ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

حمله به مهاجران افغان در ترکیه

پیگیری قونسلگری افغانستان ازحمله به مهاجرین افغان در ترکیه

 در پی همرسانی تصاویری از "حمله" به مهاجرین افغانستان در شهر استانبول ترکیه، وزارت خارجه افغانستان می‌گوید آنچه در شهر استانبول اتفاق افتاده یک حادثه جنایی بوده‌ است. وزارت خارجه افغانستان به سفارت این کشور در آنکارا دستور داده تا این حادثه را پی‌گیری کند.

شبکه‌های اجتماعی افغانستان در روزهای گذشته تصاویری را همرسانی کرد‌ند که شماری از مهاجرینی که به ادعای این کاربران افغان هستند، از سوی مردم محل در استانبول مورد حمله قرار گرفته‌اند. این تصاویر همچنین نشان می‌دهد که یکی از آنان به ضرب قاچو مورد حمله قرار می‌گیرد.

شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت براساس گزارش کنسولگری افغانستان در شهر استانبول، در ابتدا دو مهاجری که هویت آنان مشخص نیست با هم درگیر شدند.

آقای مستغنی اضافه کرد که یک جوان ترکیه‌ای که میان این دو طرف درگیر میانجگری می‌کرد، به ضرب قاچوی یکی از طرف‌های درگیر زخمی و در مسیر بیمارستان جان داد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، این حادثه در محله "سلطان غازی" استانبول رخ داد که شمار مهاجرین افغان ساکن در آنجا بسیار اندک و بیشتر ساکنین این محل مهاجرین پاکستانی و سوریه‌ای هستند.

او گفت که بعد از این حادثه، درگیری میان اتباع ترکیه و مهاجرین محل رخ داد که دو طرف کشته و زخمی دادند و سرانجام با دخالت پلیس وضعیت کنترل شد.

این درگیری هنگامی به وقوع پیوست که گروهی از مهاجران سوریه‌ای و افغان یک خانم ترکیه‌ای را مورد "آزار و اذیت" قرار دادند. به نقل از این رسانه‌ها، "رمضان شاهین ۲۴ ساله که در محل حادثه حضور داشت با ضرب چاقوی از سوی افراد درگیر به شدت زخمی شد و سپس جانش را در بیمارسانی از دست داد".

این رسانه‌ها همچنین گفته‌اند که در حین مراسم خاک‌سپاری رمضان شاهین، گروهی از ترکیه‌ای‌ها به شماری از افغان‌های که از خیابان عبور می‌کردند حمله کردند که در نتیجه مداخله پلیس به آنها آسیبی نرسید.

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت که هنوز آمار مشخص از شمار قربانیان این حادثه و همچنین افغان‌های که در این حادثه صدمه دیده باشند، در دست نیست.

او همچنین گفت که کنسولگری افغانستان در استانبول با همکاری پلیس ترکیه این موضوع را پی‌گیری کرده و وزارت خارجه به سفارت افغانستان در آنکارا نیز دستور رسیدگی به این موضوع را داده است.

آقای مستغنی تصریح کرد در صورتیکه اتباع افغانستان در این حادثه صدمه دیده باشند، نهادی دپیلماتیک افغانستان در استانبول و آنکارا موضوع را پی‌گیری خواهند کرد تا با اتباع افغانستان همکاری لازم صورت گیرد.

در خبرنامه‌ای که سفارت افغانستان در آنکارا نشر کرده، آمده است که یک تبعه افغانستان در این درگیری کشته و ۳۰ نفر دیگر توسط پلیس دستگیر شده‌اند.

در این خبرنامه آمده که حادثه در منطقه "سلطان غازی" و محل "چلبی" به وقوع پیوسته‌است.

در خبرنامه سفارت افغانستان آمده که تاکنون ادعا شده که ۴ تبعه افغان در حادثه کشته شده ولی سخنگوی شهر استانبول کشته شدن دو نفر را تأیید کرده و گفته که یکی از کشته شدگان اتباع ترکیه و یک نفر دیگر تبعه خارجی است که هویتش مشخص نشده ‌است.

سفارت افغانستان افزوده که تا هنوز ۳۰۰ تبعه سوریه، ۲۰۰ تن تبعه پاکستان و ۳۰ تن فغان توسط پلیس استانبول بازداشته شده‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.