ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

حمله در مکتب کرونا در شهر تورلهتان سویدن


تاریخ ۲۲ اکتوبر ساعت ده سی دقیقه یک مرد نقاب پوشبا شمشیر وکارد داخل مکتب کرونا شهر تورلهتان سویدن شد که ۴ نفر زخمی ساخت به علت شدت زخم دونفر جان داد وپولیس شخص ضارب را با تیر اندازی گرفتار کرد که شخص ضارب نیز در گذشت.

صد هزار خانواده ازشدت جنگ ها مهاجر شده اند .

   وزیر  امور مهاجرین می گوید: ۱۲۵ هزار افغان از کشورهای اروپایی درخواست پناهندگی کرده اند که از این میان، صد هزار افغان در سال جاری، به سوی اروپا رفته اند.

0,,17593628_303,00 سقوط قندوز و فرمانروایی چند روزه طالبان بیست هزار خانواده قندوزی را آواره کرد؛ بعد از پس گیری این شهر توسط نیروهای دولتی رفته رفته روند بازگشت بیجا شدگان سرعت گرفت.
سیدحسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان، نخست در خصوص بیجاشدگان قندوز می گوید که روند برگشت بیجاشدگان این ولایت به سرعت پیش می رود و اکنون ۵۰ درصد از بیجاشدگان این ولایت به خانه های شان برگشته اند.
به گفته آقای بلخی؛ در حال حاضر روند برگشت بیجاشدگان قندوز از ولایات کابل، تخار و بدخشان به این ولایت ادامه دارد.
از سویی هم؛ وزیر امور مهاجرین تصریح می کند که شدت گرفتن جنگ، صدها خانواده را در ننگرهار، فاریاب، بادغیس، هلمند و چندین ولایت دیگر، آواره کرده است.
وی آمار می دهد که حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار فامیل در داخل کشور بیجا شده اند که برخی از این ها برگشت خواهند کرد؛ اما حدود ۲۰ هزار خانواده دیگر بیجا خواهند ماند و دیگر به منازل شان برنخواهند گشت.
آقای عالمی بلخی می گوید: ۱۲۵ هزار افغان از کشورهای اروپایی درخواست پناهندگی کرده اند که از این میان، صد هزار افغان در سال جاری، به سوی اروپا رفته اند.
بر اساس گزارش های وزارت مهاجرین و عودت کنندگان، اگر وضعیت امنیتی بهبود یابد؛ میزان مهاجرت کاهش یافته و به جای آن، گراف عودت کنندگان نیز به داخل کشور افزایش خواهد یافت.

موجودیت طالبان در ده سبز کابل

قرار اطلاع رسانی بعضی رسانه‌ها از موجودیت گروه طالبان در بخش‌هایی از پایتخت افغانستان .

shoreshyan-300x206خبرگزاری رویترز از قول باشنده‌گان محل در کابل گزارش می‌دهد که طالبان در ولسوالی ده‌سبز کابل حضور دارند و شبانه از مردم آب و نان می‌خواهند.

برخی از باشنده‌گان محل به روی‌ترز گفته‌اند که طالبان در این ولسوالی با مردم تماس دارند، از باشنده‌گان همان محل هستند و حمایت مدرم را نیز با خود دارند.

هم‌چنان فرمان‌دۀ پولیس این ولسوالی نیز موجودیت طالبان در ده‌سبز را در ده‌سبز بدون تهدید به کابل گفته‌است.

اما یک منبع امنیتی که از افشای نامش خودداری کرده به رویترز گفته که طالبان قصد داشتند از ولسوالی ده‌سبز به کابل حمله کنند ولی به دلیل این‌که توان تصرف شهر کابل را ندارند، تصمیم نداشتند کابل را تصرف کنند و هدف‌شان تنها ایجاد ناآرامی بود.

از سویی، شماری از نماینده‌گان کابل در پارلمان نیز از موجودیت طالبان در ده‌سبز سخن گفته‌اند ولی صدیق صدیقی، سخن‌گوی وزارت داخله این موضوع را رد کرده و گفته‌است که ایجاد گارنیزیون به خاطر تامین امنیت کابل روی‌دست گرفته شده‌است.

