه کرده بودند که  جسد هردو دختر که خفه شده بودند، صبح امروز درنزدیک مرکز دعاخوانى پیدا شده است.

صدیقى علاوه کرد که این دو پسر، درخانۀ خود مرکز دعاخوانى دارند و روزانه ده ها زن و مرد به آنجا مراجعه میکنند و این مرکز مربوط آغا شراب، آغا سعید و آغا بصیر است.

ولسوال قیصار گفت که هیئت مرکب ازڅارنوالى، پولیس جنایى و صحى را به محل اعزام نموده اند که تحقیق کند وعاملان را شناسایى و دستگیر نماید.

به گفتۀ منبع، آغابصیردرمیمنه مرکزفاریاب تحت نظارت پولیس قراردارد وآغاشراب وآغا سعید درصورتى که در قضیه دخیل باشند، مورد پیگرد قانونى قرار میگیرند.

اما آغا شراب میگوید که این یک دسیسه بخاطر بدنامى آنها است.

وى گفت: "ما در خانه دعاخوانى داریم، پدر ما آغا غیاث الدین دعا خوان است و مردم براى دعا مى آیند و ما اخلاص داریم و به مردم دعا میدهیم."

آغا شراب ادعا کرد که آغا سعید وآغا بصیر دوبرادر وى، در موتر ازبازار به خانه به قریۀ بورغن قیصار میرفتند که در راه، این دودختر موتر را توقف دادند که آنها را نیز ببرند، چند قدم که حرکت کردند چند موترسایکل سوار که چوب داشتند، میخواستند دختران را ازموترپایین کنند؛ اما دختران گفتند که با آنها نمى روند که کشته میشوند و آنها دختران را به خانۀ خود بردند.

به گفتۀ منبع، بعدازآنکه وضعیت آرام شد، دختران با یک زن در موتر دیگر به مرکز قیصار و بعداً به خانۀ خود رفتند.

اما یک متنفذ محلى که نخواست اسمش ذکر شود، گفت که محل دعاخوانى، جامعه زنان رابه فساد آلوده ساخته وزنان کم سواد که بیشتربه خرافات عقیده دارند، فریب میخورند؛ این مراکز هم پول مردم را میگیرند  وهم زمینۀ تجاوز را مساعد میکنند.

حمله نیروی امریکایی به ارتش افغان در لوگر

که در اثر شلیک اشتباهی هلیکوپترهای آپاچی متعلق به نیروهای آمریکایی در ولایت لوگر در جنوب کابل، دست‌ کم ۷ سرباز ارتش ملی افغانستان کشته و ۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

5108b0ca2eed78054d2975cb63791f3e_XL-300x260 این حادثه در منطقه برکی برک ولایت لوگر اتفاق افتاده است.

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت که پیش از این حادثه نیروهای امنیتی افغان در حال جنگ با مخالفان مسلح در این منطقه بودند.

آقای وزیری گفت که هلیکوپترهای متعلق به نیروهای بین المللی در حال عبور از فراز این منطقه بودند که به آنها شلیک شد و آنها نیز در پاسخ اقدام به شلیک به این منطقه کردند که یکی از گلوله‌های شلیک شده از هلی‌کوپترها به یک پاسگاه‌ ارتش افغانستان برخورد کرد.

سخنگوی وزارت دفاع گفت که هیاتی از سوی این وزارت به محل رفته و سرگرم بررسی این حادثه است.

یک سخنگوی نیروهای ماموریت قاطع نیز به بی‌بی‌سی گفته که آنها از وقوع حادثه‌ای که صبح امروز اتفاق افتاده، آگاه هستند و در مورد آن تحقیق می‌کنند.

