ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

پیش نویس صلح دولت میان حزب اسلامی افغانستان

پیش‌نویس توافقنامه صلح بین دولت و حزب اسلامی نهایی و به هیات این حزب سپرده شده است.

_47526118_000215266-1 آقای محمد خان  معاون ریس اجراییه تعهدات پیشنهاد شده در این پیش‌نویس را چنین فهرست کرد: تلاش برای بیرون کردن نام رهبر و اعضای حزب اسلامی از فهرست سیاه سازمان ملل و ممالک دیگر به ویژه آمریکا، عفو زندانیان حزب اسلامی در چارچوب قانون، جا به جایی مهاجرین این حزب در افغانستان، مصونیت قضایی (به استثنای حق عبدی در قضایا)، جذب واجدین شرایط اعضای آن به دولت افغانستان و مشورت با آقای حکمتیار در مسایل ملی.

معاون رئیس اجرایی گفت که امتیاز‌هایی مانند دادن پست وزارت خانه، ولایت و یا سفارت به حزب اسلامی در این پیشنویس وجود ندارد.

محمد خان می‌گوید که پیش‌نویس توافقنامه صلح با حزب اسلامی به گلبدین حکمتیار، رهبر این حزب فرستاده شده است و امضای نهایی پس از موافقت آقای حکمتیار صورت خواهد گرفت.

در این نشست هیچ صحبتی از سرنوشت سلاح و تجهیزاتی که حزب اسلامی در دست دارد، به میان نیامد.

به گفته محمد خان پیش‌نویس این توافقنامه دارای یک مقدمه، سه فصل؛ اصول اساسی، مکلفیت‌های طرفین و احکام متفرقه می‌باشد که مجموعا ۲۶ ماده است.

آقای محمد خان در مورد مصونیت قضایی برای اعضای حزب اسلامی گفت: "اگر دنبال قضایای گذشته بگردیم از زمان کمونیست ها، مجاهدین، طالبان و بعد دو دوره ریاست جمهوری آقای کرزی، هیچ وقتی به دولت نمی‌ماند که به مسایل مهم دیگر برسد."

همچنین به گفته وی، در متن این پیش‌‎نویس آمده که پس از امضای آن، دولت افغانستان رسما از سازمان ملل و دیگر ممالک خواستار حذف نام رهبر و اعضای حزب اسلامی از فهرست سیاه خواهد شد.

معاون رئیس اجرایی همچنین خبر داد که سازمان‌ها و دولت‌ها در این زمینه اعلام آمادگی کرده اند.

معاون رئیس اجرایی می‌گوید که شرطی برای خروج نیروهای خارجی در این پیش‌نویس نیامده و این نشان از تنزیل خواست‌های حزب اسلامی برای صلح است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.