ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

افغانستان برای اولین بار عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل شده است

صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه و محمود صیقل، نماینده افغانستان در سازمان ملل با اعلام این خبر آن را دستاوردی بزرگ برای دولت و مردم افغانستان دانسته‌اند.

رای‌گیری از کشورهای عضو سازمان ملل برای انتخاب افغانستان به عضویت شورای حقوق بشر ملل روز دوشنبه، ۲۵ میزان/ مهر در تالار مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد. در این انتخابات افغانستان با کسب بیش از دو سوم آرای کشورهای جهان یکی از چهار کرسی حوزه آسیا پسفیک شورای حقوق بشر را به دست آورد.

کشورهای نپال، قطر و پاکستان سه کرسی دیگر این شورا را کسب کرده‌اند.

نماینده افغانستان در سازمان ملل گفته که شورای حقوق بشر یکی از مهمترین ارگان‌های سازمان ملل است. مقر این شورا در ژنو و ژنو نمایندگان افغانستان در مقر سازمان ملل در نیورک همراه با نمایندگان این کشور در مقر اروپایی سازمان در ژنو بیشترین تلاش را برای عضویت کشورشان در این شورا انجام داده‌اند.

صادق باقری، استاد دانشگاه در کابل می‌گوید که اهمیت عضویت افغانستان در این شورا این است که بر روند اجرا ونقض حقوق بشر در سطح جهان نظارت دارد و در واقع همه کنوانسیون‌های حقوق بشری که کشورهای عضو سازمان ملل امضا و متعهد به اجرا آنها هستند این شورا نظارت بر اجرا آن‌ها را در سطح جهانی بر عهده دارد.

به گفته او این شورا نیم قرن فعالیت دارد و قبل از این به عنوان کمیسیون حقوق بشر شناخته می‌شد و در سال‌های اخیر به دلیل لزوم تحولات، اینکه بتواند راحت‌تر بر حقوق و آزادی‌های بنادین بشری نظارت کند، نامش را شورای حقوق بشر گذاشتند و تلاش کردند که تخصصی‌تر شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.