ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

اشتراک حزب اسلامی در پروسه صلح افغانستان

حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدین حکمتیار به تازگی اعلام کرده است که حاضر است در مذاکرات صلح دولت افغانستان شرکت کند.

dw4این حزب با نشر اعلامیهء از قول آقای حکمتیار گفته است که بر اساس دعوت محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان حاضر است در مذاکرات صلح رو در رو با حکومت وحدت ملی شرکت کند و به ملت افغانستان و جهان نشان دهد که حزب اسلامی صلح می خواهد.
حکمتیار گفته است که تنها ایالات متحده امریکا و گروه های وابسته به این کشور طرفدار جنگ در کشور هستند.
پیشتر رییس جمهورغنی از حزب اسلامی و طالبان افغانی خواست که از دیگر گروه های مسلح خارجی جدا شده و در مذاکرات صلح رو در رو با حکومت شرکت کنند.
این در حالی است که پس از گذشت چند روز از دعوت رییس جمهورغنی، امریکا دو تن از اعضای ارشد حزب اسلامی را شامل لیست سیاه کرد و برای دستگیری آنان جایزه میلیونی تعیین کرده است.
وزارت خارجه امریکا اعلام کرده است که عبدالله نوبهار و عبدالصبور دو عضو برجسته حزب اسلامی گلبدین حکمتیار برای امنیت ملی امریکا تهدید ‌اند و واشنگتن آنان را به حیث تروریست می شناسد.
در اعلامیه این وزارت آمده است که این دو تن در چندین حمله‌ء هراس افگنانه در کابل از جمله حمله‌ء انتحاری ۱۸ سپتامبر سال ۲۰۱۲ میلادی در جاده‌ میدان هوایی کابل دست داشته‌اند.
با این حال اما قاضی محمد امین وقاد، عضو شورای عالی صلح با انتقاد از این کار امریکا گفته است که این افراد برای جهان خطر نیستند و واشنگتن باید نام حکمتیار را نیز از فهرست سیاه خود بیرون کند.
حزب اسلامی افغانستان مربوط به گلبدین حکمتیار یکی از گروه های مخالف مسلح دولت افغانستان است که از زمان ایجاد اداره موقت تا کنون در مخالفت با حکومت افغانستان قرار دارد.
از سویی دیگر مقام‌های امریکایی اعلام کرده اند که برای کشاندن طالبان به پای میز مذاکرات صلح، باید بر آنان فشار نظامی بیشتری وارد شود.
جان کمپبل، فرمانده پیشین نیروهای حمایت قاطع در افغانستان گفته که امریکا برای سرکوب طالبان، در تلاش وسعت دادن دامنه فعالیت‌های نظامی‌اش در افغانستان است

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.