ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

امضا تفاهمنامه بین هند وافغانستان

رهبران دو کشور افغانستان و هند سه تفاهمنامه همکاری در بخش های مختلف امضا کردند. دهلی نو همزمان اعلام کرده است 
456v8 محمد اشرف غنی، رییس جمهوری کشور صبح امروز در راس هیات بلند پایه برای سفر دو روزه عازم هند شد.
آقای غنی قبل از ظهر امروز با ناریندرا مودی، نسخت وزیر هند در حیدرآباد هاوس شهر دهلی دیدار و ملاقات کرد.
در این دیدار دو طرف در رابطه به همکاری های اقتصادی، امنیت و ثبات منطقه، چگونگی کمک های هند به افغانستان در عرصه توسعه و گسترش مناسبات میان دو کشور، بحث و تبادل نظر کردند.
در این دیدار همچنان سه توافقتنامه همکاری در عرصه های مختلف توسط مقامات دو کشور به امضا رسید.
ناریندرا مودی، گفته است که کشورش دربخش های آموزش و پرورش، حکومتداری الکترونیکی، احیای زیربنا ها و سایر عرصه ها یک میلیارد دالر به افغانستان کمک خواهد کرد. 
این بسته کمکی در قالب برنامه های ملی توسعه ای افغانستان به مصرف خواهد رسید. گفته شده هیاتی به سطح وزرا در رابطه به جرئیات مصرف موثر این پول ها کار خواهد کرد.
رهبران دو کشور تروریزم را خطر مشترک منطقه دانسته و تاکید کردند که کشورهای منطقه باید بدون استثنا در زمینه از بین بردن تروریزم و تامین امنیت و ثبات منطقه و همچنان گسترش همکاری های اقتصادی مشترکاً کار کنند.
دو کشور به شدت از شکل گیری گروه های تندرو افراطی در افغانستان و منطقه نگران اند و کابل بارها پاکستان را به حمایت از گروه های تروریستی متهم کرده است.
دهلی نو نیز می گوید که پاکستان در امر مبارزه با تروریزم به شکل صادقانه مبارزه نمی کند.
مراکز دیپلماتیک و دفاتر وابسته به هند بارها در افغانستان مورد حمله شورشیان قرار گرفته است که کابل و دهلی نو دست پاکستان را در پشت این حوادث دخیل می دانند.
محمد اشرف غنی در دیدار با ناریندرا مودی گفته که کمک و همکاری هند در زندگی مردم افغانستان بهبود و تغییر ایجاد کرده است.
آقای غنی همچنان از همکاری هند با افغانستان تشکری کرده و اعمار بند دوستی افغان- هند (سلما)، سرک دلارام- زرنج، ساختمان شورای ملی، قصر ستوری و بندرچابهار را نمونه های بارز کمک های هند به افغانستان دانسته است.
او گفت: "دوستی افغانستان و هند دوامدار خواهد بود، زیرا بنیاد آن بر منافع مشترک و مناسبات نیک دولت های دو کشور استوار است. دوستی هند با افغانستان، دوستی واقعی و عملی است."
قرار است که غنی با تاجران، سرمایه گذاران و دانشجویان افغان مقیم هند نیز دیدار کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.