ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

اغازششمین نشست ریکا در کابل

ششمین کنفرانس همکاری های اقتصادی منطقه ای برای افغانستان صبح  پنجشنبه با سخنرانی حکمت خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت خارجه در کابل آغاز شد.

B5B09757-4066-4F8F-B613-98C5FE2A9817_w268_r1کیهان نوین: اقای کرزی در بیانیه افتتاحیه خطاب به اشتراک کنندگان این کنفرانس گفت، با توجه به تجارب کنفرانسهای گذشته درین کنفرانس بیشتر روی تطبیق پروژه ها تمرکز خواهد شد.

او گفت "ما آرزومندیم که این بحث ها صد فیصد نتایج عملی داشته باشد و آرزو داریم که این موضوعات به طور جدی در نظر گرفته شود. من با اطمینان کامل گفته میتوانم که رفاه و پیشرفت افغانستان به منفعت همه است و این زمینه  هنگامی مساعد میشود که ما با یک دیگر مشترکاً کار کنیم و نظریات خود را با یک دیگر شریک کنیم، تا بتوانیم منفعت های متقابل را از همکاریهای دوجانبه و مسایل اقتصادی داشته باشیم".

احداث خطوط آهن، راه های ترانزیتی، پایپ لاین گاز از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هندوستان و صادرات انرژی از جمله پروژه های است که در این کنفرانس روی جنبه های تطبیقی آن بحث خواهد شد.

 ششمین اجلاس ریکا تحت تدابیر شدید امنیتی در کابل برگزار شده است.

کنفرانس ریکا برای نخستین بار در سال ۲۰۰۵ به میزبانی افغانستان در کابل برگزار شده بود و به تعقیب آن  با فاصله هر دو سال این کنفرانس  در دهلی جدید، اسلام آباد، استانبول و دوشنبه دایر شده بود.

مقامات بلند رتبه و نمایندگان بیشتر از سی کشور کشور و سازمانهای بین المللی در این نشست اشتراک ورزیده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.