ماریا یوسفزی
ماریا یوسفزی

ماریا یوسفزی

وخامت حقوق بشر در افغانستان

ناوی پیلای، رییس بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد از بدتر شدن وضعیت حقوق بشر در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

پیلای می گوید، با پایان برنامه انتقال کامل مسوولیت های امنیتی و سیاسی از نیروهای خارجی به افغان، امکان از بین رفتن دستلوردها در زمینه حقوق بشر در این کشور وجود دارد.پیلای می گوید، با پایان برنامه انتقال کامل مسوولیت های امنیتی و سیاسی از نیروهای خارجی به افغان، امکان از بین رفتن دستلوردها در زمینه حقوق بشر در این کشور وجود دارد.
او روزگذشته در یک نشست خبری در کابل گفت: "در جریان یازده سال گذشته افغانستان شاهد پیشرفت های قابل توجهی در زمینه حقوق بشر بوده اما اکنون وضعیت حقوق بشر در این کشور رو به وخامت است."
پیلای می گوید، با پایان برنامه انتقال کامل مسوولیت های امنیتی و سیاسی از نیروهای خارجی به افغان، امکان از بین رفتن دستلوردها در زمینه حقوق بشر در این کشور وجود دارد.
او تاکید کرد: "من از اینکه وضعیت حقوق بشر در افغانستان رو به وخامت است، جداً نگرانم. فعالان مدنی افغانستان نیز نگران هستند که دستاوردهای دوازده سال گذشته با خطر رو به رو شود."
ناوی پیلای، رییس بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد این اظهاراتش را روزگذشته(سه شنبه) در کابل در حالی طرح کرد که پیشتر رییس جمهور کرزی، پس از آنکه زمان کاری پنج تن از اعضای پیشین کمیسیون حقوق بشر تمام شد، پنج تن را به عنوان اعضای جدید این کمیسیون منصوب کرد.
نداشتن سابقه کاری و نزدیک بودن افراد تازه معرفی شده در کمیسیون مستقل حقوق بشر با ارگ ریاست جمهوری، انتقادهای تند برخی نهادهای جامعه مدنی کشور را نیز به دنبال داشته است.
با این حال ناوی پیلای در این مورد گفت: "بر اساس اصول نامه پاریس کسانی در کمیسیون حقوق بشر منصوب می شوند باید با مسایل حقوق بشری آشنا باشد و همچنان در این بخش تجربه لازم را داشته باشند."
او می گوید، گزینش پنج عضو تازه کمیسیون مستقل حقوق بشر سبب خواهد شد تا این کمیسیون در ارزیابی'کمیته بین المللی هماهنگی' مقام خود را از دست داده و به عنوان یک نهاد درجه دوم شناخته شود.
پیلای تاکید کرد، انتصاب کمیسارهای جدید در کمیسیون حقوق بشر افغانستان برای ما دردناک است.
تلاش های پنهان برای پایمال کردن حقوق زنان
در قانون جدید انتخابات افغانستان، کرسی‌های زنان در شوراهای ولایتی  کشور، از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته است.
ناوی پیلای، رییس بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد می گوید، تلاش‌های پنهانی در افغانستان جریان دارد تا حمایت از حقوق زنان را ضعیف کند.
او گفت که به همین دلیل قانون منع خشونت علیه زنان اجرا نمی‌شود
خانم پیلای خطاب به رییس جمهور کرزی گفت که دستاوردهای یک دهه گذشته در بخش حقوق بشر در افغانستان در نظر گرفته شود تا این دستاوردها قربانی معاملات سیاسی نشود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.