ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

اعلام آمادگی طالبان برای آغاز گفتگو با حکومت افغانستان

گروه طالبان از تلاش‌ها برای راه‌اندازی گفت‌گوهای صلح در افغانستان و نشست دوروزۀ قطر استقبال کرده‌اند.

Afghan-Taliban-300x166کیهان نوین:در بیانیه طالبان گفته‌اند که می‌پذیرند به دلیل نداشتن تجربۀ کافی اشتباهات و کاستی‌هایی را مرتکب شده‌اند، اما صلح یک نیاز است:” صلح ضرورت هر ملت و در مجموع هر انسان است. بدون صلح زنده‌گی آرام و پیش‌رفت‌های تعلیمی، اجتماعی و سیاسی ناممکن است؛ پس آشکار است هرکس با بازسازی، آرامش و پیش‌رفت ملت خود محبت دارد اما تنها در گفتار و شعار به دست نمی‌آید بل که به ارادۀ مستحکم و عمل آشکار ضرورت دارد”.

طالبان در بیانه‌شان هم‌چنان از موسسۀ جهانی بگواش و پروفیسور کوتا راموسینو، سکرتر جنرال این موسسه به خاطر تلاش‌هایش برای ایجاد نشست دوروزه در قطر تشکری کرده‌اند.

در بیانیۀ طالبان آمده‌است که برقرارنشدن صلح در افغانستان عوامل خارجی و داخلی دارد که خارجی آن امریکایی‌ها و دوستان‌شان هستند که به ارادۀ اجتماعی ملت افغان گردن نمی‌دهند و از زور خودداری نمی‌کنند و عامل داخلی، هر باری که امارت اسلامی به سوی صلح قدم گذاشته در برابرش قرارداد امنیتی زیر نام پیمان استراتیژیک قرار گرفته‌است.

طالبان می‌گویند صلح یک مسؤولیت مشترک است و با جنگ به دست نمی‌اید:” صلح هنگامی به دست می‌آید که به اسباب جنگ که آتش جنگ را ادامه می‌هد، نقطۀ پایان گذاشته شود. صلح یک مسؤولیت مشترک است و راهی برای رسیدن حق به صاحبان حق و پنجره‌یی برای آرامش و خوش‌بختی در کشور است”.

هم‌چنان طالبان در بیانیه‌شان دفتر سیاسی برای ادامۀ گفت‌گوهای صلح با حکومت افغانستان را یک ضرورت عنوان کرده‌اند.

باید یادآور شد که یک هیئت بیست نفره روز جمعۀ هفتۀ گذشته به قطر رفته و طی یک نشست دوروزه با هشت نمایندۀ طالبان گفت‌گو کردند. رییس جمهور افغانستان نیز به آغاز گفت‌گوهای صلح اعلام خوش‌بینی کرده‌است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.