ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

جایزه موسیقی پولار در سال ۲۰۱۸ به مراسمی خاصی به تاریخ ۱۴ جون به افغانستان تعلق گرفت


 جایزه موسیقی پولار از ۲۷ سال به این‌سو توزیع می‌شود. مبلغ این جایزه دو میلیون کرون است که امسال بین انستیتوت ملی موسیقی أفغانستان و گروه میتالیکا تقسیم می‌شود. 
افغانستان در جریان چندین دهه جنگ خانمانسوز که دارد باوجود همه مشکلات وچالش ها پیشرفت های در عرصه موسیقی وسپورت صورت گرفته که ما نمیتوانیم انرا نادیده بگیریم با وجود سنت های ناپسند وجامعه مرد سالاری که در افغانستان پا برجا است  شیرزنان ومردان اگاه وروشن وجوانان پر کار ومبارزساکت نمانده تلاش های خستگی ناپذیر برای تابو شکنی کرده ومیکنند که بلاخره موفق هم میشوند که بزرگترین جایزه را از ان خود کرده اند که برای همه ملت ستم دیده خود گرفتن این جایزه را مبارک باد میگویم.
در مراسمی که عصرروزمورخ ۱۴ ماه جون در استکهلم برگزار شد، پادشاه سویدن جایزه پولار را به برندگان اهدا می‌کرد. جایزه موسیقی پولار در سال ۲۰۱۸ به انستیتوت ملی موسیقی افغانستان و گروه میتالیکا از آمریکا اهدا شد.

برای دریافت جایزه پولار به نمایندگی از انستیتوت ملی موسیقی افغانستان بنیانگذار این نهاد، احمد سرمست، به استکهلم آمده‌ بود او به قرارگرفتن نام موسیقی افغانستان در کنار اسطوره‌های دنیای موسیقی افتخار می‌کند. ما افراد فرهنگی و اهل موسیقی به خاطر داشته باشیم که هیچگاهی تسلیم چالش‌ها نشویم.

به باور احمد سرمست موسیقی توانایی تغییر زندگی را دارد. او انستیتوت ملی موسیقی افغانستان را جزیره امید می‌نامد. موفقیت ما نتیجه شجاعت و از خودگذری جوانان ماست که راه را برای خود و برای نسل‌های آینده باز می‌کنند.

آریانا سعید که برای اجرای آهنگ در مراسم پولار دعوت شده، این رویداد را افتخار بزرگ می‌داند و در نظر دارد دو آهنگی که مخلوطی از پاپ و موسیقی سنتی است، را اجرا کند. آهنگ‌هایی را انتخاب کرده‌ام که بتواند فرهنگ و موسیقی افغانستان را معرفی کند.

برای احمد سرمست برنده شدن جایزه پولار مسئولیت بزرگی است. ما باید با تعهد و پشت‌کار بیشتر نسبت به گذشته کار کنیم و این ارجی که به ما گذاشته شده را حفظ کنیم. زمینه همزیستی و همدلی از طریق موسیقی را در افغانستان و بین افغانستان و جامعه بین‌المللی را فراهم کنیم.

ارزودارم که افغانستان جنگ زده در ردیف کشور های پیش رفته قرار بگیرد که تمام مردم خصوصآ زنان به ازادی خود برسند.

 

بشیر احمد 16 ساله که از سوی گروه طالبان مامور کارگزاری ماین شده بود بازداشت شد.


شب گذشته در قریه دهندره ولسوالی پشتونکوت فاریاب، یک ماین گذار 16 ساله پس از انفجار ماین کارگذاری شده‌اش از سوی پولیس دستگیر شده است.

 عبدالکریم یورش، سخن گوی فرمانده پولیس فاریاب گفت:« به اعتراف خود ماین گذار، این فرد از سوی مولوی برکت الله فرمانده یک گروه  50 نفری طالبان ماموری کارگزاری این ماین شده بود، تا یکی از افسران قطعه ریزرف پولیس را هدف قرار دهد.

این ماین گذار 16 ساله که بشیراحمد نام دارد گوید ماین کار گذاری شده تقریبا یک ماه پیش در قریه دهندره جا سازی شده بود و همچنان از سوی مولوی برکت الله تشویق می‌شد تا این ماین را انفجار دهد، و کمکی به جهاد آنان کرده باشد.

