ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

ازدواج کودکان، زخم کهنه پاکستان

 اما قصه برخی از آنان شاید کمی فرق داشته باشد؛ یکی از آنان دخترکی ۵ ساله به نام سنیدا است. پدرش که دختر دیگری را از یک روستا فراری می دهد تا با او ازدواج کند، او را وجه المصالحه قرار داده و برای فرار از انتقام گیری خانواده دختر مورد علاقه اش، قول می دهد او و برادرزاده اش را به عقد عضوی از آنها درآورد .

پیشنهاد دادن دخترکان کم سن وسال برای جلوگیری از انتقام، خونریزی و مصالحه در پاکستان قرن ها است که ادامه داشته و به یکی ازکهنه ترین زخم های این کشور بدل شده است .

در ایالت سوات در شمال غربی پاکستان، ازدواج دختران بسیار جوان با عنوان رسم سوارا شناخته می شود . چهارسال پس از پایان عملیات ارتش پاکستان برای خاتمه دادن به حکومت ظالمانه طالبان در دره سوات، آمارها حاکی از افزایش تعداد ازدواج اجباری کودکان است .

دره سوات – یا به قول پاکستانی ها سوئیس پاکستان – هر سال شاهد ازدواج های بیشتری از این دست است. گروه های حقوق بشری می گویند درحالی که در سال ۲۰۱۲ فقط یک مورد از این ازدواج ها ثبت شده بود ، در سال ۲۰۱۳ اجبار کودکان به ازدواج به ۹ مورد رسید.

شاید همه مثل سنیدا خوش شانس نباشند، چرا که خانواده وی از پدرش شکایت کرد و پلیس او را دستگیر کرد. اما او اکنون که ۹ ساله است همچنان در معرض آزار، تبعیض و به سخره گرفته شدن است. پلیس جرگه ای – یا گروه ریش سفیدان – که به ازدواج او رای داده بود نیز دستگیر کرد. اما دیگر دخترکانی که به ازدواج اجباری تن می دهند و یار و یاوری نیز ندارند چه بایدبکنند؟

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.