احسان الله مهجور خبرنگار که صبح امروز به محل حادثه رفته بود می‌گوید که افراد وابسته به طالبان به نیروهای ارتش افغانستان که سرگرم انتقال کشته و زخمی‌های این حادثه بودند، حمله کردند و دو طرف برای مدتی با یکدیگر درگیر شدند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان از کشته و زخمی شدن تعدادی از سربازان ارتش این کشور در حمله اشتباهی نیروهای بین المللی ابراز تاسف کرده و از این نیروها خواسته تا در جریان عملیات خود دقت بیشتری داشته باشند تا سبب زیان مالی و جانی به مردم و نیروهای امنیتی افغانستان نشود.

در گذشته نیز حملات اشتباهی نیروهای بین المللی حاضر در افغانستان در مواردی به کشته شدن نیروهای امنیتی افغان و غیرنظامیان در این کشور منجر شده است.

حمله امروز آپاچی‌های آمریکایی به پاسگاه‌های نیروهای افغان در حالی روی داده است که ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز گذشته در سفری از پیش اعلام نشده به کابل با محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان دیدار کرد.

پیام تبریکی ملا عمر به مناسبت عید

ملا محمد عمر، رهبر گروه طالبان با نشر پیامی عید فطر را به تمام هوادارانش تبریک گفته اما در مورد این‌که این گروه در روزهای عید حمله‌های‌شان را متوقف سازند، چیزی نگفته‌است.

omar-258x300اعضای هیئت گفت‌گوکنندۀ حکومت افغانستان که در پایتخت پاکستان با طالبان مذاکره کردند، هفتۀ گذشته پس از پایان گفت‌گو و بازگشت به کشور، طی نشست خبریی اشاره کردند که در مورد توقف درگیری‌ها با طالبان در روزهای عید گفت‌گو کرده‌اند اما در مورد آتش‌بس توافقی صورت نگرفته‌است.

اکنون در پیام ملا عمر به مناسبت عید فطر بدون یادآوری از توقف حمله‌های طالبان در روزهای عید تنها آمده‌است:” همراه با آرزوهای نیک، فرارسیدن عید سعید فطر و حصول فتوحات عظیم در میدان جهاد را به همه‌تان مبارک‌باد می‌گویم”.

در پیام ملا عمر با اشاره به حضور نیروهای خارجی در افغانستان گفته شده که هنوز این گروه همانند گذشته مکلف به جهاد هستند.

ملا عمر گفته‌است که حمله‌های زیردستانش تا زمان خروج نیروهای خارجی ادامه خواهد داشت:” این مبارزۀ جهادی تا زمانی ادامه خواهد داشت که کشور از خبث اشغال کفری به طور کامل پاک گردیده و نظام اسلامی در آن حاکم شود”.

اما در پیام رهبر طالبان با تمام این گفته‌ها مکثی بر بر روند صلح شده و گفته شده که در کنار جهاد مسلحانه، رسیدن به هدف‌شان را از راه‌های صلح‌آمیز و فعالیت‌های سیاسی و ملاقات با مقام‌های افغان و کشورهای مختلف را نیز ادامه خواهند داد. در پیام گفته شده که برای فعالیت‌های سیاسی دفتر سیاسی ایجاد کرده‌اند و این دفتر مسؤولیت هرگونه امور سیاسی را به دوش دارد.

در پیام ملا عمر هم‌چنان با متن دارای هدف نسبتن نامشخص آمده‌است که مردم نباید نسبت به موجودیت طالبان نگران باشند:” کسی نباید نگران این باشد که اگر امارت اسلامی حاکم گردد چه خواهد شد، من به همۀ شما اطمینان می‌دهم که تحول جاری به شکل سرنگونی دوران رژیم کمونیستی که همه‌چیز سرچپه گردید، نخواهد بود”.

ملا عمر در ادامۀ پیامش به اختلاف‌ها میان رهبران مجاهدین پس از سقوط حکومت داکتر نجیب الله اشاره می‌کند و می‌گوید که اکنون همانند آن زمان در میان صف جهادی(طالبان) اختلافات وجود ندارد.

رهبر طالبان در پیامش از جنگ‌جویان این گروه خواسته‌است تا به کودکان ترحم کنند و احترام بزرگان را نیز داشته باشند.