ولسوالی ده‌سبز که هشت کیلومتر با شهر کابل فاصله دارد ۱۲۰ هزار نفوس دارد و تا به حال طالبان چندباری تلاش کرده‌اند از این ولسوالی بالای کابل راکت پرتاب کنند.

پیش از این امنیت ملی افغانستان بارها از کشف و خنثاسازی موشک‌هایی که از سوی طالبان به هدف پرتاب بالای مرکز کابل در این ولسوالی جا به جا شده بود، خبر دادند.

بازداشت معاون وزارت خارجۀ رژیم طالبان در امارات

رسانه‌های امارات متحدۀ عربی گزارش می‌دهندکه عبدالرحمان زاهد، معاون وزیر خارجه در زمان رژیم طالبان در دوبی بازداشت شده‌است.

taliban_brutal-300x149 گزارش، معیین وزارت خارجۀ طالبان، در دوبی با شماری از افرادش بازداشت گردیده و پس از آن به جای نامعلومی برده شده‌است.

هرچند خبر بازداشت عبدالرحمان زاهد را مقام‌های امارات دی‌روز همه‌گانی کردند اما او ماه گذشته میلادی بازداشت شده‌است.

گفته می‌شود این مقام پیشین طالبان در فرودگاه دوبی با چندتن از افراد دیگر طالبان که نامی از آنان برده نشده، بازداشت گردیده‌است.

در همین حال گفته‌هایی وجود دارد که این مقام پیشین طالبان تا هنوز ارتباط وسیع محلی و بین‌المللی داشته و با شخصیت‌های مهم امارات دیدار می‌کرده‌است.

زاهد مسؤولیت هم‌آهنگی طالبان را در دفتر سیاسی‌شان در قطر به دوش داشته و هم‌چنان هم‌آهنگ‌کنندۀ رهبران و سران طالبان در پاکستان نیز بوده‌است.

رسانه‌های امارات می‌گویند عبدالرحمان زاهد که بدون اجازه نشست‌هایی را در امارات برگزارمی‌کرده به هم‌کاری پاکستان بازداشت شده‌است.

عبدالرحمان زاهد که اخیرا از ملا منصور نیز حمایت کرد در زمان در زمان طالبان به عنوان معیین وزارت خارجه و رییس بانک مرکزی کار کرده‌است.

این نخستین بار نیست که مقام‌های طالبان در امارات متحدۀ عربی توسط پولیس این کشور بازداشت می‌شوند.

ژنرال دوستم برای رهبری عملیات علیه طالبان به شمال رفت

ژنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهوری افغانستان با هدف بیرون راندن گروه طالبان از ولایت‌های شمالی، به ولایت جوزجان رفته است.

151020091433_dostum_512x288_bbc_nocredit آقای دوستم ساعتی پس از آن که با شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان رسید، به خبرنگاران گفت که "نگرانی"های مردم از وضعیت امنیتی در ولسوالی غورماچ، ولایت فاریاب و ولایت قندوز را رفع خواهد کرد.

معاون اول رئیس جمهوری افزود که در حال حاضر مرکز ولسوالی غورماچ به دست گروه طالبان است، اما سربازان یک واحد ارتش در تپه های اطراف این ولسوالی مستقر هستند.

پریروز یک عضو شورای ولایتی فاریاب در مصاحبه تایید کرد که ولسوالی غورماچ به دست طالبان افتاده، اما دیروز یک مقام پلیس این ولایت از بازپسگیری آن خبر داد.

آقای دوستم توضیح نداد که به کدام مناطق سفر می‌کند، اما سلطان فیضی مشاور مطبوعاتی او گفت که آقای دوستم به غورماچ می‌رود و عملیات نیروهای مسلح را در ولایت فاریاب هم از نزدیک نظارت خواهد کرد و در صورت نیاز به ولایت قندوز هم خواهد رفت.