ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

انفجار قوی کابل را تکان داد

یک انفجار انتحاری  در خیرخانه شهر کابل  در مقابل تالاری که گردهمایی شماری از سیاسیون افغان در آن جریان داشت رخ داد که ۱۴ نفر کشته شدو ۱۸تن زخمی شده‌اند.

این انفجار حوالی ساعت ۲ بعد از ظهر پنج‌شنبه ۲۵ عقرب به وقت محلی رخ داد.

گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.

بصیر مجاهد، سخنگوی پلیس کابل گفت کشته‌ها شامل ۶ غیرنظامی و ۸ مامور پلیس و زخمی‌ها هم شامل ۱۱ غیرنظامی و ۷ مامور پلیس هستند.

اسماعیل کاووسی رئیس نشرات وزارت صحت/بهداشت پیش از این از انتقال شانزده زخمی به شفاخانه‌های کابل از این رویداد خبر داده بود.

بصیر مجاهد سخنگوی فرماندهی پلیس کابل می‌گوید حمله‌کننده انتحاری زمانی که از سوی نیروهای امنیتی مستقر در محل شناسایی شد، مواد انفجاری همراهش را منفجر کرد.

در دعوتنامه این مراسم که زیر نام "نکوداشت از نور میهن" از سوی شبکه سراسری جوانان اندیشمند افغانستان، برگزار شده بود، آمده که هدف این نشست گرامی داشت از خدمات عطامحمد نور والی بلخ است.

آقای نور اما با انتشار بیانیه‌ای در صفحه رسمی فیسبوک خود مدعی شده که عاملان این رویداد "دشمنان" و "حلقات معین در درون نظام" هستند.

"در ادامه توطیه‌های پیشین علیه جنبش رستاخیز، مراسم خاکسپاری سالم ایزدیارشهید و جنبش روشنایی، این مراسم را نیز هدف قرار دادند".

آقای نور افزوده است:"از حکومت که بخشی از آن، خود به عنوان حمایت کننده حلقه خبیثه و طراحان این رویداد شناخته می‌شود، توقعی نداریم که رویداد را پیگیری کند، اما مبارزه ما با هراس افگنی و هراس افگنان و عدالت‌خواهی و‌ حق طلبی ما همچنان ادامه دارد".

ارگ ریاست جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه‌ای این حمله را "تروریستی" و "عمل وحشیانه" خوانده است. در این بیانیه آمده است که محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان ضمن محکوم کردن این رویداد گفته که حمله تجمعات مدنی و مذهبی در تقابل با ارزش‌های انسانی و اسلامی قرار دارد.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان هم این حمله را "بزدلانه و تروریستی" خوانده و محکوم کرده است.

او در بیانیه‌ای گفته است:"تروریستان و حامیان‌ بدصفت‌شان با چنین حملات ناجوان‌مردانه و بزدلانه نمی‌توانند به اهداف شومی‌که در سر می‌پرورانند، دست یابند."

دفتر هیئت کمک سازمان ملل در افغانستان (یوناما) این حمله را محکوم کرده است.

در بیانیه این نهاد آمده که تدامیچی یاماموتو، نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل گفته است:"حمله امروزی کابل کاملا غیرقابل قبول است، این حمله عملی تروریستی و نقض جدی قانون بین المللی است."

او افزوده که "بدون استثنا، استفاده از سلاح‌های انفجاری در مناطقی که غیر نظامیان زندگی می‌کنند باید متوقف شود."

سخنرانان مراسم امروزی احمد ضیا مسعود، حاجی ظاهر قدیر، ستار مراد، فرهاد عظیمی، عبدالحفیظ منصور اعضای مجلس نمایندگان و شماری از سران حزب جمعیت اسلامی بودند.

رسانه‌های محلی گزارش دادند که این رویداد پس از ختم مراسم رخ داده است.

این دومین انفجار در حدود دو هفته گذشته در کابل است. گروه طالبان گفته است که این حمله کار این گروه نبوده است.

دو هفته پیش یک انفجار انتحاری در محله دیپلماتیک کابل دست کم ۵ نفر کشته و ۲۲ نفر دیگر زخمی شده‌اند. داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.