ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

رای اعتماد وزیر دفاع وریس امنیت افغانستان از طرف نمایندهگان

 مجلس نمایندگان کشور امروز(دوشنبه) برای نامزدان پیشنهادی حکومت به این مجلس صندق رای گذاشتند که در پایان معصوم استانکزی با گرفتن رای اعتماد رییس عمومی امنیت ملی و عبدالله حبیبی نیز با گرفتن بیشترین آرای تایید وزیر دفاع ملی شد.

146537064019 نصاب امروزی مجلس نمایندگان ۲۲۴ نفر بود و نامزد وزیران پیشنهادی هر یک باید ۱۱۳ رای تایید اعضای مجلس نمایندگان را بدست می آوردند.
معصوم استانکزی با کسب ۱۶۱ رای تایید، از سوی اعضای مجلس رییس عمومی امنیت ملی و عبدالله حبیبی نیز با گرفتن ۱۶۷ رای تایید وزیر دفاع ملی شد.
همچنان محمد زمان سنگری توانست با کسب ۱۳۲ رای تایید از سوی اعضای مجلس نمایندگان، عضویت دادگاه عالی را کسب کند. 
نامزدان پیشنهادی کابینه به مجلس قبل از رای گیری در تالار عمومی برنامه های کاری شان را بیان کردند. 
این در حالی است که آقای استانکزی و حبیبی پیش از این مدتی را به عنوان سرپرستان وزارت دفاع ملی و ریاست امنیت ملی کار کرده است. 
معصوم استانکزی پیشتر به عنوان نامزد وزارت دفاع ملی به مجلس معرفی شد اما از سوی اعضای مجلس آرای لازم را به دست نیاورد. 
وزارت دفاع کشور از زمان ایجاد دولت وحدت ملی در سال ۲۰۱۴ تا کنون از سوی سرپرستان اداره می ‌شد.
مجلس نمایندگان کشور شیر محمد کریمی نامزد وزارت دفاع را یک بار در دلو سال ۱۳۹۳، و بار دیگر در سرطان ۱۳۹۴، معصوم استانکزی نامزد برای این وزارت را رد کرد. 
رحمت الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی کشور نیز به دلیل اختلافات با رییس جمهوری کشور نیز در ماه قوس سال گذشته کناره گیری کرد و از آن زمان تاکنون این نهاد نیز از سوی سرپرست اداره می ‌شد.
خالی بودن این پست های مهم امنیتی در سال های گذشته اعتراض‌های زیادی را در پی داشت.

افزایش تلفات انفجار در بدخشان

آمار تلفات ناشی از انفجار امروز در ولسوالی کشم ولایت بدخشان به ۵۰ کشته و زخمی افزایش یافته‌است.

13442313_1762258427378492_5245489858423073722_n امروز یک انفجار در بازار ولسوالی کشم ولایت بدخشان رخ داد که مسؤولان محلی در کشم هشت کشته و ۲۶ زخمی گزارش دادند.

اما احمد نوید فروتن، سخن‌گوی والی بدخشان می‌گوید تلفات ناشی از این انفجار به ۱۰ کشته و ۴۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

آقای فروتن می‌گوید برخی از زخمیان این روی‌داد به بیمارستان کشم و شماری از آنان به بیمارستان مرکزی ولایت تخار انتقال یافته‌اند که وضعیت تعدادی از آنان خوب اما حالت بعضی‌شان آنان وخیم است.

این انفجار ساعت ۱۰:۰۰ پیش از چاشت امروز در در حالی در بدخشان رخ داد که پیش از آن یک حملۀ انتحاری و یک انفجار کابل را به لرزه در آورده و شمار کشته‌شده‌گان حملۀ انتحاری کابل نیز از ۱۴ نفر به ۱۶تن افزایش یافته‌است.

مسؤولیت انفجار در ولسوالی کشم را هیچ گروهی به دوش نگرفته و طالبان دست‌داشتن در این روی‌داد را رد کردند.

گشایش دوباره بندر تورخم بروی ترافیک

بندر تورخم پس از حدود یک‌هفته بسته‌بودن دوباره به روی مسافران باز شده‌است.


Torkham-1-300x200بندر تورخم که در پی درگیری‌ها میان نظامیان افغان و پاکستانی بسته شده بود، صبح امروز دوباره به روی ترافیک گشوده شده‌است.

