ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

صدور مجوز ورزشی در عربستان


شورای مشورتی عربستان سعودی به وزارت آموزش و پرورش این کشور مجوز ورزش را در مدارس دخترانه صادر کرد.
صدور مجوز ورزش در مدارس دخترانه پس از بحثی که با مخالفت شدید برخی از اعضای این شورا همراه بود، صورت می‌گیرد.
دانش آموزان دختر در مدارس ابتدایی و دبیرستان‌ها و همچنین دانشجویان دختر در موسسات آموزشی دولتی حق ندارند در این کشور پادشاهی محافظه کار افراطی ورزش کنند.
در مقابل عربستان سعودی پیش از این مجوز ورزش را برای دختران در موسسات آموزشی خصوصی صادر کرده است.
«فهد الحمد» از معاونان رئیس شورای مشورتی عربستان سعودی (مجمعی انتصابی که اختیارات واقعی ندارد) در گفتگو با خبرگزاری رسمی عربستان سعودی اعلام کرد مسئله برقراری ورزش در موسسات دولتی سه شنبه مورد بحث قرار گرفت و موجب بحث‌های داغی شد.
مدافعان ورزش اعلام کردند اعلام کرده بودند ورزش می‌تواند به مبارزه با چاقی و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای زنان کمک کند.
در مقابل، مخالفان اعلام کردند مدارس برای فعالیت‌های ورزشی مجهز نیست و درباره استفاده از ورزش علیه چاقی ابراز تردید کردند.
سرانجام، این شورا با استناد به فتوای عبدالعزیز بن باز مفتی سابق عربستان که اکنون زنده نیست، اعلام کرد این توصیه با قوانین اسلام که به دقت در این کشور اجرا می‌شود، منافاتی ندارد.
این شورا اعلام کرد به زنان می‌توان در چارچوب محدوده‌هایی که مقررات اسلامی مشخص کرده است، مجوز ورزش کردن داد.
این بحث موجب سیلی از اظهارنظرها در شبکه های اجتماعی شد.
برخی از کاربران اینترنتی از جمله فعالان موافق با ورزش در مدارس از مشاهده اینکه مجلس شورا با بحث درباره این مسئله به این روشنی، بحث می‌کند، به تمسخر این نهاد مشورتی عربستان پرداختند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از جده، بحث درخصوص ورزش زنان موضوع داخلی در بازی‌های المپیک سال ۲۰۱۲ لندن بود که در آن برای نخستین بار چندین ورزشکار سعودی شرکت کردند.
در این ورزش ها یک سوارکار و یک جودوکار زن عربستانی با پوشش اسلامی یعنی پوشیدن کامل موها و بدن خود شرکت کردند.

عربستان سعودی تنها کشور جهان است که زنان در آن حق رانندگی ندارند و نمی توانند به تنهایی به خارج سفر کنند.

جریمۀ نقدی بالاتر از ۱۰۰۰۰ دالر ،در صورت لت و کوب زنان در عربستان

به تازه‌گی قانونی در عربستان سعودی به اجراء گرفته شده‌ که همسر در صورت لت و کوب خانمش مجبور به پرداخت جریمۀ نقدی سنگینی می‌گردد.

بر اساس این قانون، افراد حداکثر ۱۳ هزار و ۳۰۰ دالرو حداقل ۱۳۳۰ دالر جریمه خواهند شد؛ به شرطی که ضرب و جرح منجر به معلولیت و یا وفات همسر نشود و در غیر این صورت مجازات بر اساس قوانین معمول در کشور تعیین خواهد شد.

العربیه گزارش داد که این قانون از هفتۀ آینده به اجرا گذاشته خواهد شد.

بر اساس این قانون فرد متهم افزون بر جریمۀ مالی، به مدت حداقل یک ماه و یا حداکثر یک سال زندانی خواهد شد و در صورت تکرار ضرب و جرح این مجازات دو برابر خواهد شد.

این مجازات با استناد به لایحۀ قانون منع آزار و اذیت به تصویب رسیده‌است.

به گفته دکتر محمد الحربی، این قانون توسط کارشناسان حقوقی و فعالان حقوق بشر به منظور دست‌یابی به بهترین نتایج تنظیم شده است.

