ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

اشتراک کم رنگ زنان درانتخابات افغانستان

یکی از موضوعات مهم در انتخابات پیشرو، چگونگی مشارکت زنان در این پروسه می باشد. کمسیون مستقل انتخابات و دیگر ناظران، مشارکت زنان در این پروسه را کمرنگ پیش بینی کرده و این امر نگرانی های را در خصوص بازگشت دوباره زنان به انزوا بیشتر کرده است.در حال حاضر مشارکت گسترده زنان در انتخابات آینده ریاست جمهوری دشوار می نماید؛  ناامنی، ابهام در سرنوشت جنگ و صلح در آینده پس از 2014 و از همه مهمتر روندی که علیه حقوق و آزادی های زنان در میان سیاسیون کشور و در جامعه شکل گرفته، همگی از عمده ترین نگرانی های حضور گسترده زنان در انتخابات آینده ریاست جمهوری می باشد. در حال حاضر با توجه به نگرانی های پس از 2014 و احتمال بازگشت طالبان یا حداقل طیف های رادیکال و افراطی مذهبی در سیاست کشور، حقوق و آزادی های زنان به حبابی روی آب می ماند. در برابر این نگرانی ها، هیچ پاسخ قانع کننده برای زنان نه از سوی حکومت و نه هم جامعه جهانی داده نشده است. تا اکنون نه طالبان و مخالفین مسلح دولت از مواضع و دیدگاه های متصلبانه و سختگیرانه اش در مورد حقوق و آزادی های زنان کوتاه آمده و نه هم جامعه جهانی و دولت افغانستان اطمینان ها و ضمانت های محکمی را برای آنها داده اند. نتیجه این امر، نگرانی و ترس فزاینده از آینده حقوق و آزادی های زنان در افغانستان پس از مصالحه و خروج نیروهای خارجی می باشد. افزون برآن، با رد قانون محو خشونت علیه زنان از پارلمان و مخالفت های سرسختانه شماری از عناصر و جریان های سیاسی که پیش از این خودرا مدافع حقوق و آزادی های زنان اعلان می کردند، اکنون هرگونه شک و تردید از به خطر افتادن قطعی و حتمی حقوق و آزادی های زنان را برطرف کرده است. در حال حاضر حفظ حقوق و آزادی های زنان به یکی از پرسش های مهم و مسئله اصلی برای مردم افغانستان بدل شده است. در چنین شرایطی، اشتراک گسترده زنان در انتخابات آینده ریاست جمهوری، با دشواری های جدی مواجه می باشد.

باتوجه به این دشواری ها حضور زنان در انتخابات آینده ریاست جمهوری مستلزم تمهیدات جدی است؛ باید هم حکومت و جامعه جهانی به این امر مسئولانه بر خورد نماید و هم خود زنان رسالتمندانه و جسورانه در برابر این نگرانی ایستادگی کرده و با حضور گسترده در انتخابات، حقوق و آزادی هایش را در فصل جدید کشور تضمین کنند.

اراده و جسارت زنان برای دفاع از حقوق و آزادی هایش و مشارکت گسترده آنها در روند های مهم سیاسی و دیگر فعالیت های اجتماعی و سیاسی، مهمترین امر در تامین حقوق و آزادی های زنان می باشد. تا زمانیکه زنان  خود به حفاظت از حقوقش مصمم و قاطع باشند، هیچگونه جوسازی های منفی و یا مخالفت های سیاسی نمی تواند جلو حقوق و آ زادی های مشروع آنها را بگیرند.

تنها مشارکت فعال در پروسه اخذ کارت رای دهی کافی نیست؛ باید زنان در تمام مراحل این پروسه سهم فعال بگیرند. از مشارکت در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی گرفته تا نظارت در پروسه انتخابات. حکومت نیز باید  تلاش نماید به زنها نیز در امر نظارت بر انتخابات به اندازه مردان سهم دهند. در استخدام کارمندان ساحوی آموزش دهی، مامورین ساحوی برگزاری انتخابات، نظارت و سایر برنامه های این پروسه ترکیب عادلانه جندر را رعایت کنند تا از یک طرف مشارکت عادلانه زنان و مردان تامین شود واز جانب دیگر به زنها خود باوری داده شده.



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.