گفته می‌شود این‌بار بندر تورخم با محدودیت بیش‌تر از گذشته باز شده و تنها کسانی می‌توانند از آن به دو کشور رفت و آمد کنند که ویزا و گذرنامه داشته باشند.

پیش از این شماری از مسافران بدون ویزای پاکستان نیز می‌توانستند از بندر تورخم گذشته و وارد آن کشور گردند.

تا کنون مشخص نیست آیا پاکستان درخواست افغانستان را به گونۀ کامل مبنی بر خودداری از ایجاد تاسیسات در تورخم پذیرفته یا خیر اما پیش از این سفیر افغانستان در اسلام‌آباد هشدار داده بود که اگر پاکستان این مورد را نپذیرد پی‌آمدش به دوش خودش خواهد بود.

بندر تورخم هفتۀ گذشته پس از آن به روی ترافیک بسته شد که نظامیان پاکستانی در صدد ایجاد تاسیسات در خط صفری مرز بر آمدند و نظامیان افغان به آن واکنش نشان داده اجازۀ چنین کاری را ندادند.

سه شب برای مدت چندساعتی درگیری میان نظامیان افغان و پاکستان صورت گرفت و تلفاتی هم در پی داشت تا آن که میان سفارت افغانستان در اسلام‌آباد و مقام‌های پاکستانی روی تشکیل هیئت و حل‌شدن این مسئله از طریق گفت‌گو توافق شد.

جلو گیری از ورود افغان ها وپاکستانی ها در امریکا

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید ورود شهروندان افغانستان و پاکستان را به امریکا ممنوع خواهد ساخت.

donald-trump-1-300x200یک روز پس از حملۀ مرگ‌بار یک‌تن در کلپ شبانۀ هم‌جنس‌گرایان در ایالت فلوریدای امریکا، ترامپ گفته‌است که ورود شهروندان کشورهای اسلامی که تاریخ توسعۀ تروریزم در آن وجود دارد را ممنوع خواهد ساخت.

تراپ گفته‌است که پدر و مادر عمر متین که یک روز پیش ۵۰ تن را در فلوریدا کشت در افغانستان به دنیا آمده‌اند در حالی که پدر و مادر تیرانداز سان برناردینو در سال گذشته از پاکستان و خانم و هم‌کارش از عربستان بودند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا افزوده‌است که مهاجرت افغانان به امریکا تنها در یک سال پنج برابر افزایش یافته و ۹۰ درصد مردم افغانستان از قانون شریعت پشتی‌بانی می‌کنند.

دونالد ترامپ از چهره‌های جنجالی است که اظهاراتش در موارد مختلف در یک سال اخیر واکنش‌های جهانی را در پی داشته‌است.

دونالد سال گذشته به دنبال یک حملۀ مرگ‌بار در شهر سان برناردینوی ایالت کالیفورنیا نیز خواهان ممنوعیت کامل ورود مسلمانان به امریکا شده بود.

افزایش خشونت در برابر زنان در افغانستان

کشته شدن سه خواهر در لوگر توسط افراد مسلح غیر مسول .

n00047164-b در ولسوالى خروار این ولایت افرادى مسلح ناشناس سه خواهر را کشته شده اند

ثمرگل راشد ولسوال خروار به تاریخ ٢٢ جوزا  گفت که این رویداد چاشت هنگام در منطقۀ پنج پاى این ولسوالى رخ داده است.

موصوف افزود، هر سه خواهر براى آوردن خاک سفید به طرف کوه رفته بودند، هنگام برگشت به قریه، افرادى مسلح ناشناس با جبر آنها را با خود مى بردند، آنها را لت وکوب نموده و سپس با ضرب گلوله کشته اند.

به گفتۀ موصوف، منطقۀ متذکره ناامن است و از تسلط حکومت دور است، اما باز هم تلاش مى ورزند تا در مورد رویداد تحقیق نموده و عاملین آن را بازداشت کنند.

احمد ناصر احمدزى معاون شوراى محلى ولسوالى خروار مى گوید، دختران متذکره که سنین شان بین ٨- ١٨ و ٢٠ سال بود، دختران عمراخان بودند و خانواده اش با کس خصومت شخصى نه داشت.

 مردم عاملین رویداد را مشاهده کرده که دریشى هاى پلنگى به تن داشتند.

مسوولیت این رویداد را تاکنون کس به عهده نه گرفته است.وهمچنان کشته شدن یک خانم توسط شوهراش در غرب افغانستان نیز صورت گرفته که شوهراش دستگیر شده این خانم  مادردوطفل است.