خشونت علیه زنان در افغانستان

ک خبر تکان دهنده خشونت علیه زنان در ولایت بغلان !!!!!شب گذشته یک خانم ۳۲ ساله درشهر پلخمری در منزلش به شکل بیرحمانه با ضرب تبر به قتل رسید.
پولیس بغلان میگوید: “این خانم توسط شوهرش به قتل رسیده است اما در این حال ریاست امورزنان ولایت بغلان میگوید که شوهر این خانم در کشور ایران به سر میبرد. واین خانم توسط کدام شخص دیگر به قتل رسیده است.”
مدیریت مبارزه با جرایم جنایی بغلان مگوید: “تا کنون عامل قتل این خانم معلوم نیست اما تحقیقات در این مورد جریان دارد تا عاملین این قتل را گرفتار نموده و به قانون بسپارند.”
گفته میشود که چند روز قبل یک دختر خانم بنام نسیمه در ولسوالی جلگه ولایت بغلان از سوی یک قوماندان اسبق جهادی بنام جبارو افرادش که به شکل غیر قانونی سلاح را با خودشان حمل می نماید در جریان شب ربوده شد و مدت ۱۳ روز این دختر در گروگان شان بود و تجاوز جنسی بالایش از سوی این افراد انجام یافته بود.
گفتنی است که در سال جاری چنین قضیه های خشونت در ولایت بغلان به شکل چشم گیری به مشاهده میرسید.


شهره قادری بلندترین نمره کانکور را از ان خود کرد


شهره قادری، دختری از شهر مزارشریف با اخذ بلندترین نمره در امتحان شمولیت به پوهنتون های دولتی، راهی طب معالجه یی کابل شد.

بانو قادری که در آزمون کانکور ۳۵۲ نمره اخذ کرده است می گوید "برای به دست آوردن هر پیروزی، باید هدفی در زندگی تعیین شود و رسیدن به آن هدف تنها با بُعد تلاش حاصل نمی شود."

شهره قادری به صدای امریکا گفت که در کنار تلاش خستگی ناپذیر و شباروزی یکسالۀ وی، "شرایط محیطی، حالت روانی و اشخاص و افراد اطراف وی" نیز تاثیر عمدۀ در موفقیت امروزی اش داشته اند.

شهره به این باور است که طراح اصلی انسان ها در زندگی خود "انسان" است و اگر علاقمندی به سرمایه گذاری خوب وجود داشته باشد، باید از "زمان کنونی که در دسترس آنان قرار دارد، به بهترین وجه ممکن" استفاده کند.

امتحان کانکور، در یک دهۀ اخیر بزرگترین نگرانی برای نسل جوان و فارغ التحصیل مکاتب به شمار می رود. 

باز هم خشونت در برابر زنان در افغانستان


یک زن به شکل فجیع در شهرشبرغان مرکز ولایت جوزجان به قتل رسیده و ولب ها و قسمتى ازاعضای بدنش بریده شده است.
سمونوال سید زمان الدین حسینی آمرامنیت قوماندانی امنیه جوزجان گفت که این خانم ٢٣ ساله شب گذشته توسط برادرشوهر(ایور) و با ضربات چاقو کشته شده است .
وى افزود که ازین خانم دو طفل باقى مانده و علت قتل تا هنوز معلوم نیست.
حسینى علاوه کرد که مهاجم فرار نموده، اما مورد پیگرد بوده و قضیه تحت تحقیق قرار دارد.
داکترمحمد هارون ایلبیگی رییس شفاخانه ولایتی درشبرغان میگوید که پولیس جسد خانم را به شفاخانه انتقال داده و خانم به طوربی رحمانه توسط وسیله جارحه به قتل رسیده است.
ایلبیگى گفت: (( بر بدن خانم بیش از چهل نشانۀ جرح دیده میشود و ولب هاوقسمتى ازاعضای بدنش بریده شده است.))
ده روزقبل یک مرد ویک زن با ضرب چاقو توسط افراد ناشناس در مربوطات شهرشبرغان نیز به قتل رسید.

درسال گذشته ٣٤ واقعۀ قتل و خودکشى زنان و دختران در جوزجان را ثبت نموده اند.