بشیر احمد اضافه می‌کند، پس از گذشت 1 ماه او ماین را انفجار نداد اما اینبار از سوی مولوی برکت الله تهدید به مرگ و خانواده او تهدید به حریق شد، او با دریافت این تهدید مجبور شد که ماین را انفجار دهد.

همچنان بشیر احمد می افزاید:« ماین جاسازی شده را در حالی انفجار دادم که نیروی های امنیتی از آن جا گذشته بود و به هیچ کسی آسیب نرسیده» اوهمچنان گفت که قصدا این کار را کرده است، تا هیچ کس در این جا کشته نشود.

معترضان فاریاب در روز نهم دادخواهی شان دفترولایتی کمیسیون انتخابات فاریاب را بستند.

معترضان فاریاب در روز نهم دادخواهی شان دفترولایتی کمیسیون انتخابات فاریاب را بستند.

هزاران تن از هواداران حزب جنبش ملی در پیوند به بازداشت نظام الدین قیصاری، برای نهمین روز دست به راهپیمایی اعتراضی زده شعار های ضد حکومتی سر دادند و دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات فاریاب را، بستند.

به گزارش خبرگزاری، معترضان فاریاب هشدار میدهند، اگر دولت مرکزی خواست این معترضان مبنی بر بازگشت جنرال دوستم و رهایی نظام الدین قیصاری است، لبیک نگوید، دروازه ریاست معارف و تمامی ارگان های دولتی را در فاریاب می خواهند بستند.

رسول رکین و عطامحمد فیضی، رهبری کنندگان این تظاهرات می‌گویند، در روز نهم دادخواهی مان دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات را در فاریاب بستیم اگر دولت مرکزی و جامعه جهانی خواست های ما را نا دیده بگیرد، اقدامات بعدی ما بستن دروازه ریاست معارف و تمامی ارگان های دولتی در فاریاب میباشد.

این در حالیست که معترضان در چندین ولایات شمالی کشور 9 روز پی هم بخاطر رهایی نظام الدین قیصاری یکی از فرماندگان حزب جنبش ملی در دادخواهی می‌کنند، اما با گذشت 9 روز دولت هیچ اقدامی بخاطر فروکشی خشم معترضان نکرده است.

لغزش کوه در پنجشیر خسارات مالی و جانی بر جا گذاشت.


مقامات محلی پنجشیر از تخریب 500 خانه مسکونی و کشته شدن بیش از 10 تن در نتیجه لغزش کوه در یکی از جهیل های نزدیک قریه پشغور ولسوالی خنج این ولایت و سرازیر شدن سیلاب خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری ، محمد منصور، سخنگوی والی پنجشیر با تایید این خبر گفت که این رویداد شب گذشته(20سرطان) در قریه پشغور ولسوالی خنج این ولایت زخ داد که حدود 500 خانه مسکونی و ده ها وسله نقلیه تخریب و زیر آب شده است .

منصور افزود تا کنون از کشته شدن 14 تن در نتیجه این رویداد گزارش شده و اما احتمال می رود که شماری قربانیان این افزایش یابد.

بر بنیاد گفته های منصور دستکم 10 تن نا پدید می باشد و همچنان چندین هکستار زمین زراعتی نیز از بین رفته است.

در همین حال ساکنان محل در وضعیت ناگواری قرار دارند وخواستار کمک فوری شده‌اند.

قتل خانم افغان در سویدن توسط شوهرش

افزایش خشونت وقتل های مرموز زنان

!شوهرخانم حوالی ساعت ده شب خانم اش را با ضرب چاقو کشت. این خانواده افغان که از چندین سال بدینسو در سویدن زندگی میکردند، چندین جواب منفی به پرونده شان دریافت نموده بودند. سوسیال 4 طفل این خانواده را برای مراقبت با خود برده اند و قاتل هم در بازداشت پولیس بسر میبرد. گزارش های که برایم رسیده است، حاکی از این است که این خانم حتی از شوهر اش جدا هم شده بود ولی به دلایلی دوباره نزد شوهر اش برگشته بود. کوچکترین طفل اش فقط 2 سال عمر دارد. قضیه تحت تحقیق و بررسی پولیس قرار دارد. این اتفاق در شهر ملیرود Mellerud واقع در جنوب سویدن رخ داده است.