ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

کشته شدن سرباز های پاکستانی در مرز افغانستان

 دو سربازش در حمله شبه‌نظامیان به یک پاسگاه در باجاور اجنسی در نزدیکی مرز با افغانستان کشته شده اند.

 طالبان پاکستان مسئولیت این رویداد را پذیرفته و گفته است زمانی که نظامیان پاکستانی در قلمرو میان افغانستان و پاکستان در حال حصارکشی بوده اند، آنها را هدف قرار داده‌اند.

پاکستان می‌گوید که این کشور "تدابیر لازم برای مبارزه با تروریسم" را انجام داده، از جمله حصارکشی، ایجاد پاسگاه‌های مرزی، افزایش سربازان در مرز میان دو کشور و ایجاد نقاط عبور مرزی.

ارتش پاکستان از دولت افغانستان خواسته تا تلاش‌های خود را برای مدیریت موثر مرزی افزایش داده و پایگاه‌های شورشیان در خاک افغانستان را از بین ببرد.

در پی آغاز نصب سیم خاردار در مرز پاکستان با افغانستان، مقام‌های دولت افغانستان گفته‌اند که این اقدام پاکستان به مبارزه با تروریسم کمک نمی‌کند. دولت افغانستان راه مقابله با شورشیان را هدف قرار دادن مراکز آنها در داخل خاک پاکستان و هماهنگی بیشتر میان کشورهای منطقه می‌داند.

دولت افغانستان مرز مشترک بین این کشور و پاکستان را که حدود ۲۴۰۰ کیلو متر طول دارد، به رسمیت نمی‌شناسد و مدعی است که معاهده‌ای که در این مورد در سال ۱۸۹۳ میلادی بین امیر عبدالرحمان خان، پادشاه وقت افغانستان و سر مورتیمر دیورند، وزیر خارجه وقت هند بریتانیایی امضا شده، اعتبار ندارد.

اما دولت پاکستان و جامعه بین‌المللی این مرز را به عنوان مرز بین‌المللی بین دو کشور به رسمیت می‌شناسند.

روابط افغانستان و پاکستان اخیرا تیره‌تر شده است و هر دو کشور یکدیگر را متهم می‌کنند که برای شورشیان پایگاه امن فراهم کرده‌اند.

پاکستان چند ماه‌ پیش گذرگاه‌های مرزی‌اش را با افغانستان بست و گفت این کار را برای جلوگیری از عبور شورشیان از خاک افغانستان انجام داده است.

دولت افغانستان با ر ادعاهای پاکستان گفته که شورشیان مخالف دولت افغانستان در پاکستان پناهگاه‌های امن دارند و از آنجا وارد افغانستان می‌شوند و اقدام به حمله می‌کنند.

دولت پاکستان تاکنون در مورد ادعای تازه مقامات کنر واکنشی نشان نداده اما پیش از این همواره گفته است که هدف این موشک‌ها مواضع شورشیان و طالبان پاکستانی است که در مناطق مرزی میان دو کشور مستقر هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.